|

چند نکته حقوقی که باید بدانیم

قسامه یکی از قواعد فقهی برای اثبات قتل و به معنای ادای سوگند اولیای دم در ادعای قتل است. فقهای شیعه بر اعتبار قسامه در قتل نفس و قطع اعضا و جوارح اجماع داشته و عقیده دارند که یکی از شروط اصلی قسامه وجود لوث است اما علمای عامه اتفاق نظر دارند که قسامه فقط در قتل نفس معتبر است و در برهه‌ای از تاریخ مشروعیت آن را انکار کرده‌اند

چند نکته حقوقی که باید بدانیم

توضیحات حقوقی تکمیلی گزارش برای فهم بهتر موضوع، به این شرح است:

قسامه یکی از قواعد فقهی برای اثبات قتل و به معنای ادای سوگند اولیای دم در ادعای قتل است. فقهای شیعه بر اعتبار قسامه در قتل نفس و قطع اعضا و جوارح اجماع داشته و عقیده دارند که یکی از شروط اصلی قسامه وجود لوث است اما علمای عامه اتفاق نظر دارند که قسامه فقط در قتل نفس معتبر است و در برهه‌ای از تاریخ مشروعیت آن را انکار کرده‌اند. اشکالی که در این خصوص وجود دارد این است که تصور می‌شود قسم‌خورندگان بدون علم و اطلاع کافی می‌توانند سوگند یاد کنند، در حالی که فی‌الواقع این‌گونه نیست. قسم‌خورندگان باید عالم بوده و سوگند باید عین حس باشد نه از روی حدس و گمان. برای اثبات این مطلب که قسم‌خورندگان در قسامه باید از روی علم و آگاهی کامل سوگند یاد کنند نه از روی ظن یا جهل از متون روایی و متون فقهی و قانون جزایی مشخص است.

متون روایی چه می‌گوید؟

روایت قتل سهل بن عبدالله انصاری بر تأیید این مطلب دلالت دارد که در قسامه باید سوگند قسم‌خورندگان عین حس و قطعی باشد یا در تحریرالوسیله درمورد شروط ادای قسامه چنین آمده: یشترط قی القسامه علم الحالف و یکون حلفه عن جزم و علم و لا یکفی الظن.

قانون جزایی: در قانون مجازات اسلامی مواد 340 و 341 و 342 نیز به علم اداکنندگان سوگند اشاره شده است:

ماده 341: اگر احتمال آن باشد که اداکننده سوگند بدون علم و براساس ظن و گمان یا با تبانی سوگند می‌خورد مقام قضائی موظف به بررسی موضوع است.

ماده 342: لازم است اداکنندگان سوگند از کسانی باشند که احتمال اطلاع آنان بر وقوع جنایت موجه باشد.


 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها