|

نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران به «شرق» خبر داد

محدودیت عجیب برای واردات کالاهای بازار رایانه

محدودیت‌های تجارت، کالا اعتراض بخش گسترد‌ه‌ای از فعالان اقتصادی و تجار را به همراه داشته است. هرچند اطلاعیه یک‌شبه سامانه جامع تجارت به همان سرعت انتشار، حذف شد اما فعالان اقتصادی می‌گویند این محدودیت‌ها در عمل همچنان گریبان‌گیر تجارت است.

محدودیت عجیب برای واردات کالاهای بازار رایانه

شرق: محدودیت‌های تجارت، کالا اعتراض بخش گسترد‌ه‌ای از فعالان اقتصادی و تجار را به همراه داشته است. هرچند اطلاعیه یک‌شبه سامانه جامع تجارت به همان سرعت انتشار، حذف شد اما فعالان اقتصادی می‌گویند این محدودیت‌ها در عمل همچنان گریبان‌گیر تجارت است. برخی تجار می‌گویند در بازار کالاهای رایانه و فناوری‌محور محدویت بیشتری ایجاد شده است و بنا به گفته نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فناوران رایانه در حال حاضر تجار این صنف تنها می‌توانند کالاهای محدودی مانند لپ‌تاپ، تبلت، پرینتر و اسکنر ثبت سفارش کنند و چنانچه متولیان از این تصمیم کوتاه نیایند، بازار با تنش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود که غیر قابل جبران است. اما ماجرای این اطلاعیه چیست و چه تبعاتی برای بازار دارد؟ اخیرا سامانه جامع تجارت اطلاعیه‌ای منتشر کرد که بر مبنای آن خطاب به تجار اعلام کرده شد:

۱. امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال 1403 خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تأیید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان‌‌پذیر خواهد بود.

۲. امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

۳. ثبت سفارش کالاهای «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» مشمول این مصوبه نمی‌باشند.

تجار می‌گویند ادامه این وضعیت باعث اختلال در نحوه توزیع کالاها می‌شود و بازار با شوک جدید روبه‌رو خواهد شد. ‌این اطلاعیه به سرعت حذف شد و مقامات دولتی مدعی شدند طبق اعلام سامانه جامع تجارت، امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته برقرار است، اما اولویت اول با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای است که در تأمین کالاهای مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به گفته فعالان حوزه IT امکان اخذ ثبت سفارش برای کالاهایی چون لپ‌تاپ، تبلت، اسکنر و پرینتر وجود دارد و سایر کالاها در لیست ثبت سفارش قرار نگرفته‌اند. در همین مورد محمدرضا فرجی‌تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در واکنش به اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت توضیح می‌دهد که تصور محدودیت واردات برای کالاهای فناوری‌محور و ارتباطی در قرن حاضر دشوار و غیرقابل هضم است و جای سؤال است که مسئولان مربوطه با علم بر این موضوع که کالای IT را لازمه پیشرفت کشور می‌دانند، بر چه اساسی کد تعرفه سایر کالاها را در لیست مذکور قرار نداده‌اند. او با اشاره به آثار وقفه سه‌ماهه موجود در ثبت سفارش کالاهای IT ادامه داد: با توجه به اینکه روند ثبت سفارش به تازگی آغاز شده، این وقفه در ثبت سفارش بی‌شک صدمات جبران‌ناپذیری به بازار زده که تنش‌های جدیدی را برای بازار و مردم به همراه دارد اما جای امیدواری است که در کنار اخذ تصمیمات غیرکارشناسی، گاهی در بخش‌های مختلف سازمان‌های دولتی مدیران فهیم و منطقی هستند که تعامل خوبی با بخش‌ خصوصی دارند که همین افراد امید بزرگی برای فعالان بخش خصوصی به حساب می‌آیند. رئیس اتحادیه فناوران رایانه در عین حال تأکید کرد: با تمام این اوصاف اتحادیه فناوران رایانه در حال رایزنی با دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قرارگرفتن شماره‌ تعرفه‌های سایر کالاهای IT در لیست ثبت سفارش است و بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته در روزهای آتی سایر شماره‌ تعرفه‌های کالای IT نیز در لیست جای داده می‌شود. در نتیجه مردم و فعالان این حوزه دغدغه این موضوع را نداشته باشند تا بازار دچار التهاب نشود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها