|

معروف‌ترین یوز ایرانی یکباره از بیمارستان سر درآورد و گروه‌های زیادی را نگران کرد

افسوس برای پیروز

حالا همه نگران پیروز هستند. تصویر مغموم توله یوزپلنگی که در اسارت بدون مادر و با محبت‌های تیمارگرش بزرگ شده بود، در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود و ایرانی‌های زیادی نگران وضعیت این توله یوزپلنگ هستند. بی‌شک پیروز معروف‌ترین یوزپلنگ دنیاست که شهرتی ملی دارد و شاید این اتفاقی نادر در ایران باشد که در میانه مشکلات اقتصادی و بحران‌های اجتماعی مردم نگران یک حیوان در حال انقراض باشند.

افسوس برای پیروز
سامان موحدی‌راد خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

سامان موحدی‌راد: حالا همه نگران پیروز هستند. تصویر مغموم توله یوزپلنگی که در اسارت بدون مادر و با محبت‌های تیمارگرش بزرگ شده بود، در شبکه‌های اجتماعی به وفور دیده می‌شود و ایرانی‌های زیادی نگران وضعیت این توله یوزپلنگ هستند. بی‌شک پیروز معروف‌ترین یوزپلنگ دنیاست که شهرتی ملی دارد و شاید این اتفاقی نادر در ایران باشد که در میانه مشکلات اقتصادی و بحران‌های اجتماعی مردم نگران یک حیوان در حال انقراض باشند. آن هم در کشوری که در یک سده اخیر انقراض چند گونه نادر را تجربه کرده است. شهرت پیروز از داستان تولدش آغاز شد. از بارداری «ایران»، مادرش، در اسارت تا مرگ برادرهایش و زندگی تنها و خارج از زیست‌بومش. بعدها پایش به یکی از مهم‌ترین ترانه‌های اعتراضی و اجتماعی ایران هم باز شد و موجب شد خیلی‌ها حال تصویر پیروز را با عنوان «برای پیروز و احتمال انقراضش» در شبکه‌های اجتماعی همرسان کنند. محبوبیت پیروز به حدی است که خیلی‌ها گمان می‌کنند این حیوان آخرین یوزپلنگ آسیایی زنده دنیاست. حالا چند روزی است خبر رسیده که حال پیروز بد است و او را به بیمارستان منتقل کرده‌‌اند. اطلاع‌رسانی مثل همیشه درباره پیروز و وضعیتش مبهم است و همین ابهام موجب شده خیلی‌ها فکر کنند اوضاع پیروز خطرناک‌تر از چیزی است که اطلاع‌رسانی می‌شود. جمله مبهم «مشکلات گوارشی و کلیوی» مشخص نمی‌کند که پیروز در چه وضعیتی است. برخی افراد به نقل از منابع آگاه می‌گویند که پیروز به درمان‌ها واکنش مثبتی نشان نداده و این مسئله نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین نبود دستگاه‌های دیالیز مخصوص حیوانات هم از دیگر نگرانی‌های این مسیر است. اگرچه اساسا مشخص نیست که پیروز واقعا به این دستگاه‌ها نیاز دارد یا نه.

پیروز؛  فرصتی که  از دست رفت

دکتر ایمان معماریان، دام‌پزشک، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «ما درباره جزئیات بیماری پیروز چیز زیادی نمی‌دانیم چون چیز زیادی در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نشده است، در واقع اطلاعات خیلی کاملی از وضعیت پیروز وجود ندارد و تنها می‌دانیم که مشکلات گوارشی و کلیوی حاد برای پیروز ایجاد شده. چیزی که درباره بیماری پیروز گفته شده خیلی کلی است. چون ما با انواع بیماری‌های کلیوی و گوارشی مواجه هستیم، تنها چیزی که می‌دانیم بیماری حاد است و یعنی اینکه تازه و جدید به وجود آمده اما از جزئیات بیشتر آن بی‌اطلاع هستیم. تیمی که با پیروز در ارتباط هستند هم اطلاعاتی به بیرون درز نداده‌اند و برای همین نمی‌توان اظهارنظر درستی در این زمینه کرد. فعلا همه چیز در پناه بی‌خبری و اطلاع‌رسانی غیردقیق پنهان شده است. در این مدت همچنین اظهارنظرهایی درباره خطرناک بودن یا نبودن این بیماری هم می‌شنویم ولی واقعیت ماجرا این است که تنها با اطلاع از گریدبندی بیماری و جدید یا قدیمی بودن آن می‎‌‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. چراکه بیماری‌های کلیوی و گوارشی گستره وسیعی از بیماری‌های خطرناک و غیرخطرناک را در بر می‌گیرد. معمولا اگر بیماری زود شناسایی شود ممکن است قابل کنترل‌تر باشد». دکتر معماریان همچنین درباره اظهارنظرهایی که بیماری پیروز را به نخوردن شیر مادر نسبت می‌دهند می‌گوید: «این مسئله در حال حاضر نمی‌تواند چندان مرتبط باشد، چراکه حیوان در این سن دیگر به چنین مسئله‌ای واکنش نشان نمی‌دهد. چنین موردی می‌توانست در سنین پایین‌تر برای حیوان خطرآفرین باشد اما در این سن چندان محلی از اعراب ندارد، چراکه به صورت کلی وقتی از وضعیت پیروز گزارش می‌دادند معلوم بود که وضعیت مناسبی دارد و نشانه‌ای از چنین واکنشی در حیوان دیده نمی‌شد».

ایمان معماریان درباره پروژه تولد و پرورش پیروز هم می‌گوید: «اگر بک‌گراند ماجرا درباره بارداری اشتباه مادر و کشتن دو توله دیگر را کنار بگذاریم و درباره خود پیروز حرف بزنیم باید بگویم که از زمان آمدن پیروز به تهران و پارک پردیسان می‌شد استفاده‌های بهتری از این حیوان شود که چنین اتفاقی رخ نداده است. یوزپلنگ‌های در اسارت به ویژه یوزپلنگی چون پیروز که خیلی در ایران محبوب و معروف است می‌تواند به نمادی برای حفاظت و زیستگاه تبدیل شود، چون این حیوانات در اسارت امکان بازگشت به طبیعت و همچنین ارزش ژنتیکی برای طبیعت ندارند. اما می‌توانند به نماد و سمبلی برای حفاظت از طبیعت و گونه‌های در معرض خطر تبدیل شوند. به هر حال پیروز یوزپلنگ بسیار محبوبی است و از این محبوبیت می‌توان استفاده کرد تا فشار عمومی وارد شود و مثلا برای حفاظت از زیستگاه، بودجه بیشتر گرفت یا کارهای مؤثری برای تکثیر آن و نجاتش از انقراض انجام داد. فراموش نکنیم که ایران آخرین زیستگاه طبیعی باقی‌مانده یوزپلنگ است و می‌شد از پیروز به عنوان نمادی برای احیای این حیوان استفاده کرد».

وضعیت  پیروز  همچنان  ناپایدار  است

غلامرضا ابدالی سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت جسمانی پیروز اظهار کرد: وضعیت پیروز همچنان مانند روز گذشته است و تیم درمانی از دام‌پزشکان ایرانی و خارجی وضعیت آن را بررسی کرده‌اند. وی افزود: از روزهای گذشته تاکنون پیروز میل به مصرف هیچ نوع تغذیه‌ای نداشته و تنها امروز صبح کمی آب خورد. ابدالی بیان کرد: مشکل انسداد روده براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده منتفی است و مشکل کلیوی دلیل بروز مشکل در سلامت پیروز شده است. سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش خاطرنشان کرد: امروز هم آزمایشات تکمیلی از پیروز صورت می‌گیرد و از هر امکانی که در توان داریم برای بهبود وضعیت آن به کار گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه پیروز در کما نیست و اکنون هوشیاری دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه پیروز شیر مادر نخورده از ابتدای زندگی با مشکل کلیوی همراه شد و با بزرگ‌ترشدنش به تدریج این مشکل هم افزایش یافت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها