|

دور دنیا در یک دقیقه

فهرست آزارگرهای سینما کن را به آتش می‌کشد؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

فهرست آزارگرهای سینما کن را به آتش می‌کشد؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به ایتالیا می‌رویم و همراه یک زمین‌‌شناس رازی دیگر از تابلوی مرموز مونا لیزا را برملا می‌کنیم. سپس در گرجستان به علت اعتراضات و تجمعات گرجی‌ها علیه لایحه دولت می‌پردازیم و در آخر همراه استرالیایی‌ها به تماشای شفق قطبی می‌نشینیم.

 

حل معمایی دیگر از تابلوی مونا لیزا

حالا دیگر می‌دانیم پس‌زمینه و مکان جغرافیایی موجود در تابلوی مونا لیزا چیست و کجاست؟ با تلاش یک زمین‌شناس به نام آن پیتزوروسو این معما حل شده است.

خانم پیتزوروسو نه تنها زمین‌شناس است که تخصصی هم در هنر دوران رنسانس دارد. او می‌گوید داووینچی بخش‌هایی از کرانه دریاچه کومو در لومباردی ایتالیا را در این تابلو ثبت کرده است. به طور مشخص منطقه لکو در مونا لیزا ثبت شده است.

پیشتر بسیاری معتقد بودند داوینچی این جغرافیا را تخیل کرده و یا چند جغرافیا را با هم ترکیب کرده و در تابلوی خود آورده است. اما حالا معما حل و جغرافیای دقیق اثر معلوم شده است. 

 

مرد گیرنده کلیه خوک درگذشت

ریچارد اسلی‌من نخستین فرد زنده در جهان بود که پیوند کلیه خوک را تجربه کرد. عمل پیوند او دو ماه پیش انجام شد. اما حالا بیمارستان ماساچوست درگذشت او را تایید و اعلام می‌کند.

نکته مهم در ماجرای آقای اسلی‌من این است که تیم پزشکی بیمارستان علت درگذشت او را مشکل کلیه و اختلال در عملکرد آن اعلام نکرده است. تیم عمل پیوند پیش‌بینی می‌کردند کلیه خوک در اسلی‌من حداقل دو سال دوام داشته باشد.

پیش از اسلی‌من، مردی دیگر در آمریکا این پیوند را تجربه کرد. آن مرد دچار مرگ مغزی شده بود و انتظار نمی‌رفت زنده بماند. اسلی‌من در سال ۲۰۱۸ هم پیوند کلیه انجام داده بود، اما در سال ۲۰۲۳ با شکایت از نارسایی به بیمارستان مراجعه کرد.

 

گرجی‌ها علیه لایحه نفوذ خارجی

اعتراضات و تجمعات گرجی‌‌ها علیه لایحه دولت (نفوذ خارجی) همچنان ادامه دارد. این اعتراضات از یک ماه پیش شروع شد و حالا اوج گرفته است و با جدیت بیشتر دنبال می‌شود.

معترضان می‌گویند لایحه دولت برگرفته از روسیه است و راه بازگشت قوانین به دوران دیکتاتوری و اتحاد جماهیر را باز می‌کند. گرجستان به آزادی و دموکراسی معتقد است و در مسیر اروپایی خود حرکت می‌کند.

لایحه نفوذ خارجی اگر در پارلمان گرجستان تصویب شود، هر سازمان غیر دولتی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از مرزهای گرجستان دریافت کند، خارجی و عامل قدرت خارجی به حساب می‌آورد.

 

فهرست آزارگرها کن را به آتش می‌کشد؟

حواشی جشنواره کن امسال شاید بیش از سال‌‌های دیگر نگاه‌ها و گوش‌ها را به خود جلب کند. کمپین من هم در فرانسه می‌خواهد فهرستی از آزارگران و سوء استفاده‌کنندگان از زنان در صنعت سینما را منتشر کند.

انتشار این فهرست ممکن است فیلم‌هایی را که آزارگران در آن حضور دارند، از جدول پخش خارج کند و نظم و ترتیب جشنواره را به هم بریزد.

تیمی برای مدیریت این وضعیت در جشنواره تشکیل شده تا حواشی احتمالی و قریب الوقوع را کنترل کند. هفته بزرگ زنان در کن شاید این جشنواره را به آتش بکشد.

 

شفق قطبی را از دست دادید؟ دوباره ببینید!

استرالیایی‌ها خاصه اهالی ویکتوریا، تاسمانی و جنوب استرالیا این شانس را دارند امشب دوباره شفق قطبی یا اثرات توفان خورشیدی ستارگان را مشاهده کنند. 

اهالی نیوساوت‌ولز بعید است بخت دیدن نورهای قطبی را داشته باشند؛ هوای بارانی و ابرهای متراکم اجازه نمی‌دهد ساکنان این منطقه آسمان زیبای حاصل پدیده شفق قطبی را تماشا کنند.

دو روز پیش هم بسیاری از مردم در مناطق مختلف جهان موفق شدند توفان خورشیدی و شفق قطبی را تماشا کنند. بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند توفان خورشیدی و تاثیرات مغناطیسی آن می‌تواند بر منابع تامین برق تاثیر بگذارد و آنها را تهدید کند.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها