|

دور دنیا در یک دقیقه

آگاهی و کاهش مصرف الکل در بریتانیا؛ ژانویه خشک میخانه‌ها

صاحبان میخانه‌ها و بارهای بریتانیا می‌گویند امسال سخت‌ترین و خشک‌ترین ژانویه را تجربه کرده‌اند؛ کاهش تعداد مشتریان الکل به نسبت سال پیش.

آگاهی و کاهش مصرف الکل در بریتانیا؛ ژانویه خشک میخانه‌ها
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. ابتدا سری به صندوق آوارگان فلسطینی سازمان ملل می‌زنیم که خالی شده است. سپس به پرونده دادگاهی شدن بازیگر پیکی بلایندرز را بررسی می‌کنیم و در آخر قصه میخانه‌های خشک بریتانیا را می‌خوانیم.

 

قطع کمک اروپایی‌ها به صندوق آوارگان فلسطینی

شش کشور اروپایی کمک‌های مالی خود را به صندوق آوارگان سازمان ملل در بخش فلسطین قطع کرده اند. پای حمله ۷ اکتبر در میان است.

این کشورها شامل بریتانیا، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئیس و فنلاند هستند. آنها می‌گویند تحقیقات‌ نشان می‌دهد برخی از اعضای این صندوق در حمله حماس به اسرائیل دست داشته اند.

پیش از این کشورها، ایالات متحده، کانادا و استرالیا کمک‌های مالی به صندوق آوارگان فلسطینی را قطع کرده بودند. اوضاع غزه بسیار بد است و قطع این کمک‌ها وضعیت را بدتر می‌کند.

 

دود کراک بازیگر پیکی بلایندرز را گرفتار کرد

آقای پل اندرسون بازیگر نقش آرتور شلبی در مجموعه پیکی بلایندرز به تازگی در دادگاه به پرداخت هزار و ۳۴۵ پوند محکوم شده است.

مالکیت و همراه داشتن چهار نوع مواد مخدر از جمله کوکائین، آمفتامین و دو ماده مخدر از کلاس C در روزهای موسوم به باکسینگ دی او را دادگاهی کرده است. 

وکیل اندرسون می‌گوید او کوکائین مصرف نمی‌کند، اما صاحب بار می‌گوید دود کراک از سرویس بهداشتی که اندرسون درون آن بوده، بیرون می‌آمده است. قرص دیازپام و پرگابالین در بریتانیا از جمله مخدرهای درجه سه هستند.

 

رئیس‌جمهور فنلاند از کلاب‌های موسیقی می‌آید

برخلاف سیاستمداران که به کمپین‌های تبلیغاتی و رقابتی خود رنگ و بوی سیاسی می‌دهند، پکا هاویستوی فنلاندی اهل موسیقی و بزن و بکوب است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فنلاند در کلاب‌های شبانه موسیقی با هوادارانش دور هم جمع می‌شوند، گپ و گفت می‌کنند، از ترانه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ می‌گویند و …

پکا هاویستو وزیر خارجه سابق فنلاند، ۶۵ ساله است و به حزب سبزها تعلق دارد. اگر او حریف دست راستی‌های افراطی شود، نخستین رئیس‌جمهور همجنسگرا و سبز فنلاند خواهد بود.

 

کره شمالی؛ شلیک موشک و تهدید همسایه جنوبی؟

صبح امروز کره شمالی در سواحل شرقی چند موشک‌ کروز شلیک کرد. منابع خبری کره جنوبی این اقدام را تایید کرده اند. 

این منابع خبری می‌گویند هنوز تعداد موشک‌های شلیک شده مشخص نیست، اما تحلیلگران نظامی همسایه جنوبی با مشارکت ایالات متحده موضوع را بررسی می‌کنند.

طرف آمریکایی معتقد است این موشک‌ها بیانگر حمله نظامی قریب الوقوع کره شمالی به مواضع ایالات متحده و کره جنوبی نیست، هر چند که رهبر این کشور هفته گذشته برای همسایه جنوبی خط و نشان کشیده باشد.

 

بریتانیا؛ ژانویه خشک میخانه‌ها!

صاحبان میخانه‌ها و بارهای بریتانیا می‌گویند امسال سخت‌ترین و خشک‌ترین ژانویه را تجربه کرده‌اند؛ کاهش تعداد مشتریان الکل به نسبت سال پیش.

این اتفاق در میان جمعیت جوان و موسوم به نسل Z قابل قبول است؛ آگاهی از مضرات الکل و مواد مخدر مهم‌ترین عامل بازدارنده این نسل است. اما جالب این که نسل‌های پیش‌تر هم تا حدی از نوشیدن دست کشیده اند!

اوضاع بد اقتصادی برای نسل‌های پیشین عامل موثری است. البته برنامه «خشکی را امتحان کن» روی گوشی‌های همراه نیز مشوق کاهش مصرف الکل در بریتانیا بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها