|

دور دنیا در یک دقیقه

بازگشایی پرونده مرگ پابلو نرودا؛ دادگاه تجدیدنظر شیلی درخواست خانواده را پذیرفت

دادگاه تجدیدنظر شیلی دستور داده است پرونده مرگ شاعر چپ‌گرا و برنده نوبل دوباره باز شود.

بازگشایی پرونده مرگ پابلو نرودا؛ دادگاه تجدیدنظر شیلی درخواست خانواده را پذیرفت
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. سری به کارخانه‌های بریتانیا می‌زنیم که گرفتار هزینه‌های برگزیت هستند. سپس به آمریکا می‌رویم و با مادری اینفلوئنسر که به فرزندانش گرسنگی می‌دهد، آشنا می‌شویم و در آخر، خبر بازگشایی پرونده مرگ نرودا را می‌خوانیم.

برگزیت؛ هزینه اضافی بر دوش شرکت‌های بریتانیایی

داد‌ه‌های شرکت‌های صنایع غذایی بریتانیا نشان می‌دهد آنها برای صادرات محصولات خود به اروپا هزینه‌های اضافی می‌پردازند. این عدد حدود ۱۷۰ میلیون پوند است!

از وقتی برگزیت اجرایی و عملی شده است، کارخانه‌های بریتانیا برای صادرات محصولات خود دچار محدودیت‌هایی شده اند. از جمله این که ۱۷ درصد از میزان صادرات آنها کاسته شده است.

برگزیت از سال ۲۰۱۹ به طور کامل اجرایی شد. خروج بریتانیا از اتحادیه، شرکت‌های بریتانیایی را به دردسر انداخته است. آنها برای حفظ بازار اروپا گرفتار قوانین دست و پا گیر و اتلاف وقت و هزینه‌های ضافی شده اند.

لهستان؛ کشاورزان علیه غلات اوکراینی

کشاورزان لهستانی مرزهای اوکراین را با کمباین‌ها بسته اند. آنها مخالف ورود غلات اوکراین به کشور خود هستند و مقداری از آن را هنگام ورود مصادره کرده و روی زمین ریخته اند.

لهستانی‌ها می‌گویند ورود محصولات اوکراینی باعث از بین رفتن کشاورزی در این کشور می‌شود. آنها همچنین از قیمت نابرابر، مالیات و قوانین دست و پا گیر اتحادیه اروپا شاکی هستند. 

اقدام کشاورزان لهستانی خشم اوکراینی‌ها را در پی داشته است. لهستان حامی سرسخت اوکراین در جنگ با روسیه است. رئیس‌جمهور لهستان قول داده ماجرا را با گفت‌وگو حل کند.

۶۰ سال زندان برای مادر اینفلوئنسر

وقتی رابی فرنک دستگیر شد، دختر بزرگش در صفحه اینستاگرامش عکسی از او گذاشت و زیرش نوشت: «بالاخره». این پست حذف شده است، اما رابی به ۶۰ سال زندان محکوم شد.

خانم رابی فرنک از یوتیوبرهای آمریکایی با دنبال‌کننده میلیونی است. او در یوتیوب مطالبی را درباره تربیت فرزندان به خانواده‌‌ها ارائه می‌داد. اما فرزندانش معتقدند او مادر خوبی نیست و کودک‌آزاری کرده است.

پسر کوچک رابی پس از فرار از خانه راهی منزل همسایه شده و تقاضای آب و غذا کرده و همین باعث مداخله پلیس شده است. فرزندان رابی سوء تغذیه دارند.

راه‌کار محققان برای بهبود سندروم روده تحریک‌پذیر 

محققان به این نتیجه رسیده اند ترکیب برخی رفتارها می‌تواند مانع ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر شود و یا از علائم آن بکاهد. از پنج عامل ترکیب سه مورد بیشترین تاثیر را در این آزمون داشته است.

خواب کافی در شبانه‌روز، نکشیدن سیگار و ورزش اگر به صورت رفتاری ترکیبی صورت پذیرد، سندروم روده تحریک‌پذیر را کاهش می‌دهد. در کنار این رفتارها ترک الکل و استفاده از رژیم غذایی سالم هم تاثیر گذار است.

سندروم روده تحریک‌پذیر با نفخ، درد شکم، یبوست و یا اسهال همراه است و برای مدت‌ها فرد را درگیر می‌کند. رفتارهای ترکیبی سه‌گانه تا ۴۲ درصد می‌تواند این نشانه‌ها را کاهش دهد.

بازگشایی پرونده مرگ پابلو نرودا در شیلی

دادگاه تجدیدنظر شیلی دستور داده است پرونده مرگ شاعر چپ‌گرا و برنده نوبل دوباره باز شود. این شاعر شیلیایی در سال ۱۹۷۳ و پس از کودتای نظامی در بیمارستان درگذشت.

دادگاه به درخواست خانواده نرودا و حزب کمونیست بررسی این پرونده را دوباره از سر می‌گیرد. آنها معتقدند مسائل مربوط به علت درگذشت نرودا مبهم است و همه‌جانبه و روشن نیست.

در گزارش‌های رسمی علت مرگ نرودا سرطان اعلام شده است. در سال ۲۰۱۷ برخی کارشناسان مدعی شدند سرطان می‌تواند علت اصلی درگذشت این شاعر نباشد و نشانه‌هایی از دخالت در این امر وجود دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها