|

بزرگ‌ترین خریداران نفت بغداد و اربیل کدام کشورها هستند؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى،النهار، خبرگزاری رسمی عراق "واع"، الخلیج اونلاین و ناس نیوز عراق.

بزرگ‌ترین خریداران نفت بغداد و اربیل کدام کشورها هستند؟

در این میان  ناس نیوز، در گزارشی به  بزرگ ترین خریداران نفت بغداد و اربیل  پرداخته است.

 

خبرگزاری رسمی عراق "واع": 

بازگشت 500 خانوار از اردوگاه الهول سوریه به استان الانبار عراق

خبرگزاری رسمی عراق "واع": علی فرحان استاندار الانبار ضمن اعلام شمار خانوارهای ساکن اردوگاه های این استان، از بازگشت 500 خانوار از اردوگاه الهول خبر داد.

 استاندار الانبار گفت که تعداد آوارگان در شهرستان‌ها و مناطق استان الانبار در اردوگاه‌های گردشگری حدود 125 خانوار است و بقیه آوارگان از جنوب بغداد به ویژه از شهر جرف النصر و مناطق نزدیک آن هستند.

وی با اشاره به اینکه حکومت مرکزی عهده دار پرونده آوارگان است، افزود: «مشکلی در منازل آنها نیست و استان الانبار آماده بازگشت آنهاست»

فرحان عنوان کرد که استان الانبار در تلاش برای بازگشت آوارگان از اردوگاه الهول سوریه است و تیم هایی نیز در فرمانداری و بخشداری های الانبار با هماهنگی «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق به این منظور تشکیل شده است.

او تأکید کرد که دیدارها با مقامات ذیربط برای بازگرداندن آوارگان از سوریه پس از ساماندهی به استان الانبار، ادامه دارد.

استاندار الانبار گفت: تعداد کل خانوارهای بازگشته از سوریه 500 خانوار است که 350 خانوار پس از بررسی‌های لازم به استان الانبار بازگشتند.

 

الخلیج اونلاین:

 رئیس جمهور مصر و وزیر خارجه عربستان درباره روابط دوجانبه رایزنی کردند

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان درباره روابط دوجانبه و شماری از مسائل دارای اهمیت مشترک رایزنی کردند.

السیسی در دیدار با بن فرحان، روابط بین مصر و عربستان را اساس ثبات منطقه دانست.

بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهور مصر گفت که در این دیدار روابط دوجانبه و راه های تقویت همه جانبه آن علاوه بر راه های تقویت همکاری مشترک بررسی شد.

به گفته راضی، دو طرف شماری از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای اهمیت مشترک را بررسی کردند.

سخنگوی ریاست جمهور مصر گفت که وزیر خارجه عربستان در این دیدار بر اهمیت روابط بین دو کشور و اهتمام عربستان به تقویت همکاری استراتژیک با مصر در همه زمینه ها تاکید کرد.

فیصل بن فرحان همچنین بر اهتمام عربستان بر تداوم روند همکاری مشترک و هماهنگی گسترده با مصر در قبال مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

عبدالفتاح السیسی نیز بر متمایز بودن روابط بین دو کشور تاکید کرد و آن را اساس ثبات جهان عرب به ویژه در شرایط حساس و چالش های مختلف منطقه دانست.

 

ناس نیوز: 

بزرگ ترین خریداران نفت بغداد و اربیل کدام کشورها هستند؟

سازمان رونبین که یک مرکز غیر دولتی فعال در امور شفاف سازی در پرونده‌های نفت و گاز گزارش‌های مربوط به صادرات نفت از دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را منتشر کرد.

گزارش این سازمان که دفتر آن در بریتانیاست نشان می دهد که عراق از طریق شرکت سومو و حکومت ایالتی کردستان عراق بیش از 112 میلیون و 600 هزار بشکه نفت فروخته است.

این سازمان بیان کرد که حکومت ایالتی کردستان عراق در ماه اوت روزانه 11.5 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، چین با خرید 33.6 میلیون بشکه نفت، بزرگترین خریدار نفت دولت مرکزی عراق است که پس از آن هند با 26.3 میلیون بشکه نفت در رده دوم و ایالات متحده با 6.8 میلیون بشکه در رده سوم قرار دارد.

از سوی دیگر یونان بزرگترین مشتری نفت اقلیم کردستان عراق است و پس از آن به ترتیب ایتالیا با 2.29 میلیون بشکه و امارات با 748 هزار بشکه بزرگ ترین خریداران نفت حکومت ایالتی کردستان هستند.

 

النهار:

مخالفت دمشق با طرح موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست سران

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای الجزایری خود خواستار خودداری از مطرح شدن موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست آتی سران این اتحادیه شد.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه الجزایر، «رمطان لعمامره»، وزیر خارجه این کشور در ادامه مشورت‌ها برای پیگیری دستور کار نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر، با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه، به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس این بیانیه در این گفت‌وگوی تلفنی مسئله رابطه سوریه و اتحادیه عرب بررسی شد و وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که کشورش ترجیح می‌دهد که موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست سران اتحادیه در الجزایر مطرح نشود.

المقداد تأکید کرده که این موضع دمشق به منظور کمک برای حفظ یکپارچگی کشورهای عربی در برابر چالش‌های کنونی در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

طرفین همچنین ابراز امیدواری کردند که این نشست به نتایج سازنده‌ای بینجامد که موجب تقویت روابط کشورهای عربی و پیشبرد همکاری‌های مشترک عربی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها