|

سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان چیست؟

در بررسى رسانه های عرب زبان، الجزیره در گزارشی به سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان پرداخته است.

سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان چیست؟

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى، الخلیج اونلاین، الفرات نیوز، روسیا الیوم و الجزیره.

در این میان الجزیره، در گزارشی به سناریوهای انتخابات ریاست جمهوری لبنان  پرداخته است.

 

الخلیج اونلاین: 

بازدید وزیر دفاع کویت از برخی پایگاه های نظامی در مرز با عراق 

طلال خالد الصباح، وزیر دفاع کویت در بازدید از برخی پایگاه های نظامی در شمال کشور در مرز با عراق بر آمادگی همیشگی نیروهای مسلح کویت در پایگاه ها و گذرگاه های مرزی تاکید کرد.

 رسانه‌های کویتی در گزارشی اعلام کردند که مقامات کویت همزمان با آشوب‌های موجود در عراق، اقدامات سخت گیرانه‌ای برای حفاظت از مرزهای شمالی بخصوص مرز العبدلی که با عراق مشترک است، اتخاذ کرده اند.

روزنامه «القبس» نوشت: «نیروهای امنیتی و نظامی، دوشنبه، اقداماتی درمورد تامین امنیت مرزها و اقدام فوری برای مقابله با هرگونه بحران و منع هرگونه اخلال در امنیت کشور، انجام داده اند».

این روزنامه با اشاره به اینکه درمورد اوضاع کنونی در لب مرزها جای نگرانی وجود ندارد و آنچه در حال وقوع است مربوط به اوضاع داخلی عراق است، 

روزنامه کویتی «الرای» به نقل از منابع امنیتی نوشت: «با تصمیم مقامات عراقی مبنی بر بستن گذرگاه مرزی سفوان، اقدامات پیشگیرانه در گذرگاه مرزی العبدلی افزایش یافته است و ورود و خروج فقط برای موارد اضطراری انجام می‌شود».

 

روسیا الیوم:

 افزایش مقصدهای پروازی فرودگاه بین المللی صنعاء

منابع یمنی از افتتاح خط هوایی صنعاء – جیبوتی و مقاصد جدید دیگر با اهداف تجاری از فرودگاه بین المللی صنعاء خبر دادند.

مقامات یمنی از مقصد جدیدی برای سفرهای روزانه از طریق فرودگاه بین المللی صنعاء به جیبوتی از ماه سپتامبر خبر دادند.

یک پایگاه خبری یمنی گفت: ستاد کل پروازهای داخلی با اعطای مجوز به ایر جیبوتی برای انجام پروازهای منظم، از مبدأ جیبوتی به مقصد فرودگاه بین المللی صنعاء موافقت کرد.

این پایگاه همچنین اعلام کرد: «این خط برای پروازهای روزانه بین جیبوتی و صنعاء، ازماه بعد یعنی سپتامبر تا 31 اکتبر شروع به کار خواهد کرد».

سابقا «عبدالوهاب الدرة» وزیر حمل و نقل کشور یمن تاکید کرده بود که مقاصد جدید برای سفرهای تجاری از طریق فرودگاه بین المللی صنعاء افتتاح خواهد شد.

 

الفرات نیوز: 

صربستان به جای روسیه از عراق نفت می‌گیرد

«الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهوری صربستان، اعلام کرد که بلگراد پایتخت صربستان درحال بررسی جایگزینی نفت عراق و ونزوئلا بجای نفت روسیه است.

ووچیچ در ادامه افزود: «ذخایر فعلی گاز در مخازن باید برای بیش از 60 روز کافی باشد».

وی همچنین خاطر نشان کرد: «برنامه ریزی صربستان شامل همکاری با آذربایجان در زمینه تامین انرژی از سال 2023 است».

صربستان همچنین قصد خرید ذغال سنگ از اندونزی و چین برای نیروگاه های حرارتی دارد.

پیش‌تر ووچیچ اعلام کرده بود که هیچ کشور اروپایی نمی‌تواند بر بحران کنونی انرژی پیروز شود و گاز را با قیمت‌های مشخص بخرد به همین دلیل اروپا در پاییز و زمستان با مشکل مواجه خواهد شد.

او در ادامه بیان کرده بود: «برای صرب‌ها نیز خرید نفت و گاز از کشورهای دیگر تنها راه نجات است زیرا نه راهی به دریا دارد نه راهی برای دور زدن تحریم‌های روسیه».

 

الجزیره: 

سناریوهای احتمالی با آغاز ضرب الاجل قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان چیست؟

با آغاز مهلت قانونی انتخاب رئیس جمهوری در لبنان این کشور وارد مرحله تازه‌ای می‌شود که آرایش سیاسی آینده در این کشور را تعیین می‌کند.

 لبنان در 6 سال ریاست جمهوری «میشل عون» شاهد حوادثی بود که در تاریخ این کشور فراموش‌نشدنی خواهد بود.

میشل عون بعد از دو سال و نیم بن بست سیاسی در لبنان و پس از توافقی میان حزب الله و سعد الحریری بر سر کار آمد.

از زمان اجرای توافق طائف در 1989 سابقه نداشته که انتخابات ریاست جمهوری لبنان در موعد مقرر برگزار شود و همواره یا با تعویق مواجه شده یا با خالی شدن منصب از مسئول. در این دوره نیز بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به نبود هرگونه نشانه تفاهم سیاسی در کشور، لبنان با حالت دوم یعنی خالی شدن منصب با عبور از مهلت قانونی مسئولیت رئیس جمهوری در 31 اکتبر مواجه شود.

آنچه این دوره را متمایز می‌کند آن است که برای اولین بار این انتخابات باید در زمانی برگزار شود که لبنان فاقد دولتی با اختیارات کامل است و از زمان اجرای انتخابات پارلمانی در 23 ژوئن، هنوز دولت لبنان تشکیل نشده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها