|

میخائیل گورباچف در ۹۱ سالگی درگذشت

روزنامه‌های انگلیسی بیش از دیگر روزنامه‌ها به ماجرا توجه نشان داده اند. روزنامه‌های آمریکایی هم در کنار خبرهایی درباره احتمال انجام ماموریت سفر به ماه در روز شنبه به خبر درگذشت گورباچف پرداخته اند.

میخائیل گورباچف در ۹۱ سالگی درگذشت
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

خبر درگذشت میخائیل گورباچف جای بسیاری از خبرها و گزارش‌ها را در صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های جهان گرفته است.

روزنامه‌های انگلیسی بیش از دیگر روزنامه‌ها به ماجرا توجه نشان داده اند. روزنامه‌های آمریکایی هم در کنار خبرهایی درباره احتمال انجام ماموریت سفر به ماه در روز شنبه به خبر درگذشت گورباچف پرداخته اند. 

خاورمیانه‌ای‌ها همچنان درگیر موضوع عراق هستند و از پایان مقررات منع رفت و آمد خبر می‌دهند.

 

گاردین

میخائیل گورباچف در ۹۱ سالگی درگذشت

به گزارش رسانه‌های روسی، گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در ۹۱ سالگی در بیمارستانی در مسکو در گذشت. او سالها با بیماری کلیوی درگیر بود.

دنیای سیاست گورباچف را به اصلاحاتش می‌شناسد. اصلاحات موسوم به گلاسنوست که نه تنها منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق و آزادی میلیون‌ها شهروند انجامید، که به جنگ سرد هم پایان داد. 

گلاسنوست گورباچف درهای روسیه را به روی غرب گشود. پای بسیاری از نمادهای غربی را به این کشور باز کرد. او صدا‌های مختلف را در روسیه و در جهان شنید و در نهایت میخ آخر را به تابوت کمونیسم روسی کوبید. گورباچف در سال ۱۹۹۰ برنده جایزه صلح نوبل شد.

 

نشنال

 مقررات منع آمد و شد در عراق لغو شد 

پس از این که مقتدی صدر از هوادارانش خواست منطقه سبز بغداد را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند، ارتش عراق هم فرمان حکومت نظامی و منع آمد و شد را لغو کرد. 

شورش هواداران صدر و هجوم آنها به کاخ دولتی در منطقه سبز بغداد و درگیری با گروه‌های رقیب و حضور شبه‌نظامیان مسلح در میدان باعث کشته شدن بیش از ۳۰ شهروند عراقی و مجروحیت صدها نفر و گسترده شدن خشونت شد. 

پس از این وقایع صدر بیانیه‌ای صادر کرد و گفت من با کناره‌گیری از سیاست دنبال اعتراض مسالمیت‌آمیز بودم و نمی‌خواستم خون کسی به زمین بریزد. اما چیزی که می‌بینم مسالمت‌آمیز نیست. با این حساب هواداران من منطقه سبز بغداد را ترک کنند، وگرنه از آنها فاصله خواهم گرفت.

 

نیویورک تایمز

ماموریت آرتمیس شنبه انجام می‌شود

سازمان ملی فضانوردی آمریکا اعلام کرد روز شنبه عملیات پرتاب موشک به ماه را برای بار دوم امتحان خواهد کرد. 

این عملیات که به نام آرتمیس اول شناخته می‌شود، قرار بود روز دوشنبه از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا انجام شود، اما بروز نقص فنی در یکی از موتورها باعث لغو ماموریت شد؛ دمای یکی از موتورها بیشتر از بقیه بود.

ناسا می‌گوید مشکل موتور را رفع و شرایط را برای انجام این ماموریت مهیا کرده است. عملیات آرتمیس اول بدون هیچ سرنشینی انجام می‌شود، اما کپسول خدمه ( اوریون ) در سفر به دور ماه مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا برای عملیات بعدی آماده شود. 

ماموریت‌های آرتمیس و سفر به ماه برای ناسا و فضانوردانش پیش‌نیاز اجرایی کردن پروژه سفر به مریخ است.

 

عرب نیوز

دولت سعودی در تعقیب علی الحاجی

سفیر عربستان در بیروت می‌گوید دولت متبوعش در پی دستگیری و استرداد مردی است که چندی پیش سفارت سعودی را در لبنان تهدید کرده بود. 

مردی به نام علی بن هاشم الحاجی فایلی صوتی منتشر و در آن همه افراد حاضر در سفارت عربستان در بیروت را به مرگ تهدید کرده بود. نیروهای امنیتی لبنان برای دستگیری این فرد به خانه‌اش در نبطیه اعزام شدند و البته او را در خانه‌اش نیافتند.

علی الحاجی در سال ۲۰۱۷ در عربستان به انجام فعالیت‌های تروریستی محکوم شده بود. اما این فرد پیش از صدور حکم عربستان را به مقصد بیروت ترک کرده بود. 

او در این سالها بین لبنان و عراق و سوریه در رفت و آمده بوده است. الحاجی ادعا می کند در حال حاضر در سوریه است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها