|

عراق در آستانه جنگ داخلی

اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم به عراق پرداخته اند، اما در کنار آن همچنان وقایع اوکراین را دنبال می‌کنند و به پاکستان و مشکلاتش هم توجه نشان می‌دهند.

عراق در آستانه جنگ داخلی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

اتفاقات این روزهای عراق باعث شده خبرهای این کشور جای لیبی را در صفحه اول دست‌کم روزنامه‌های خاورمیانه‌ای بگیرد. یمن و پاکستان هم در این روزنامه‌‌ها جایگاه خبری خود را دارد.  

اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هم به عراق پرداخته اند، اما در کنار آن همچنان وقایع اوکراین را دنبال می‌کنند و به پاکستان و مشکلاتش هم توجه نشان می‌دهند. تاخیر در انجام ماموریت آرتمیس وان و سفر به ماه در اثر نشتی یکی از موتورها هم موضوع دیگر در صفحه اول روزنامه‌های آمریکایی است.

 

گاردین

یک سوم پاکستان زیر سیلاب است!

نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید این بدترین سیلابی است که کشورش در ۳۰ سال اخیر به خود دیده است. این سیلاب تقریبا یک سوم کل پاکستان را در برگرفته و خسارات زیادی به جا گذاشته است.

دو روز پیش اعلام شد بیش از هزار کشته در نتیجه سیلاب اخیر پاکستان به جا مانده است. برآورد دولت پاکستان از خسارات مالی این کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. 

از اینها گذشته ترس و هراس به جان پاکستانی‌ها افتاده و آنها را آواره و بلاتکلیف کرده است. آنها نمی‌دانند دولتشان از پس از مصیبت بر می‌آید یا نه.

 چند روزی می‌شود که دولت پاکستان از مجامع بین‌المللی تقاضای کمک کرده و به شهروندانش تضمین داده آنها را مایوس نخواهد کرد.

 

نشنال

ارتش عراق منع آمد و شد سراسری اعلام کرد

اوضاع به‌هم ریخته عراق و کشته شدن ۸ نفر در جریان درگیری‌ها باعث شده است ارتش این کشور مقررات منع آمد و شد سراسری اعلام کند و به همه گروه‌های درگیر هشدار بدهد.

اوضاع عراق پس از آن که مقتدی صدر رهبر جریان صدری‌ها در این کشور اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند، ناگهان به هم ریخت. هواداران صدر وارد کاخ ریاست‌جمهوری شدند، همان‌طور که پیش از این در پارلمان تحصن کرده بودند. 

این اتفاقات باعث بروز تنش و درگیری میان هواداران گروه‌های مختلف و شلیک شبه‌نظامیان شد و در نهایت پای ارتش عراق را به میدان باز کرد.

 

عرب نیوز

عراق در آستانه جنگ داخلی

سازمان ملل در واکنش به وقایع اخیر عراق هشدار داده و گفته با این وضعیت بقای عراق به خطر خواهد افتاد. این کشور در آستانه جنگ داخلی است و ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به بروز زنجیره‌ای از حوادث غیرقابل کنترل شود. 

پس از این مقتدی صدر روحانی شیعه رهبر جریان صدر اعلام کرد از سیاست کناره‌گیری و دفترهای این حزب را تعطیل می‌کند، هوادارانش عراق را به هم ریختند و با هجوم به کاخ ریاست‌جمهوری امنیت این کشور را به بازی گرفتند. 

در تازه‌ترین گزارش‌ها تعداد کشته‌های درگیری میان موافقان و مخالفان صدر و شبه‌نظامیان و … در منطقه سبز بغداد، ۱۲ نفر اعلام شده است. همه این اتفاقات باعث شده ارتش عراق فرمان منع رفت و آمد صادر کند شاید بتواند به این آشفتگی‌ها پایان بدهد.

 

نیویورک تایمز

سفر روسها به اروپا دشوارتر می‌شود؟ 

وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز و فردا در پراگ با هم دیدار می‌کنند تا درباره اعطای ویزای گردشگری به شهروندان عادی روس تجدید نظر کنند. 

برخی از اعضای اتحادیه ایده « تنبیه دسته‌جمعی » را پیگیری می‌کنند و برخی دیگر مخالف آن هستند. در حال حاضر پرواز از روسیه به اروپا و بالعکس ممنوع است. 

ایده تنبیه دسته‌جمعی می‌گوید پس از حمله روسیه به اوکراین، اعطای ویزای گردشگری اروپا به شهروندان روس باید متوقف شود و سفر این شهروندان در اروپا باید کنترل شده و به ندرت باشد. کشورهایی مثل لهستان، فنلاند و حوزه بالتیک این ایده را دنبال می‌کنند. 

مخالفان ایده تنبیه دسته‌جمعی کشورهایی مثل آلمان هستند که معتقدند حساب شهروندان روس از حاکمان این کشور سواست و همه را نباید به یک چوب راند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها