|

مروری بر رسانه های عربی / 24 خرداد 1401 / 14 ذی القعده 1443

دست آوردهاى سفر بشار اسد به تهران براى سوریه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الوطن سوریه، العالم الجدید عراق، روسیا الیوم، و الرایة قطر.

دست آوردهاى سفر بشار اسد به تهران براى سوریه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الوطن سوریه، العالم الجدید عراق، روسیا الیوم، و الرایة قطر.

در این میان الوطن سوریه در گزارشى به پهلو گرفتن نفتکش های ایرانی در بنادر سوریه پرداخته است.

 

الوطن سوریه:

 سفر رئیس جمهور اسد به تهران به ثمر نشست و نفتکش های ایرانی در بنادر سوریه پهلو گرفتند.

منابع مطلعی فاش کردند که دو نفتکش ایرانی حامل حدود 2 میلیون تن نفت خام در ساحل سوریه پهلو گرفتند. 

منابع مطلعی در تهران فاش کردند که دو نفتکشی که روز گذشته در ساحل سوریه پهلو گرفتند، اولین نشانه های فعال شدن خط اعتباری جدید بین ایران و سوریه است.

این منابع بیان کردند که ورود نفتکش ها به صورت طبیعی و براساس جدول زمانبندی شده بدون تاخیر انجام خواهد شد و آنها در سواحل سوریه پهلو خواهند گرفت.

منابع مذکور تاکید کردند که فعالسازی توافقنامه یکی از موضوعاتی بود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سفر به تهران بررسی کرد و به حل مشکل فنی و تعجیل در ارسال مشتقات نفتی کمک کرد.

آنها افزودند که ورود دو نفتکش ایرانی به سوریه، نخستین نتیجه این سفر بوده که پس از آن همکاری اقتصادی بین دو کشور تقویت خواهد شد.

یک منبع در وزارت نفت سوریه نیز تاکید کرد که با ورود این دو نفتکش، گشایشی در وضعیت فرآورده های نفتی صورت خواهد گرفت با توجه به اینکه حدود 2 میلیون تن نفت خام وارد کشور شده است.

 

العالم الجدید:

 پس از استعفای معاونان صدر، آینده ائتلاف سه جانبه چگونه است؟

با استعفای نمایندگان جریان صدر از مجلس عراق، وضعیت ائتلاف سه جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

در حالی که نمایندگان جریان صدر روز یکشنبه استعفای خود را تقدیم کردند، ائتلاف السیاده به ریاست «محمد الحلبوسی» و هم‌پیمان جریان صدر در ائتلاف سه‌جانبه «انقاذ وطن» بنا ندارد راه جریان صدر را برود.

در این راستا، «محمد الدلیمی»، نماینده ائتلاف السیاده، تأکید کرد که ائتلاف سه‌جانبه همچنان به قوت خود باقی است هرچند خروج صدر از مجلس بر آن «تأثیر معنوی» نهاده و افزود که ائتلاف السیاده همچنان معتقد است که تشکیل دولت آینده بدون مشارکت جریان صدر ممکن نیست.

او گفت که وضعیت کشور تحمل بحران تازه‌ای را ندارد و ابراز امیدواری کرد که صدر با چارچوب هماهنگی وارد مذاکره شود تا درباره ترسیم نقشه راهی برای نجات کشور توافق شود.

الدلیمی افزود که ائتلاف السیاده تصمیمی برای استعفای نمایندگانش ندارد چون این اقدام بر وضعیت کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

روسیا الیوم : 

شکستن دیوار صوتی در جنوب لبنان با یک هواپیمای جنگی اسرائیلی همزمان با سفر هوکشتاین نماینده آمریکا

همزمان با سفر واسطه امریکایی در مذاکرات لبنان و اسرائیل به بیروت، یک جنگنده اسرائیلی دیوار صوتی را در آسمان لبنان شکست.

رسانه رسمی لبنان نیمه شب گذشته اعلام کرد که یک جنگنده اسرائیلی در آسمان شهر صور لبنان دیوار صوتی را شکست.

آموس هوکشتاین، نماینده امریکا در مذاکرات لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزهای دریایی، روز دوشنبه وارد بیروت شد.

ورود هوکشتاین به لبنان پس از اعلام هفته گذشته مبنی بر ورود یک کشتی برای استخراج و ذخیره گاز طبیعی مایع در میدان گازى کاریش و عبور از خط 29 و به زودی به خط 23 در منطقه مورد مناقشه با لبنان صورت گرفت.

هفته گذشته، یک کشتی حفاری گاز اسرائیلی در منطقه آبی کاریش که لبنان آن را تحت حاکمیت خود می‌داند مستقر شده است.

 

الرایة قطر:  

دیدار امیر قطر و نخست وزیر ارمنستان

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در دوحه استقبال کرد .

امیر قطر و نخست وزیر ارمنستان در دیدار با یکدیگر همکاری میان دو کشور و راه‌های توسعه روابط دوحه و ایروان و نیز آخرین تحولات منطقه‌ای و جهانی مورد علاقه دو طرف را مورد بررسی قرار دادند.

نخست وزیر ارمنستان همچنین با خالد بن خلیفه آل ثانی، همتای قطری خود دیدار کرد.

قطر و ارمنستان برای انجام همکاری‌های سیاسی در زمینه‌های مورد علاقه، یادداشت همکاری امضا کردند. 

میان شهرداری‌های دوحه و ایروان هم توافقنامه‌ای به امضا رسید و سه توافقنامه دیگر در بخش‌های بهداشت، آموزش عالی و تحقیقات علمی، و همکاری میان دانشگاه قطر و دانشگاه ایروان به امضا رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها