|

مروری بر رسانه‌های عربی/ 23 خرداد 1401 / 13 ذی القعده 1443

امضای توافقنامه‌ قطر با توتال انرژیز فرانسه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، السومریه عراق، روسیا الیوم، و الرایة قطر.

امضای توافقنامه‌ قطر با توتال انرژیز فرانسه

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، السومریه عراق، روسیا الیوم، و الرایة قطر.

در این میان الرایة قطر به امضای توافقنامه‌ قطر با توتال انرژیز فرانسه برای توسعه میدان گازی شمال (میدان مشترک با ایران) پرداخته است.

 

العربى الجدید: 

بایدن ماه آتی به عربستان و اسرائیل سفر می‌کند

منابع آگاه خبر دادند که رئیس جمهور امریکا ماه ژوئیه به عربستان و اسرائیل سفر خواهد کرد. 

یک منبع مطلع گفت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا ماه آتی به عربستان و اسرائیل سفر خواهد کرد.

کاخ سفید قصد دارد این هفته، موعد سفر بایدن به عربستان و اسرائیل را اعلام کند. به گفته این منبع، بایدن در سفر به عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار می کند.

این سفر با هدف تقویت روابط با عربستان انجام می شود و در حالیست که بایدن تلاش می کند راه هایی برای کاهش قیمت بنزین در ایالات متحده امریکا ایجاد کند.

سایت اکسیوس امریکا درباره این سفر گفته است که بایدن نیمه ماه ژوئیه به عربستان و اسرائیل سفر می کند.

شبکه کان اسرائیل نیز اعلام کرده است که بایدن 14 ژوئیه به اسرائیل سفر خواهد کرد.

 

الرایة قطر: 

امضای توافقنامه‌ قطر با توتال انرژیز فرانسه برای توسعه میدان گازی شمال

انرژی قطر اعلام کرد که توتال انرژی را به عنوان اولین شریک خود در پروژه توسعه میدان شمال شرق، بزرگترین پروژه واحد در تاریخ صنعت LNG انتخاب کرده است.

سعد شریدة الکعبی وزیر انرژی قطر روز یکشنبه از امضای قراردادی بین شرکت انرژی قطر و شرکت “توتال انرژیز” فرانسه در رابطه با پروژه توسعه شرق «میدان شمالی» خبر داد.

وزیر انرژی قطر اعلام کرد که پروژه توسعه میدان شمالی ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع در قطر را به 126 میلیون تن در سال افزایش می دهد.

طبق قرارداد مشارکتی که دیروز امضا شد، قطر انرژی و توتال انرژی در یک شرکت سرمایه گذاری مشترک شریک خواهند شد که قطر انرژی 75 درصد سهام آن را در اختیار خواهد داشت، در حالی که توتال انرژی مالک 25 درصد باقی مانده خواهد بود. در مقابل، شرکت سرمایه گذاری مشترک مالک 25 درصد از پروژه توسعه میدان شمال شرقی خواهد بود که شامل چهار خط غول پیکر تولید گاز طبیعی مایع با ظرفیت کل 32 میلیون تن در سال است.

این پروژه که پیش‌بینی می‌شود تولید آن تا پایان سال ۲۰۲۵ با هزینه ۲۸.۷۵ میلیارد دلار آغاز شود.

 

روسیا الیوم: 

رایزنی وزرای دفاع عراق و مصر درباره افزایش همکاری های نظامی

جمعه عناد در دیدار با همتای مصری خود به بررسی شماری از مسائل دارای اهمیت مشترک و انتقال و تبادل تجربه بین نیروهای مسلح دو کشور پرداخت. 

جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع عراق که در راس یک هیئت بلندپایه و طی سفری رسمی و چند روزه به مصر رفته است، با محمد زکی، همتای مصری خود دیدار کرد.

غریب عبدالحافظ، سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد که دو طرف در این دیدار شماری از مسائل دارای اهمیت مشترک در سایه همکاری نظامی و انتقال و تبادل تجربه بین نیروهای مسلح دو کشور را بررسی کردند.

وزیر دفاع مصر تاکید کرد که کشورش به روابط مستحکم با عراق افتخار می کند و فرماندهی کل نیروهای مسلح مصر مشتاق تقویت پیوندهای همکاری و شراکت در زمینه های مختلف نظامی است.

از سویی دیگر وزیر دفاع عراق نیز نقش موثر مصر در محیط منطقه ای و در سطح بین المللی و تحقق امنیت و ثبات در خاورمیانه را تحسین کرد.

در این دیدار شماری از فرماندهان بلندپایه دو کشور، سفیر عراق در قاهره و وابسته نظامی عراق در مصر حضور داشتند.

 

السومریة نیوز: 

الفیاض: الحشد الشعبی طرفدار هیچ جریان سیاسی نیست

فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی یک روز پس از توئیت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر مبنی بر اینکه الحشد الشعبی در سیاست و تجارت دخالت نکند، تاکید کرد که الحشد الشعبی طرفدار هیچ جریان سیاسی نخواهد بود.

الفیاض در سخنرانی خود به مناسبت سالروز تاسیس الحشد الشعبی گفت که فتوای جهاد کفائی مسیر وقایع را تغییر داد و ملت را در عراق ساخت.

وی با اشاره به اینکه فتوای مرجعیت دینی، روحی جدیدی برای ملت عراق برای مقابله با خطر به وجود آورد، بیان کرد که الحشد الشعبی پرچم عراق را برافراشته نگه خواهد داشت و عقب نشینی نخواهد کرد.

الفیاض ضمن بیان اینکه الحشد در معرض توطئه قرار گرفته و توطئه ها به هدف قرار دادن فرماندهان آن منجر شده، تصریح کرد که الحشد الشعبی ابزاری برای تسلط و سلطه نیست و تنها طرفدار و جانبدار ملت عراق است.

وی تاکید کرد که الحشد الشعبی فرصت بزرگی را از دشمنان گرفت و برخی در تلاشند الحشد الشعبی را از بین ببرند و آن را سازمانی موقتی توصیف کنند تا آشوب را مجددا به عراق بازگردانند.

 

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها