|

مروری بر رسانه های عربی / 19 خرداد 1401 / 9 ذی القعده 1443

عربستان کلید منطقه و جهان است

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، روسیا الیوم،الخلیج اونلاین و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

عربستان کلید منطقه و جهان است

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى الخلیج اونلاین، روسیا الیوم،الخلیج اونلاین و خبرگزارى رسمى عراق "واع".

در این میان عکاظ عربستان در گزارشى به اینکه عربستان کلید منطقه و جهان است پرداخته است.

 

عکاظ عربستان: 

سفر وزیر امور خارجه عربستان به اندونزی و مالزی

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در سفر به مالزی با عبدالله بن السلطان احمد شاه، پادشاه مالزی دیدار و درباره روابط دوجانبه بین دو کشور و راه های تقویت آن رایزنی کرد.

پادشاه مالزی در کوالالامپور، در کاخ پادشاهی میزبان وزیر امور خارجه عربستان بود.

دو طرف در این دیدار فرصت های همکاری بین عربستان و مالزی در زمینه های مختلف و راه های گسترش همکاری ها را بررسی کردند.

سفر وزیر خارجه عربستان به مالزی پس از سفر او به اندونزی انجام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان روز گذشته در اندونزی با رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت آن در همه زمینه ها از جمله ایجاد شراکت اقتصادی موثر رایزنی کرد.

 

روسیا الیوم: 

تونس عادی‌سازی روابط با اسرائیل را تکذیب کرد

وزارت خارجه تونس امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، به طور قاطعانه برخی مطالب مبنی بر گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان این کشور و اسرائیل را تکذیب و آن را ادعاهای بی‌اساس خواند.

این وزارتخانه افزود که برخی رسانه‌های اسرائیل برای آسیب زدن به وجهه تونس و موضع ثابت آن در حمایت از فلسطین، این شایعات را منتشر کرده‌اند.

وزارت خارجه تونس تاکید کرد که این کشور علاقه‌ای به برقراری روابط دیپلماتیک با یک رژیم اشغالگر ندارد و همانطور که رئیس جمهوری تونس بارها در حمایت از مبارزات فلسطینیان برای احیای حقوق مشروع خود و در راس آن تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، تاکید کرده است، این مساله، موضع رسمی تونس و مردم آن باقی خواهد ماند.

پیشتر روزنامه “اسرائیل هیوم” در گزارشی از تمایل تونس برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل و برقراری برخی تماس‌ها میان دو طرف برای عادی سازی احتمالی روابط خبر داده بود.

 

خبرگزاری رسمی عراق " واع":

 ابتکار عمل عراق برای کمک به کاهش تنش در اوکراین

وزارت خارجه عراق از ارائه ابتکار عملی برای فعال شدن دوباره کمیته وزارتی اتحادیه عرب برای کمک به کاهش تنش در اوکراین خبر داد. 

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق،گفت که کمیته وزارتی اتحادیه عرب با هدف وساطت جهت کاهش بحران در اوکراین با عضویت عراق تشکیل شد و در اولین گام به دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین رفت و برای کاهش تنش تلاش کرد.

او گفت که اخیرا جلسه مجازی اعضای این کمیته با حضور وزرای خارجه مصر، اردن، عربستان، امارات و الجزائر و دبیر کل سازمان ملل برگزار شد و در این جلسه عراق طرحی را ابتکار عملی را برای فعال شدن دوباره این کمیته و به دست گرفتن زمام امور جهت کمک به کاهش تنش‌ها و همچنین کاهش پیامدهای آن در عرصه امنیت غذایی ارائه کرد.

الصحاف درباره سفر اخیر وزرای خارجه مصر و اردن به بغداد نیز گفت که هماهنگی‌های سه کشور درباره اجرای پروژه‌های مشترک به مراحل نهایی رسیده که از جمله آنها ساخت شهرک صنعتی مشترک عراق و اردن و اتصال شبکه برق دو کشور است.

او تأکید کرد که هماهنگی‌های سه‌جانبه عراق و مصر و اردن علیه هیچ کشوری نیست.

 

الخلیج اونلاین:

 مقام آمریکایی: عربستان کلید منطقه و جهان است

جان کربی، سخنگوی سابق وزارت دفاع آمریکا، عربستان سعودی را یک "کلید" در منطقه و جهان توصیف کرد و تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا معتقد است که این کشور یک شریک مهم است.

کربی در مصاحبه‌ای با سی ان ان ، روز پنج‌شنبه، هنگام اظهار نظر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه عربستان سعودی «منفور» است، گفت: «البته رئیس‌جمهور به قتل جمال خاشقجی پاسخ می‌داد. این یک قتل است. و این قتلی است که این دولت در واقع برای اجرای اقدامات پاسخگویی برای عربستان سعودی انجام داد.

اما کربی افزود: "اما عربستان سعودی شریک مهمی است. رئیس جمهور به آن اعتقاد دارد." رئیس جمهور همچنین معتقد است که برای او مهم است که مایل و قادر به دیدار با رهبران در سراسر جهان، صرف نظر از اینکه چه کسانی هستند، و چه کسانی را رهبرى می کنند،. در صورتی که منافع امنیت ملی ایالات متحده را بهبود بخشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها