|

مروری بر رسانه های عربی / 21 خرداد 1401 / 11 ذی القعده 1443

از کار افتادن باندهای فرودگاه دمشق در پى تجاوزات رژیم صهیونیستى

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، ناس نیوز عراق، روسیا الیوم، وخبرگزارى رسمى سوریه"سانا".

از کار افتادن باندهای فرودگاه دمشق در پى تجاوزات رژیم صهیونیستى

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه هاى العربی الجدید، ناس نیوز عراق، روسیا الیوم، وخبرگزارى رسمى سوریه"سانا".

در این میان خبرگزاری رسمی سوریه "سانا" به تجاوزات صبح روز گذشته رژیم صهیونیستى به  فرودگاه بین المللی دمشق پرداخته است.

 

ناس نیوز: 

حاکم الزاملی :ایران و ترکیه شبیه اسرائیل میخواهند عراقی ها را بکشند

حاکم الزاملی نایب رئیس اول مجلس عراق گفت: تصویب قانون جرم انگاری روابط با اسرائیل برای این بود که اسرائیلی ها می خواهند ما را بکشند و اکنون ایران و ترکیه هم می خواهند ما را بکشند، پس برای تصویب قانون جرم انگاری روابط با آنها منتظر چه هستیم؟ بستن آب به روی عراق فرقی با جنگ ندارد.

 الزاملی درباره موضوع کم‌آبی در عراق تأکید کرد که کشورهای همسایه با سوءاستفاده از اوضاع داخلی عراق این کشور را تضعیف می‌کنند و افزود که ترکیه در حال ساخت سد دیگری غیر از سد الیسو بر آب‌های مشترک با عراق است.

او گفت که وزارت خارجه عراق تاکنون هیچ یادداشت اعتراضی درباره دست‌درازی کشورهای همسایه بر آب‌های عراق نداده است.

وى افزود که مجلس به زودی قانونی برای پایان دادن به جنگ آب ها تصویب خواهد کرد و ــ به گفته وی ــ احدی با آن مخالف نخواهد بود.

 

روسیا الیوم: 

وزارت آب اردن: وضعیت آب "بحرانی" است

وزارت آب اردن، وضعیت آبی این کشور را به دلیل کمبود منابع آبی موجود و ضعف ذخیره آب در سدها برای مصارف شرب، بحرانی اعلام کرد.

عمر سلامه، سخنگوی وزارت آب اردن گفت: ما در هر زمان و منطقه در معرض اختلالات به دلیل محدودیت منابع و در سایه شرایط بحرانی آب هستیم.

وی در گفت وگویی با شبکه المملکه افزود: وزارت آب تلاش می کند از همه منابع و با کارایی بالا، برای رساندن آب به شهروندان بهره برداری کند.

سلامه اشاره کرد که هرگونه مشکل در منابع بر تامین آب یک منطقه یا منطقه ای دیگر تاثیر می گذارد.

سخنگوی وزارت آب اردن در ادامه تصریح کرد: وضعیت در همه مناطق اردن عقلانی پیش می رود و مقدار مناسب آب به همه مناطق می رسد اما برخی نقص ها که هر از چند گاهی رخ می دهد، وضعیت آبرسانی را آشفته می کند.

وی از مردم اردن به دلیل عدم تامین آب کافی به شدت عذرخواهی کرد و گفت: همکاری همه در این شرایط سخت، از طریق بهینه سازی مصرف به ویژه با آمدن موج گرما به اردن، رکن اصلی است.

 

خبرگزاری رسمی سوریه "سانا": 

وزارت حمل و نقل سوریه : تجاوزات رژیم صهیونیستی باعث از کار افتادن باندهای فرودگاه دمشق شد 

وزارت حمل و نقل سوریه اعلام کرد که تجاوز وحشیانه اسرائیل که در سحرگاه روز گذشته زیرساخت های فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرار داد باعث از کار افتادن باندهای فرودگاه شد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اشاره کرد که باندهای فرودگاه‌ در بیش از یک محل و چراغ ناوبری به‌طور قابل‌توجهی آسیب دیده‌اند، علاوه بر اینکه خسارت‌های مادی به ساختمان ترمینال دوم فرودگاه وارد شده است. و در نتیجه این خسارات وارده، پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در آمد.

وزارت حمل و نقل سوریه بیان کرد که کادر خود در هوانوردی غیرنظامی و شرکت‌های بومی متخصص برای رفع آثار تجاوز و اصلاح خسارات عمده وارده به فرودگاه تلاش می‌کنند و پس از تعمیر و حصول اطمینان کامل از ایمنی و امنیت فرودگاه، با هماهنگی شرکت های هواپیمایی فعالیت های فرودگاه از سر گرفته می شود.

اسرائیل صبح روز گذشته با شلیک چند موشک از سمت جولان اشغالی، مواضعی در جنوب دمشق را هدف حملات خود قرار داد.

 

العربی الجدید: 

سازمان ملل خواستار آزادی بستگان سعد الجبری توسط عربستان شد

گروه بازداشت خودسرانه سازمان ملل از عربستان خواست دو فرزند و داماد سعد الجبری  مشاور امنیتی سابق عربستان را آزاد کند.

دادگاهی در عربستان در سال 2020، دو فرزند سعد الجبری را به اتهام پولشویی و برنامه ریزی برای خروج غیرقانونی از کشور به حبس محکوم کرد. این اتهامات توسط دو فرزند الجبری رد شده است.

دو فرزند الجبری در ریاض بازداشت شدند و سالم المزینی، داماد الجبری در دبی بازداشت و هوایی به عربستان منتقل شد.

دولت عربستان و امارات هنوز پاسخی برای واکنش به این بازداشت ها نداده اند.

الجبری یکی از مسئولان اطلاعاتی سابق عربستان، مشاور ولیعهد سابق عربستان و کارشناس هوش مصنوعی بود که از بسیاری از موضوعات حساس در داخل و خارج از این کشور مطلع است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها