|

پای نخست‌وزیر هم به پرونده وزیر باز شد

ریشی سوناک این روزها بابت پرونده‌ای که برای رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا باز شده، زیر فشار قرار گرفته است.

پای نخست‌وزیر هم به پرونده وزیر باز شد

تیراندازی‌های متوالی و کشتار در کالیفرنیا باعث شده بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی به این موضوع بپردازند. طی سه روز دو مورد تیراندازی و کشتار در مناطق مختلف ایالت کالیفرنیا رخ داده است. در هر دو مورد هم پای آسیایی‌‌تبارها در میان بوده است. جشن سال نوی باستانی چینی‌ها در حال برگزاری است و در مناطقی که آنها ساکن هستند این اتفاقات رخ داده است.

برای روزنامه‌‌های انگلیسی پرونده فرار مالیاتی ناظم زهاوی رهبر حزب محافظه‌کار بیش از هر موضوعی اهمیت دارد. آنها پای نخست‌وزیر را هم وسط کشیده اند. رسانه‌ها می‌خواهند بدانند سوناک در جریان این پرونده بوده یا نه. موضوع همکاری رئیس بی‌بی‌سی و بوریس جانسون نخست‌‌وزیر سابق بریتانیا در یک قرارداد مالی هم سوژه دیگر این روزنامه‌هاست. 

عدم قرار گرفتن نام سپاه انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و البته برقراری دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مقامات جمهوری اسلامی ایران سوژه مشترک روزنامه‌‌های خاورمیانه ای است. آنها به موضوعاتی دیگر مثل آوار شدن ساختمانی بلندمرتبه در حلب، برگزاری دادگاه سرباز اسرائیلی که در درگیری در کرانه باختری مردی فلسطینی را کشته و قطعی سراسری برق در پاکستان هم توجه کرده اند.

 

نیویورک تایمز

وحشت در کالیفرنیا؛ تیراندازی و کشتار دوم در “هَف‌مون بِی”

در فاصله سه روز اخیر برای دومین‌بار نام ایالت کالیفرنیا با خبر تیراندازی و کشتار به صدر اخبار رفته است. بار اول حادثه در شهر آسیایی‌نشین مونته‌ری پارک رخ داد و حالا در هف‌مون بی در شمال. 

گزارش‌ها می‌گویند تیراندازی در هف‌مون بی جان هفت نفر را گرفته است. این واقعه در دو منطقه جداگانه در بزرگراه نزدیک به شهر رخ داده است. علاوه بر کشته‌ها، هشت نفر هم به دلیل مجروحیت به بیمارستان منتقل شده اند.

ماموران پلیس مرد مظنونی ۶۷ ساله به نام ژائو چونلی را در خودرویش بازداشت کرده اند. او در پارکینگی متعلق به شعبه فرعی کلانتری منطقه هف‌مون‌ بی پنهان شده بود. مظنون بدون درگیری و ماجرا بازداشت شده و درون خودرویش یک اسلحه نیمه‌خودکار بوده است. او نهایت همکاری و همراهی را با ماموران پلیس نشان داده است. 

ژائو چونلی کارگر یک مرکز آموزشی کشاورزی برای کودکان در منطقه است. یکی از محل‌های درگیری از قضا همین مرکز آموزشی بوده است. تعدادی از کودکان و کارگران شاهد تیراندازی او بوده اند. 

 

گاردین

پای نخست‌وزیر هم به پرونده وزیر باز شد

ریشی سوناک این روزها بابت پرونده‌ای که برای رئیس حزب محافظه‌کار بریتانیا باز شده، زیر فشار قرار گرفته است.  

ناظم زهاوی، رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا این روزها درگیر پرونده مالیاتی است. به نظر می‌رسد پرونده او مربوط به دوره‌ نخست‌وزیری بوریس جانسون است. آن روزها ریشی سوناک وزیر خزانه‌داری بوده است. ناظم زهاوی باید مبلغی را به عنوان جریمه مالیاتی به اداره مالیات می‌پرداخته اما این برگه را تسویه نکرده است.

هنوز معلوم نیست ریشی سوناک چه آن روزها که وزیر خزانه‌داری بوده و چه حالا که نخست‌وزیر است در جریان موضوع بوده یا نه. به هر حال نهادهای پیگیر قضایی مشغول بررسی ماجرا هستند. 

اگر سوناک از پرونده ناظم زهاوی خبر دار بوده و او را به کابینه‌اش راه داده که دردسر بزرگتری برایش در راه خواهد بود. ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت در نخستین اظهارنظرها ادعا کرده است که دولت در جریان این پرونده نبوده است. 

 

نشنال

قطعی برق طولانی‌مدت در سراسر پاکستان

شهروندان در سراسر پاکستان دچار قطعی برق شده اند. حتی ساکنان شهرهای بزرگ مثل اسلام‌آباد، کراچی، لاهور و پیشاور هم از این وضعیت مستثنی نیستند. 

مسئولان علت قطعی و دقیق این موضوع را نمی‌دانند. وزیر نیرو می‌گوید افزایش ولتاژ باعث این وضعیت شده است. گروه‌های فنی تحقیقات را شروع کرده اند، اما هنوز به سرنخ اصلی ماجرا نرسیده اند. 

برق سراسری پاکستان روز گذشته از ساعت ۷ صبح قطع شد و تا ساعت ۷ شب طول کشید. پس از گذشت ۱۲ ساعت همچنان قطعی ادامه داشته است. منابع خبری می‌گویند این دومین قطعی بزرگ و گسترده برق در سه ماه اخیر در این کشور است. 

ژانویه گذشته هم پاکستان چنین وضعیتی را تجربه کرده بوه است. سال گذشته نقص فنی به عنوان عامل اصلی قطعی برق سراسری پاکستان اعلام شده بود. دولت پاکستان وعده داده است تا ۱۲ ساعت آینده برق همه مناطق این کشور وصل شود.

 

عرب نیوز

ریزش ساختمان در حلب جان ۱۶ نفر را گرفت

ساختمانی بلندمرتبه در شهر حلب ریزش کرده و جان تعدادی از ساکنان خود را گرفته است. نیروهای امداد و نجات در نخستین ساعات جستجو جسد ۱۶ نفر را پیدا کرده اند. در میان قربانیان اجساد کودکان هم دیده شده است. نیروهای امداد چهار را زنده از زیر آوار بیرون کشیده اند. 

ریزش ساختمان نه در اثر انفجار رخ داده و نه خبری از زلزله بوده است. فرسودگی و آسیب‌دیدگی ساختمان‌ها در حلب اتفاقی معمولی است. سال‌ها جنگ و درگیری باعث صدمه شدید به ساختمان‌ها شده است. از آن گذشته تعداد زیادی از سازه‌ها قدیمی و فرسوده هستند. 

با پایان جنگ و گذشت چند سال هنوز هیچ برنامه‌ای برای تعمیر این ساختمان‌ها از سوی دولت سوریه اتخاذ نشده است. بخش عمده حلب در جنگ طولانی‌مدت داخلی در این کشور ویران شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها