|

گفت‌وگو با اشکان آرمندهی، مدیرعامل دیوار

تیغ دولبه قانون بر رگ پلتفرم‌های کاربرمحور

بازار کسب‌وکارهای آنلاین و اینترنتی در شرایطی اپیدمی کرونا را تجربه کردند که پیش از آن افتان و خیزان در حال رشد بودند، اما با بسته‌شدن طولانی‌مدت فضاهای فیزیکی به دلیل قرنطینه‌های اجباری این بستر بیشتر فراهم شد تا کسب‌وکارها فضا و کاربران خود را در دنیای غیر فیزیکی پیدا کنند و به‌تبع آن پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات فروش آنلاین جای بیشتری را برای کسب‌وکارهای خرد فراهم کنند. پلتفرم‌های باسابقه در مدت کوتاهی از افزایش آمار بازدید و انتشار آگهی‌هایی که تاکنون سابقه نداشته پرده برداشتند. در این میان دیوار شاید بزرگ‌ترین سهم را در میان پلتفرم‌های انتشار آگهی داشت؛ 42 میلیارد بازدید در سال 99 که رشد 41 درصدی را به ثبت رسانده است. بنابر همین آمار، تنها یک آگهی فروش پورشه در سایت دیوار 388 هزار بازدید داشته که پنج برابر تماشای یک بازی فوتبال در استادیوم آزادی بود.

تیغ دولبه قانون بر رگ پلتفرم‌های کاربرمحور

 بازار کسب‌وکارهای آنلاین و اینترنتی در شرایطی اپیدمی کرونا را تجربه کردند که پیش از آن افتان و خیزان در حال رشد بودند، اما با بسته‌شدن طولانی‌مدت فضاهای فیزیکی به دلیل قرنطینه‌های اجباری این بستر بیشتر فراهم شد تا کسب‌وکارها فضا و کاربران خود را در دنیای غیر فیزیکی پیدا کنند و به‌تبع آن پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات فروش آنلاین جای بیشتری را برای کسب‌وکارهای خرد فراهم کنند. 

پلتفرم‌های باسابقه در مدت کوتاهی از افزایش آمار بازدید و انتشار آگهی‌هایی که تاکنون سابقه نداشته پرده برداشتند. در این میان دیوار شاید بزرگ‌ترین سهم را در میان پلتفرم‌های انتشار آگهی داشت؛ 42 میلیارد بازدید در سال 99 که رشد 41 درصدی را به ثبت رسانده است. بنابر همین آمار، تنها یک آگهی فروش پورشه در سایت دیوار 388 هزار بازدید داشته که پنج برابر تماشای یک بازی فوتبال در استادیوم آزادی بود. 

دیوار در این سال‌ها اتفاقات زیادی را به دلیل بزرگ‌شدن مجموعه‌اش تجربه کرد. از ممنوع‌شدن درج قیمت آگهی‌های خودرو و املاک گرفته تا صدور حکم فراهم‌آوردن موجبات فساد و فحشا به دلیل انتشار یک کفش. اما دیوار هنوز آن مرجع بزرگ کاربران برای در جریان قرارگرفتن قیمت اجناس، فروش و معامله‌هایی است که در فضای فیزیکی سخت  به نظر می‌رسد. 

با وجود همه محبوبیتی که چنین پلتفرمی در ایران پیدا کرده، اما بسیاری از کاربران نگران افشای اطلاعات  مربوط به خودشان و سوءاستفاده‌ها در این زمینه هستند. اشکان آرمندهی در گفت‌وگویی با «شرق» به سیاستی که این پلتفرم در جمع‌آوری دیتای کاربران دارد، اشاره می‌کند که سیاست دریافت حداقلی دیتا از کاربر مرسوم است: در  بحث جمع‌آوری دیتا از کاربران دیوار، سیاست‌های ما این است که داده‌های حداقلی را براساس سرویس و نیازی که دیوار دارد، جمع‌آوری شود و این نیاز هم متناسب با درخواست کاربران تعریف می‌شود. ما خودمان هم دوست نداریم اطلاعات بیشتری از کاربرانمان دریافت و ذخیره کنیم. آنچه در حال حاضر از کاربرانمان دریافت می‌کنیم در راستای سرویس و خدماتی است که می‌خواهیم به کاربران ارائه دهیم. همان‌طور که می‌دانید عمده داده‌های دیوار شامل اطلاعات مربوط به آگهی‌ها است، اعم از شماره تلفن، متن آگهی و اطلاعاتی که هم‌اکنون روی سایت وجود دارد و در معرض دید همه افراد است و کاربران به هنگام ثبت آگهی باید حتما توجه داشته باشند اطلاعاتی که در آگهی  خود ثبت می‌کنند، در معرض دید همه قرار می‌گیرد مثل عنوان، تصویر آگهی، اطلاعات و شماره تماس کاربران و این موضوع را هم در شرایط  و قوانین استفاده از دیوار به کاربران اعلام می کنیم. 

استراتژی نوآوری باز

دیوار از ابتدای سال 1400 با استراتژی نوآوری باز یا Open Innovation شروع به ادامه مسیر داد تا چالش‌ها و مسائل را به شکل بهتری حل‌وفصل کند. استراتژی نوآوری باز با این هدف دنبال شد که روی هسته  اصلی کسب‌وکار که تولید لید و زنگ خور برای کاربرانمان آگهی‌‌گذار است، تمرکز شود و برای رفع چالش‌ها و دغدغه‌ها از مجموعه‌های بیرون از دیوار درخواست کمک شد.به عبارت دیگر ما بر این باوریم که پاسخ و حل چالش ها و دغدغه های دیوارتنها توسط تیم های دیوار امکان پذیر نیست و باید بتوانیم از ظرفیت تیم ها و افراد بیرون از دیوار استفاده کنیم.   

 آرمندهی می‌گوید: از ابتدای امسال جوانه که بازوی سرمایه‌گذاری هلدینگ هزار دستان  است، معرفی شد و توسط این پلتفرم از همه افراد و شرکت‌ها کمک می‌گیرم. نمونه آن در هفته‌های اخیر هکتون مشترکی که بین دیوار و جوانه برگزار شد، بود که برای حل دو چالش کلیدی در دیوار تیم‌های زیادی به کمک آمدند. تشخیص آگهی‌های فیک و تکراری در دسته‌بندی املاک و بحث سالم‌سازی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت و ارسال پیام های نامرتبط در چت دیوار از جمله هدف‌های برگزاری این هکتون بود. مسائل و مشکلات داخل دیوار را در رویداد هکتون آوردیم و در آنجا با افرادی که هیچ وابستگی قراردادی به دیوار ندارند گفت‌وگو کردیم. از آنها خواستیم برای مشکلات دیوار به ما راه‌حل ارائه کنند. عمده هدف هم این است که نسبت به این موضوعات باز  باشیم و برای حل چالش‌ها از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد در سایر شرکت‌های بیرون از دیوار کمک بگیریم. 

تهاتر  دیتا

جایی در دل فضای مجازی که نه کالایی داده و نه کالایی  ستانده می‌شود، بیش از هرچیزی اطلاعات مهم است و به این دلیل تهاترِ داده می‌تواند راهی باشد که پلتفرم‌ها را در ارائه سرویس‌های گسترده‌تر یاری کند. 

اشکان آرمندهی به موضوع اشتراک‌گذاری داده با کسب‌وکارها اشاره می‌کند که سال 1400 در این پلتفرم ابداع شد: دیوار برای پیشبرد اهداف خود نیاز به ‌آی‌پی‌آی‌ها یا دسترسی‌های دولتی که بتواند پلتفرم خود را امن‌تر کند و نیز برای اینکه بتوانیم سرویس بهتری به کاربرانمان ارائه دهیم، نیاز داریم تا این جریان را دوطرفه ایجاد کنیم. جایی با دادن دیتا به دیگران کمک می‌کنیم و جایی نیاز داریم آن دیتا را از کسب‌وکارها و رسانه‌ها و بخش‌های مختلف بصورت وب سرویس بگیریم. این کار با همکاری کارنامه کلید خورد و در حال آماده‌سازی سازوکاری هستیم که ساختار و فرایند اشتراک‌گذاری دیتا و اطلاعات را به صورت سیاست نوآوری باز ارائه کنیم و از طریق‌ آی‌پی‌آی‌های مختلف بتوانیم به کسب‌وکارها، شرکت‌ها و پلتفرم‌ها با حفظ کامل محرمانگی اطلاعات کاربرنمان، این سرویس را ارائه دهیم. در این زمینه کارهایی کردیم و ابتدای سال 1400 تصمیم گرفتیم بتوانیم با تهاتر بیشتری نسبت به گذشته یک‌سری داده‌های تجمیع‌شده درباره رفتار کاربران و داده‌هایی که توسط فعالیت‌های کنترل و نظارتی خودمان به دست آمده را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم. برای نمونه می‌توانیم به انتشار متوسط قیمت آگهی‌های خودرو و اتفاقاتی که در دسته‌های مختلف خودرو در دیوار می‌افتد، اشاره کنیم. یک‌سری گزارش‌های  مقایسه‌ای درمورد وضعیت مسکن در بخش‌های مختلف، روند تغییرات ثبت آگهی، انجام بازدیدها در دسته‌های مختلف، جزئیات فرایند بررسی آگهی‌ها و موارد این‌چنین موضوعاتی است که آنها را کاملا تشریح کردیم و در اختیار رسانه و بخش‌های مختلف قرار دادیم. علاوه بر درخواست رسانه‌ها در موارد دیگری هم برای تصمیم‌گیری کاربران و تصمیم‌سازی سیاست‌گذاران خود به صورت فعالانه داده‌های جذاب را از تغییر رفتار کاربران در اختیار عموم قرار می‌دهیم. یعنی در جایی برای اینکه کاربران تصمیم درست‌تر و دقیق‌تری بگیرند و در جایی برای اینکه به تصمیم‌سازان ایده بهتری بدهیم، از داده‌های دیوار خروجی‌های مختلفی گرفتیم، و تنها پیش‌شرط درخواستی ما برای ارائه این اطلاعات هم ذکر منبع داده‌ها توسط رسانه‎‌ها  بوده است. 

الک‌شدن اطلاعات خام

آرمندهی با اشاره به اینکه تمام داده‌های فیکی که ممکن است باعث مخدوش‌سازی آمار واقعی بازار شود، در دیتایی که به رسانه‌ها و مراکز قرار می‌گیرد لحاظ می‌شود، گفت: دیتاها و اطلاعاتی که در اختیار قرار می‌گیرد تمام مکانیزم کنترل و محدودسازی‌اش اتفاق افتاده است. ما زمان خروجی‌گرفتن از اطلاعات، بخشی از پارامترهای کنترلی را اعمال می‌کنیم تا دیتای نهایی ضریب خطای کمتری داشته باشد. او اضافه می‌کند: وقتی رسانه‌ها از ما درخواست دیتا داشته باشند، ابتدا بررسی می‌کنیم که آن داده‌ها قابل استخراج هست یا خیر. بااین‌حال خودمان به صورت دوره‌ای در دسته‌بندی خودرو در حال ارائه دیتا به رسانه‌ها هستیم. 

مدیرعامل دیوار به تأثیرگذاری دیوار در تعیین میانگین قیمت در بسیاری از بازارهای شاخص از جمله خودرو و املاک اشاره می‌کند و دیوار را آینه اقتصاد ایران می‌داند؛ آنچه اتفاق می‌افتد، نمودش در دیوار منعکس می‌شود. این را قبول ندارم که دیوار به پایین‌رفتن و بالارفتن قیمت‌ها و یا هیجانی‌شدن قیمت یک کالا کمک می‌کند. دیوار صرفا دماسنج اقتصاد کشور است که نمود اتفاقات دیگر نظیر بالارفتن قیمت دلار و عدم واردات خودرو در دیوار خودش را نشان می‌دهد. ما سال‌های 98 و 99 در دو بازه زمانی به مدت چهار و 9 ماه مجبور شدیم قیمت‌های دسته خودرو و مسکن دیوار را حذف کنیم و شما شاهد بودید در آن بازه‌های زمانی چه بر سر قیمت خودرو و مسکن آمد. با وجود حذف قیمت‌ها در دیوار شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. نکته اصلی و مهمی که همه کسب‌وکارهای آفلاین باید به آن توجه کنند این است که بالا و پایین‌رفتن قیمت دسته‌های خودرو و مسکن منفعتی برای دیوار ندارد. کسی که از بالا و پایین‌رفتن قیمت منفعت می‌برد، دیوار نیست. چراکه هزینه ثبت آگهی، هزینه نردبان و هزینه سرویس‌های دیوار برای خودروهای مختلف ثابت است. باید این سؤال را از همه کسانی که دیوار را علت بالارفتن قیمت‌ها می‌دانند بپرسیم که دیوار چه نفعی از بالارفتن قیمت‌ها می‌برد؟ 

اشکان آرمندهی تأکید می‌کند که تصمیم حذف قیمت‌ها تصمیم غیرکارشناسی‌ای بود که در دو بازه زمانی توسط مقام قضایی گرفته شد و آثار و تبعات منفی زیادی را برای همه افراد جامعه به وجود آورد: اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به اتفاقات آن سال‌ها بیندازیم باید گفت اردیبهشت سال 98 بود که دستور حذف قیمت‌ها داده شد و به ما و سایر پلتفرم‌ها اعلام شد که در دیوار قیمت‌سازی انجام می‌شود، این گزاره، گزاره درستی بود. در آن زمان پلتفرم دیوار و سایر پلتفرم‌های ثبت‌کننده آگهی خودرو آسیب‌پذیر بودند و کاربران از طریق گروه‌های تلگرامی و واتس اپی اقدام به تشکیل گروه‌هایی می‌کردند که باعث می‌شد مثلا در یک روز قیمت یک برند و مدل را تا 50 درصد افزایش دهند. ما این مسئله را شناسایی کردیم و قیمت را هم به دستور مقام قضایی حذف کردیم. بعد از دو تا سه ماه از این اتفاق تصمیم گرفتیم برای رفع این نقطه آسیب‌پذیر خود سازوکاری ایجاد کنیم. کارهای زیادی انجام گرفت، مثلا با اتحادیه خودرو، نهادهای ذی‌ربط، داستانی و پلیس رایزنی کردیم اما متأسفانه نهاد و متولی قیمت‌گذاری خودرو در کشور ما وجود نداشت. این اطلاعات وجود داشت اما در اختیار دیوار و کسب‌وکارهای آنلاین قرار نمی‌دادند. از سوی دیگر ما نیاز به این اطلاعات داشتیم و تصمیمی که گرفتیم این بود که  الگوریتم و مکانیسم قیمت‌گذاری را راه‌اندازی کنیم. بررسی کردیم و دیدیم در تهران پنج مرکز تعویض پلاک وجود دارد و ما در تمام این مراکز نیرو مستقر کردیم و از افرادی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کردند، اطلاعات می‌گرفتیم که خودرویشان را با چه قیمتی معامله کردند و از این طریق می‌توانستیم به قیمت واقعی معامله خودرو برسیم. سه سورس دریافت دیتا در خصوص قیمت خودرو را پیدا کردیم. اولی مراکز تعویض پلاک خودرو بود، سورس دوم قیمت صفر معاملات بود و سورس سوم نمایشگاه‌ها بودند و قیمتی که از آنها می‌گرفتیم. بیش از 500 تا 600 نمایشگاه فعال امروز روی دیوار فعالیت می‌کنند و برای همه برندها و تیپ‌های خودرویی قیمت دارند. ما از طریق اطلاعات این سه منبع اطلاعاتی، قیمت‌ها را تعیین می‌کردیم. در کمتر از سه الی چهار ماه به یک مکانیسم قیمت‌گذاری دست یافتیم. در این مکانیسم اگر کسی قیمت را بالاتر از نرم روز آن خودرو قیمت‌گذاری می‌کرد، قیمتش غیر قابل نمایش می‌شد. در جایی هم این الگوریتم را بهبود بخشیدیم و بازه قیمتی تعیین کردیم و برای قیمت خودرو یک بازه‌ قیمتی منصفانه تعریف کردیم و از طریق اطلاعاتی که به دست می‌آوردیم این مکانیسم قیمت‌گذاری را کامل و کامل‌تر می‌کردیم و امروز مدعی هستیم که بگوییم هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که دیوار در زمینه خودرو قیمت‌سازی می‌کند. اکنون این الگوریتم چنان دقیق عمل می‌کند که وقتی شما قیمتی را روی دیوار می‌بینید می‌توانید مطمئن شوید که این قیمت واقعی خودرو است. 

امتناع نهادها در کمک به دیوار

آرمندهی به برنامه آتی دیوار برای تعیین قیمت در بخش املاک هم اشاره می‌کند. املاک بخشی از بازار معاملات فعلی است که به‌شدت نوسان نشان می‌دهد و حجم آگهی در این بخش هم در دیوار بسیار زیاد به ثبت می‌رسد. او می‌گوید نیاز به چنین مکانیسمی که در بخش خودرو خیلی خوب جواب داده است در  بخش مسکن هم به‌شدت احساس می‌شود، اما در بخش مسکن ما دیگر قادر نیستیم نیروهای ثابت برای دریافت قیمت معاملات داشته باشیم، اما کجا باید این نیروها را مستقر کنیم؟ در بخش مسکن نیاز داریم نهادها و سازمان‌هایی که این اطلاعات را در اختیار دارند مثل وزارت مسکن، کمیسیون عمران مجلس ،اتحادیه مسکن و سازمان‌های دیگر داده‌هایشان را با ما به اشتراک بگذارند تا بتوانیم کاری که در حوزه خودرو انجام دادیم را در حوزه مسکن هم انجام دهیم. مشکل اصلی ما در حال حاضر گردآوری داده‌های معاملات است؛ چراکه نهادها با ما همراهی نمی‌کنند و عملا منابع رسمی هم در همکاری با دیوار در این زمینه متقاعد به همکاری نمی‌شوند، درنتیجه در حال حاضر امکان ساخت سازوکار تخمین قیمت ملک با استفاده از قیمت‌های واقعی وجود ندارد. 

 او به زمانی اشاره می‌کند که دیوار درج قیمت را آغاز کرد بدون اینکه دستوری از سوی مقام قضایی برای درج قیمت آمده باشد: هیچ‌گاه دستور درج قیمت از سوی مقام قضایی داده نشد، بلکه تمام پلتفرم‌ها با سازوکاری که به وجود آوردند، قیمت‌ها را نمایش دادند. ما این مکانیسم را به‌طور کامل و شفاف به دادستانی و نهادهای نظارتی توضیح دادیم و امروز مطمئن هستیم که قیمت‌گذاری در بخش خودرو کاملا واقعی است و می‌توانیم ادعا کنیم که دغدغه مقام قضایی را حل کردیم. اما موضوع دیگری که در این زمینه می‌تواند خیلی کمک‌رسان باشد بحث اصالت و مالکیت خودرو است. امروزه ما عملا درباره خودروهایی که در دیوار آگهی می‌شود، اطلاعی از اصالت و مالکیتش نداریم. ما نیاز به وب‌سرویس‌هایی داریم که بتواند این اصالت را احراز کند. یعنی یک نفر این امکان را نداشته باشد که 50 سیم‌کارت داشته باشد و 50 آگهی فروش سانتافه بدهد. برای این کار نیاز داریم تا نهادهای قضایی و نظارتی بتوانند به ما کمک کنند. در بحث احراز اصالت و مالکیت داشتن پلاک خودرو و شماره فردی که پلاک به نام اوست، ضروری است. در زمان ثبت آگهی باید یک پیامک به صاحب پلاک خودرو فرستاده شود که او تأیید کند این آگهی از سوی او منتشر می‌شود. متأسفانه امروز چنین سرویسی در پلیس راهور وجود دارد اما در اختیار ما قرار نمی‌دهند. درباره علت همکاری نکردن هم اعلام شده که دغدغه نگهداری اطلاعات از سمت بخش خصوصی مطرح است. درحالی‌که این دغدغه‌ها قابل حل است و در تمام دنیا برای این دغدغه‌ها فکر شده و برای این موارد پیوست امنیتی و پیوست اشتراک اطلاعات بین کسب‌وکار و حاکمیت تعریف شده است. 

نه به انحصار

با وجود آنکه همیشه پلتفرم‌های خارجی برای کار در بستر اینترنت ایران مشکل داشتند و پلتفرم‌های داخلی نیز در ابتدا با نبردی سخت از این میدان به در آمدند، اما همچنان رویکرد مقبول افتادن پلتفرم‌های کاربرمحور با کنترل شدید نظارت‌های بالادستی همراه است. مدیرعامل دیوار با رد ایجاد دیوار انحصار و کنترل در بازار می‌گوید: 

درباره بحث انحصار ما همواره مخالف ایجاد هرگونه انحصار بودیم و هستیم و تلاش کردیم در هر نقطه‌ای که انحصار در حال شکل‌گرفتن است، مانع از آن شویم یا با آن مخالفت می‌کنیم. نمونه آن هم مخالفت ما با طرح صیانت است و خیلی شفاف و روشن اعلام کردیم موضوعی که در طرح صیانت آسیب‌زا است، ایجاد انحصار دولتی است و به همین دلیل هم خیلی شفاف مخالفت خود را اعلام کردیم. ما بعد از 9 سال فعالیت دیوار حالا به این واقعیت رسیدیم که اگر تاکنون توانستیم رشد و پیشرفت کنیم و سرویس و خدماتی را متناسب با نیاز کاربران ارائه کنیم، به این دلیل بود که همواره رقیب داشتیم. وجود رقیب همواره به ما این حس را می‌داده که در جهت خلق ارزش بیشتر برای کاربرانمان قدم برداریم. اگر رقیبی وجود نداشت شاید دیوار هم در این نقطه قرار نداشت.  مدیرعامل دیوار درباره این موضوع که دیوار در این سال‌ها برای خرید سهام شرکت‌های رقیب و توسعه زیرمجموعه خود چه اقداماتی انجام داده می‌گوید: ما سعی کردیم از طریق مجموعه جوانه افراد و شرکت‌هایی را که قادرند در خلق ارزش به ما کمک کنند را شناسایی کنیم و در بخش‌هایی که با چالش مواجه هستیم با این افراد از طریق سرمایه گذاری یا پارتنر شیپ وارد ارتباط شویم. 

رشد دیجیتال؛ درجا زدن رگولاتوری

قوانین؛ همان تیغ دولبه‌ای که اینجا هم گلوی کسب‌وکارهای آنلاین را گرفته است. قوانین دست‌وپاگیری که سال‌ها پیش برای کسب‌وکارهای سنتی نوشته شده بدون تغییر به کسب‌وکارهای آنلاین حاکم است. از سویی دیگر سرعت رشد اقتصاد دیجیتال هیچ همخوانی‌ای با قوانین سنتی و نظارت‌های غیرشفاف ندارد. اشکان آرمندهی هم با صحه‌گذاشتن بر‌ این موضوع که ما در بحث توسعه اقتصاد دیجتال در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم اما زیرساخت‌های نظارتی و رگولاتوری متناسب با این رشد حرکت نکرده است، ادامه می‌دهد: ما تکنولوژی را مستقر کردیم و مردم هم در حال استفاده از آن هستند اما هنوز قوانین شفاف ومشخصی برای این موضوع نداریم. در سال‌های اخیر علی‌رغم اینکه بیشتر تعامل را با پلیس و نهادهای نظارتی و حاکمیتی داشتیم، از آن‌سو بیشترین چالش را هم با آنها داشتیم. اگر بخواهم خیلی کلی به دلایل اصلی که موجب چالش‌ با این نهادها شده است، اشاره کنم، ابتدا نبود یک دادگاه تخصصی برای بررسی اتهامات پلتفرم‌ها و موضوعات مربوط به پلتفرم‌ها در دادگاه‌ها و دادسراهای غیر تخصصی است که هیچ اطلاعات و شناختی نسبت به مسئولیت پلتفرم، رسالت و سرویس‌های آن وجود ندارد و قضات به علت اینکه تخصصی در این زمینه ندارند، همواره شاهد هستیم حکم و احکام عجیب و غریبی صادر می‌کنند. 

موضوع دوم تعدد مراجع تصمیم‌گیر و اختلاف‌نظرهای آنها با یکدیگر است. ما  تعدد قانون‌گذار و خط‌کش‌های مختلف قانونی داریم که قوانین تفسیرپذیر زیادی صادر می‌کنند. مسئله دیگر فقدان تعریف قانون از پلتفرم‌های کاربرمحور و میزان مسئولیت شرکت‌ها، کاربران و مدیران است. ما باید تکلیفمان را نسبت به پلتفرم و مسئولیت کاربر شفاف کنیم. موضوع دیگر اجبار به حذف و مسدودسازی فضاهایی است که به هیچ وجه مجرمانه نیستند و به بهانه پیشگیری از وقوع جرم که مثلا ما دیوار هستیم و ممکن است این جرم آنجا پیش بیاید، برای ما پیش می‌آید. برای مثال بحث حذف دسته‌بندی اجاره کوتاه‌مدت آپارتمان، حذف دسته‌بندی کالاهایی که خرید و فروش آن کالاها در فضای واقعی در حال انجام است اما در فضای مجازی به این علت که قانون‌گذار صفر و یک آن را مشخص نکرده است، فقط از باب پیشگیری از ما خواسته می‌شود که جلوی انتشار آنها را بگیریم. موضوع مجوزهای دست‌وپاگیر کسب‌وکارها  هم از جمله این چالش‌هاست. تعدد دریافت مجوزهایی که کسب‌وکارهای مشابه دیوار باید آن را داشته باشند و موضوع عدم امکان نیت‌خوانی آگهی است و علت اصلی حکم اخیر که برای بنده صادر شده نیز همین است . با این اتهام که شما توانایی نیت‌خوانی آگهی‌ها را ندارید و ما به این تشخیص نرسیده‌ایم که پشت آگهی فروش یک لباس چه چیزی می‌تواند وجود داشته باشد. مسئله دیگر دخالت‌ندادن و درگیرنکردن بخش خصوصی در تنظیم‌گری، رگولاتوری و مقررات است. در حال حاضر قوانینی در این حوزه وضع می‌شود که یک‌طرفه به قاضی می‌روند و پیش‌نویس‌های غیر کارشناسی صادر می‌شود. و موضوع دیگر نقض و تناقض قوانین در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها که عملا چشم‌انداز روشنی برای حضور سرمایه‌گذاران وجود ندارد. 

آرمندهی درباره حکم اخیری که از سوی دادگاه برای مدیرعامل دیوار صادر شده می‌گوید: با وجود اینکه مصادیق عمل مجرمانه در دیوار صورت نگرفته و عملا در خارج از فضای دیوار افراد فعالیت هایی داشتندکه متأسفانه همان‌طور که گفته شد به دلیل نبود دادگاه تخصصی در این حوزه رأی اینچنینی صادر شد و انچه در جریان این پرونده مشاهده کردم این بود که قاضی که مسئول رسیدگی به پرونده بود، هیچ شناخت دقیقی نسبت به فضای مجازی و مسئولیت پلتفرم نداشت. در این پرونده بعد از صدور رأی تجدیدنظر که رأی قطعی هست، ما دو مسیر پیش‌رویمان داشتیم تا دست به اقدام قانونی بزنیم و جلوی اجراشدن حکم را بگیریم و پرونده مجددا برای بررسی فرستاده شود. ما از طریق ماده 477 اقدام کردیم و منتظر هستیم این درخواست مورد قبول واقع شود و امکان بررسی مجدد پرونده را برای ما صادر کنند. با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که بعد از بازشدن پرونده ایجاد شد، حالا مشخص شده که مسئولیت با چه کسی بوده و ما هم به پشتوانه بررسی تخصصی‌تر در این زمینه امید داریم که درخواست ما برای بررسی مجدد پرونده مورد پذیرش قرار بگیرد. 

دست‌گرفتن در زمان توانگری

دیوار حالا آن‌قدر بزرگ و معتبر و شناخته‌شده در بازار کسب‌وکارهاست که می‌تواند مرجعی برای حمایت از کسب‌وکارهای  نوپا باشد. اشکان آرمندهی به هدف و مسیری که دیوار برای خودش در این زمینه ترسیم کرده اشاره می‌کند و آن‌طور که او می‌گوید کسب‌وکارهای آفلاین در این مسیر می‌توانند در دیوار برای خود غرفه و داشبورد مجازی داشته باشند تا کالا و خدمات خود را علاوه بر عرضه آفلاین در فضای آنلاین هم داشته باشند: همواره تلاش کردیم کسب‌وکارهایی که تجربه فروش آنلاین ندارند را در این مسیر یاری کنیم. تا پایان سال 99، بیش از 500 هزار کسب‌وکار فعال در دیوار فعالیت می‌کردند. 89 درصد از کل 18.5 میلیون کاربرانی که در سال 99 در دیوار آگهی منتشر کردند، هیچ هزینه‌ای برای انتشار آگهی پرداخت نکردند. این عدد نشان می‌دهد که بستر و زیرساخت دیوار در راستای ارائه خدمات به کاربران باید بهینه شود.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها