|

پست آی‌تی‌محور

تغییراتی بنیادین در مدل جهانی

شرکت‌های پستی و زیرمجموعه‌های آن در اشل جهانی‌شان این روزها تغییرات بزرگی در خود ایجاد کرده‌اند. فناوری‌های لجستیک، ارتباطات آنلاین و تعاملات مالی بر بسترهای الکترونیک بی‌شک موجب شده این مجموعه گردشی از تغییرات را ایجاد و مسیرهای جدیدی به دنیای پست بیفزایند. شرکت‌های پستی در ایران نیز از مسیر جدا نبودند و با وجود سختی تغییرات در سال‌های نه‌چندان دور و مشکلات بزرگ و کوچک اقتصادی گام‌برداشتن در تغییرات را تمرین کرده‌اند. تیپاکس یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پست در ایران است که قدمتی نزدیک به 70 سال دارد. درحال حاضر مهرداد فاخر، کارآفرین، هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره‌ هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس است. او خردادماه سال 1363 در تهران متولد شد.

تغییراتی بنیادین در مدل جهانی

شرکت‌های پستی و زیرمجموعه‌های آن در اشل جهانی‌شان این روزها تغییرات بزرگی در خود ایجاد کرده‌اند. فناوری‌های لجستیک، ارتباطات آنلاین و تعاملات مالی بر بسترهای الکترونیک بی‌شک موجب شده این مجموعه گردشی از تغییرات را ایجاد و مسیرهای جدیدی به دنیای پست بیفزایند. شرکت‌های پستی در ایران نیز از مسیر جدا نبودند و با وجود سختی تغییرات در سال‌های نه‌چندان دور و مشکلات بزرگ و کوچک اقتصادی گام‌برداشتن در تغییرات را تمرین کرده‌اند. تیپاکس یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پست در ایران است که قدمتی نزدیک به 70 سال دارد.  درحال حاضر مهرداد فاخر، کارآفرین، هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره‌ هلدینگ فاخر و مدیرعامل شرکت تیپاکس است. او خردادماه سال 1363 در تهران متولد شد. 

پدرش بنیان‌گذار و مؤسس شرکت تیپاکس و مادرش از کارآفرینان صنعت پست و خدمات لجستیکی هستند. فاخر در دوران نوجوانی، با تصمیم پدر به انگلستان رفت و تحصیلات ابتدایی‌اش را در آنجا گذراند. پس از اتمام دوران راهنمایی و دبیرستان، مهرداد فاخر برای خلق مسیری تازه در کسب‌و‌کار خانوادگی، در سال 2002 تحصیلاتش را در رشته‌ مدیریت کسب‌وکار در دانشگاه آدامسون انگلستان آغاز کرد و پس از نزدیک به یک دهه مطالعه روی سیستم‌های مدیریتی و صنایع مدرن از جمله پست و لجستیک در اروپا، به ایران بازگشت و تحصیلاتش را در مقاطع فوق لیسانس و دکترا ادامه داد. پس از پایان تحصیلاتش در انگلستان، به ایران بازگشت و فعالیت حرفه‌ای‌اش را در شرکت تیپاکس، مجموعه‌ای قدیمی و معتبر در زمینه پست خصوصی آغاز کرد. 

مجموعه‌ تیپاکس در سال 1339 توسط پدرش، محمدعلی فاخر در تهران راه‌اندازی شد و در طول سال‌های فعالیتش، توسط پدر و مادرش اداره شده بود. مهرداد فاخر فعالیتش در این مجموعه را به عنوان مدیر نمایندگی‌ها آغاز کرد و در طول چند سال فعالیت پیوسته به سمت قائم‌مقام مدیرعامل و سپس مدیرعامل تیپاکس منصوب شد و از همان وقت دست به ایجاد تغییراتی بنیادین در مجموعه‌ سنتی تیپاکس زد. 

نتیجه‌ این تغییرات در طول سال‌ها، تبدیل‌شدن تیپاکس به شرکتی آی‌تی‌محور است که بزرگ‌ترین شبکه‌ پست خصوصی کشور را در اختیار دارد. پس از چندی، هلدینگ فاخر را به عنوان مجموعه‌ای متخصص در حوزه‌های پست و لجستیک، ای‌کامرس و فین‌تک بنیان‌گذاری کرد که هم‌اکنون پس از پنج سال فعالیت، با حضور 15 شرکت فعال و چندین پروژه‌ پیش‌خلق، مشغول به فعالیت در حوزه‌های تخصصی است که در این میان، تنها یکی از این مجموعه‌ها، تیپاکس، در حال حاضر با نزدیک به 600 شعبه در کشور و بیش از هفت هزار نیرو در سال گذشته به بیش از پنج میلیون مشتری ارائه‌ خدمات کرده است.

 فاخر در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش تنها به صنعت پست و لجستیک بسنده نکرده و با ایده‌پردازی‌هایی نو، تلاش کرده تا مسیر فعالیت‌هایش را گسترده‌تر کند و به صنایعی مثل مبلمان، فناوری اطلاعات، پلتفرم‌های آنلاین و پوشاک نیز بپردازد.

 در مجموعه‌های تحت مدیریت مهرداد فاخر، چند هدف اصلی و بنیادین دنبال شده است. هدف ابتدایی در این جهت پایه‌گذاری شده که دستیابی و توسعه‌ اکوسیستمی که در آن تمامی بازیگران فعال در این حوزه‌ها بتوانند در رقابتی همکارانه و در تعامل با یکدیگر به فعالیت بپردازند، ممکن شود.  از سوی دیگر ارتقای کیفیت ارائه‌ خدمات و محصولات مجموعه‌ها بسیار موضوع مهمی است. او در این راه همیشه تلاش کرده‌ که شخصا در صف اول ارتباط مستقیم و دائم با مخاطبان و مشتریان باشد، به‌صورت مستقیم با آنها گفت‌وگو کند و برآیند این گفت‌وگوها را در بازنگری‌های دائم فرآیندها به کار ببند. 

همچنین ارتقای سطح دانش مجموعه‌ها یکی دیگر از اهداف مهم در این مسیر است. تلاش او در این مجموعه‌ها بر آن بوده تا از روش‌های مختلفی مانند بررسی و دریافت آخرین به‌روزرسانی‌های تخصصی در سطح بین‌المللی، حضور فعال در نمایشگاه‌ها و اکسپوهای تخصصی و... استفاده کند.  از جمله اهداف دیگر در این مجموعه، پذیرش، جذب و حمایت از استعدادها و صاحبان ایده‌های کسب‌وکاری جوان است. به این منظور بخشی محوری و اساسی در هلدینگ فاخر ایجاد شده تا به‌طور مشخص به همین رویکرد بپردازد.

مهرداد فاخر مهمترین انگیزه‌ در تمام دوران فعالیتش را تأثیرگذاری بنیادین و عمیق در کشورش می‌داند. این تأثیرگذاری دامنه‌ گسترده‌ای از گزینه‌ها را دربرمی‌گیرد، اما هدف نهایی او در تمام این دوران این بوده که جدا از موقعیت و عنوان، آثار عملکردش، هرگز انکارشدنی و قابل حذف نباشد. با شروع همه‌گیری کووید19 صنایع مربوط به پست و لجستیک در خط مقدم مواجهه با این بیماری قرار داشتند. تغییرات ناگهانی‌ای که در قوانین و پروتکل‌های حمل‌ونقل به وجود آمد، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و... همه باعث تغییرات اساسی و بنیادین در استراتژ‌ی‌های رفتاری این حوزه شدند. راهکار اصلی او در این مواجهه این بود که این تهدید را به چشم فرصتی یگانه در برداشتن گام‌هایی بداند که دیر یا زود، صنایع مربوط به پست و لجستیک در ایران به آن سمت برمی‌داشتند. در این بازه و پس از پایان تقریبی این دوران، نتایج و دستاوردهای این دوران، نشان می‌دهد که در این امر موفق بوده‌ و نه‌تنها توانسته‌ موقعیت خود را در این عرصه حفظ کند، بلکه شاهد رشدی قابل توجه نیز بوده‌ است.

فاخر در طول این سال‌ها و در کنار فعالیت‌های حرفه‌ای، علاقه و اهتمامی تمام‌وقت به همراهی و حمایت جوانانی داشته که در آغاز مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار بوده‌اند. جدا از واحد تخصصی و تعریف‌شده‌ توسعه‌ پایدار‌ که در هلدینگ فاخر به همین منظور دایر شده، فاخر همواره در تلاش بوده تا به هر شکل ممکن، تجربیات، آموخته‌ها و چالش‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد و در راه دشواری که پی‌ رو دارند همراهشان باشد. او همواره تلاش داشته تا برای جوانان علاقه‌مند، تعریف درستی از شناخت بازار بر اساس مختصات و مشخصات بومی بدهد. فاخر عقیده دارد که راه‌اندازی یک کسب‌وکار و آغاز راه کارآفرینی، نه با فراهم‌کردن سرمایه‌ اولیه و نه با شروعی پرحجم و کلان، که با شناخت درست از بازار و جامعه ممکن است. در نظر او بسیار پیش می‌آید ایده‌هایی که به‌نظر جذاب و بدیع می‌رسند، در همان شروع راه‌اندازی با شکست‌های سنگینی مواجه می‌شوند که در بیشتر مواقع، نتیجه‌ای جز نابودی و ناامیدی ندارد. او معتقد است که بدون شناخت دقیق و جامع اولیه، هر ایده‌ای در اوج جذابیت هم، می‌تواند صرفاً ایده‌ای فانتزی و ناکارآمد باشد.

مهرداد فاخر، به عنوان کارآفرینی جوان، همواره خود را در آغاز مسیر تحقق خواسته‌ها و آرزوهایش می‌داند و بر همین اساس دائم در تلاش است که با رصد و شناخت دانش روز دنیا در زمینه‌های تخصصی خودش، سطح کیفی کارش را ارتقا دهد و با تلاشی بی‌وقفه اعتقادی محکم و روشن به آینده دارد. او به پتانسیل نیروی انسانی در ایران باور دارد و معتقد است که اگر زمینه‌های برزو و شناخت این استعدادها فراهم باشد و فرهنگ پیشرفت و حرکت جاافتاده باشد، می‌شود به آینده‌ای درخشان برای ایران مطمئن بود. 

زمینه‌هایی که مهمترینشان، ایجاد سهولت در توسعه و گسترش بخش خصوصی در ایران است و همواره و در طول سالیان، با دشواری‌هایی قابل توجه مواجه بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها