|

چگونه در ایران تتر را با قیمت مناسب نقد کنیم؟

تتر شاید نخستین رمز ارز یا محبوب‌ترین گزینه نباشد، اما بدون شک پراستفاده‌ترین است. بررسی آمار و ارقام به دست آمده از وب سایت‌های ردیابی وضعیت بازار رمز ارزها مثل کوین مارکت کپ و کوین گکو این ادعا را تایید می‌کند.

چگونه در ایران تتر را با قیمت مناسب نقد کنیم؟

تتر شاید نخستین رمز ارز یا محبوب‌ترین گزینه نباشد، اما بدون شک پراستفاده‌ترین است. بررسی آمار و ارقام به دست آمده از وب سایت‌های ردیابی وضعیت بازار رمز ارزها مثل کوین مارکت کپ و کوین گکو این ادعا را تایید می‌کند. اگر معیار مقایسه را حجم معاملات روزانه (مقدار خرید و فروش طی 24 ساعت) قرار بدهیم، ارز دیجیتال USDT با اختلاف در رتبه نخست قرار دارد. Tether در سراسر دنیا به ابزاری متداول برای پرداخت و انتقال فرامرزی پول تبدیل شده است،‌ اما وضعیت آن در ایران چگونه است؟ آیا به راحتی و با قیمت واقعی می‌توان تتر را در ایران نقد کرد، یا این کار دردسر دارد؟

 

قبل از اشاره به نحوه تبدیل تتر به ریال داخل کشور، ابتدا باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم؛ تتر یکی از لیکویید‌ترین ارزهای دیجیتال مارکت کریپتو است و در مقایسه با رقبا وضعیت بسیار بهتری دارد، به طوری که در برخی نقاط دنیا قدرت نقدشوندگی آن با پول نقد برابری می‌کند. اما منظور از این ویژگی چیست و چرا اهمیت دارد؟ ارتباط این فاکتور با توانایی نقد کردن تتر در ایران چیست؟

 

نقدشوندگی تتر به  پول رایج کشور بسیار نزدیک است

نقدشوندگی تتر

لیکوییدیتی (Liquidity) به زبان ساده، معیاری است که بر اساس آن آسودگی تبدیل کردن یک دارایی به بقیه دارایی‌ها مخصوصا پول نقد را ارزیابی می‌کنیم. اگر بخواهیم این مفهوم را طور دیگری بیان کنیم، منظور از آن سهولت در خرید و فروش یک چیز است. اگر نقدشوندگی را یک طیف در نظر بگیریم، لیکویید‌ترین چیز همان پول رایج در یک کشور است (مخصوصا برای اقتصادهای برتر) چرا که می‌توان با آن هر چیزی را خرید. حال در این طیف، ارز دیجیتال تتر در نزدیکی اسکناس قرار دارد. علت این است که قیمت روز تتر (USDT) همیشه برابر 1 دلار آمریکا بوده و هرگز نوسان نمی‌کند. لااقل از زمان راه‌اندازی این رمز ارز، طی ده سال اخیر وضعیتش این چنین بوده و به احتمال زیاد تا همیشه هم همینطور خواهد بود.

در نظر داشته باشید بحث ارزش و ارزشمندی با لیکوئیدیتی کاملا متفاوت است. به عبارتی یک دارایی با قدرت نقدشوندگی ضعیف لزوما چیزی بی‌ارزش یا ارزان قیمت نیست. با یک مثال این موضوع بهتر برای شما مشخص می‌شود؛ تصور کنید یکی از نادرترین کتب تاریخی را در منزل دارید. ارزش آن می‌تواند میلیون‌ها دلار باشد، و کلکسیونرهای متعددی حاضر به پرداخت مبالغی هنگفت برای داشتن آن هستند. اما همچنان لیکوئیدیتی این کتاب از USDT پایین‌تر است؛ به منظور نقد کردن تتر در ایران به سادگی مراجعه به یک صرافی آنلاین قادر به فروش خواهید بود، اما فروختن یک شیء عتیقه به این راحتی نیست.

نوع نگاه مردم جوامع مختلف به کریپتوکارنسی در حال تغییر است؛ در مقایسه با قبل، عده بیشتری با آن‌ها آشنا شده و رمز ارزها را به عنوان روشی برای پرداخت می‌پذیرند. حتی چند سرویس اینترنتی این امکان را برای کسب و کارها فراهم کرده‌اند تا بدون قرار گرفتن در معرض ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده آن‌ها را از مشتریان خود قبول کنند. این شاید راحت‌ترین راه استفاده از USDT باشد که شما را از نقد کردن تتر در ایران بی‌نیاز می‌کند؛ بدون احتیاج به نقد کردن تتر به منظور دادن اسکناس به ارائه‌کننده یک سرویس یا فروشنده یک محصول، هزینه را مستقیما با USDT می‌پردازید.

ایمان به آینده رمز ارزها و از طرفی وجود این دسته سرویس‌های پرداخت کریپتویی، سبب شده برترین دارایی‌های رمزنگاری شده اعم از بیت کوین، اتریوم و تتر این روزها کاملا لیکویید محسوب شوند. واقعیت این است که در تمام دنیا هنوز عده‌ای از پذیرش این شکل جدید پول خودداری می‌کنند، اما جای هیچ نگرانی نیست؛ حتی اگر یک کسب و کار USDT را از شما قبول کند، در بی‌شمار صرافی ایرانی ارز دیجیتال طی چند دقیقه قادر به نقد کردن تتر خواهید بود.

 

چطور ارز تتر را در ایران نقد کنیم؟

فروش تتر

به این منظور باید به وبسایت‌های خرید و فروش‌ ارزهای دیجیتال تحت عنوان «صرافی» مراجعه کنید. یکی از بهترین و معتبرترین گزینه‌ها در ایران بیت 24 است. این پلتفرم از بالای 350 کوین و توکن مختلف شامل USDT پشتیبانی می‌کند و نسبت به رقبا بالاترین سرعت تسویه ارزی و ریالی را دارد. کافی است به وب سایت آن به نشانی bit24.cash مراجعه یا بعد از دریافت و نصب اپلیکیشن اندروید و آی‌او‌اس درونش ثبت نام کنید. روندی که در ادامه برای نقد کردن تتر در ایران بیان می‌کنیم، در همه صرافی‌های داخلی تقریبا همین است و آن‌ها فقط در جزئیات با هم تفاوت دارند.

ابتدا باید با دادن اطلاعات اولیه نظیر شماره موبایل، نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، آدرس و چند مورد دیگر یک حساب کاربری ایجاد کنید. از اینجا به بعد بسترهای مبادله رمز ارزها در کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی اجازه می‌دهند بدون احراز هویت به صورت کاملا محدود اقدام به خرید و فروش تتر و بقیه دارایی‌های پشتیبانی شده در آن‌ها کنید، اما تعدادی دیگر بدون این کار اجازه انجام هیچ مبادله‌ای را به شما نمی‌دهند. اما منظور از احراز هویت چیست؟

برای احراز هویت باید ضمن نوشتن یک دسته نوشته (متنی که در وب سایت یا اپلیکیشن به شما نشان داده می‌شود) از آن به همراه کارت ملی، کارت بانکی و چهره خود عکسی بگیرید و برای صرافی بفرستید. هدف، اطمینان از واقعی بودن کاربر است. داخل متن به آگاهی از قوانین وب سایت و رعایت یک سری نکات مهم مثل عدم اجاره حساب کاربری به دیگران اشاره می‌شود. در ایران نه تنها برای نقد کردن تتر بلکه برای خرید و فروش هر رمز دیگری باید این کار را انجام بدهید. در واقع قانون کسب و کارهای فعال در حوزه کریپتو را ملزم به این کار کرده است.

در ادامه باید به قسمت مخصوص معاملات بروید و مقدار تتر مورد نظر برای نقد کردن را وارد کنید. بعد از ارسال رمز ارزها به کیف پول صرافی قادر به فروش آن خواهید بود. نحوه انجام معامله به مدل کار صرافی مورد نظر (P2P یا OTC) بستگی دارد، اما روی هم رفته کار دشواری نیست. یک صرافی ارز دیجیتال معتبر به صورت شبانه‌روزی از کاربرانش پشتیبانی می‌کند، پس در صورت داشتن هر گونه سوال در روند نقد کردن تتر می‌توانید از آن‌ها راهنمایی دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها