|

کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه مطرح کرد

درخواست برای آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی در آستانه نوروز

در دو روز گذشته روزنامه‌نگاران و کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی درخواست‌هایی در قالب نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، مطرح کردند. روز دوشنبه نیز نامه‌ بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار داخل کشور منتشر شد که در آن تقاضای آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی در آستانه سال جدید مطرح شده بود.

درخواست برای آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی در آستانه نوروز

در دو روز گذشته روزنامه‌نگاران و کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی درخواست‌هایی در قالب نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، مطرح کردند. روز دوشنبه نیز نامه‌ بیش از ۲۰۰ روزنامه‌نگار داخل کشور منتشر شد که در آن تقاضای آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی در آستانه سال جدید مطرح شده بود.

درخواست کمیته پیگیری برای آزادی روزنامه‌نگاران بازداشتی

کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه، آزادی روزنامه‌نگاران زندانی را در آستانه عید نوروز درخواست کرد.

در این نامه خطاب به ریاست قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، آمده است: «احتراما؛ همان‌گونه که استحضار دارید، در پی بروز ناآرامی‌های اخیر در کشور، تعداد درخورتوجهی از روزنامه‌نگاران تحت تعقیب قرار گرفته و بعضا بازداشت شدند که خوشبختانه در پی فرمان عفوی که صادر شد، پرونده اغلب آنها با صدور قرار موقوفی تعقیب بسته شد. با این حال متأسفانه برخی از این همکاران، از‌ جمله خانم‌ها نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنان در وضعیت بلاتکلیف تحت قرار بازداشت موقت قریب پنج ماه است که در زندان به سر می‌برند. ادامه بازداشت این همکاران در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی نهادها و اشخاص عادی که فاقد مسئولیت قضائی هستند، در طول ماه‌های گذشته فضای تبلیغاتی سنگینی علیه دو روزنامه‌نگار مذکور ایجاد کرده و حتی پیش از صدور کیفرخواست آنها را محکوم دانسته‌اند. این شیوه برخورد عمیقا موجب افزایش نگرانی‌ها درمورد تصمیمات نهایى براى وضعیت بازداشت خانم‌ها حامدی و محمدی است. اطلاعات موجود و خصوصا اظهارات مدیران مسئول دو روزنامه متبوع الهه محمدی و نیلوفر حامدی اکیدا و صریحا حاکی از آن است که آنها صرفا تحت دستور رسانه خود صرفا به انجام وظیفه حرفه‌ای پرداخته و مرتکب خطایی نشده‌اند تا مستحق چنین سخت‌گیری شدیدی باشند.

جناب‌عالی که قریب چهار دهه در مسندهای مختلف قضائی حضور داشته و مدتی نیز در مقام سخنگوی قوه قضائیه مستقیما با جامعه روزنامه‌نگاری ارتباط داشته‌اید و پس از تصدی ریاست قوه قضائیه مکررا بر اجرای قانون توسط مراجع قضائی تأکید کرده‌اید، تصدیق می‌فرمایید که این شیوه برخورد با روزنامه‌نگاران فضای التهاب و نگرانی در این صنف را تشدید کرده و در زمانه‌ای که رسانه‌های داخلی می‌بایست توان بیشتری برای رقابت با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور داشته باشند، به تضعیف آنها منجر خواهد شد. علاوه‌بر‌این بازداشت طولانی دو روزنامه‌نگار نمی‌تواند چندان با نصوص قانونی سازگار باشد. کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی ضمن ابراز نگرانی از ادامه بازداشت خانم‌ها الهه محمدی و نیلوفر حامدی از جناب‌عالی تقاضا دارد ترتیبی مقرر فرمایید تا همکاران ما مشمول فرمان عفو شده و پرونده آنها بسته شود یا در غیر‌این‌صورت حداقل به فوریت از زندان آزاد شده و شرایط برای دادرسی عادلانه ایشان مهیا شود. قبلا از توجه و مساعدتی که مبذول می‌فرمایید سپاسگزاریم».

اعضای کمیته پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی که فعالیت خود را حدود صد روز پیش آغاز کرده است، بدرالسادات مفیدی، مهدی رحمانیان، الیاس حضرتی، کامبیز نوروزی و محمد مهاجری هستند.

نامه روزنامه‌نگاران به رئیس قوه قضائیه

شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، با اشاره به عفو گسترده زندانیان، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی روزنامه‌نگاران زندانی شدند. بیش از ۲0۰ نفر روزنامه‌نگار و خبرنگار رسانه‌های داخلی کشور، در نامه‌ای به حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، تصمیم قوه قضائیه برای عفو و آزادی زندانیان اتفاقات اخیر کشور را اقدامی امیدبخش برای روزهای بهتر کشور خواندند.

در این نامه با اشاره به تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو همه زندانیان به جز کسانی که شاکی خصوصی داشته‌اند، یادآور شدند که الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاران زندانی پس از شش ماه همچنان بلاتکلیف و در زندان هستند. روزنامه‌نگاران همچنین در این نامه با یادآوری نقش رسانه‌ها در روشن‌شدن حقایق، در راستای تصمیم اخیر قوه قضائیه و تداوم امیدبخشی به جامعه، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه‌نگار زندانی شدند. تا لحظه تنظیم این خبر اسامی امضاکنندگان نامه به رئیس قوه قضائیه در حال افزایش است. در بخشی از متن نامه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران آمده است: «اتفاقات و رویدادهای ماه‌های اخیر در کشور‌، تأثر و اندوه بزرگی در میان جامعه و همه دلسوزان کشور برانگیخت؛ با این حال تصمیم جناب‌عالی مبنی بر پیشنهاد آزادی و عفو زندانیان و موافقت رهبری با این پیشنهاد که موجب عفو گسترده و آزادی شمار زیادی از زندانیان اتفاقات اخیر شد، روزنه‌ای از امید در جامعه گشود. متأسفانه این اقدام امیدبخش بنا به دلایلی نامعلوم در نیمه‌ راه متوقف شد و با وجود تأکید جناب‌عالی مبنی بر اینکه فقط کسانی که شاکی خصوصی دارند، از عفو مستثنا هستند و بقیه شامل عفو خواهند شد؛ اما دو روزنامه‌نگار داخلی یعنی الهه محمدی و نیلوفر حامدی همچنان بعد از گذشت شش ماه، در بازداشت موقت، بلاتکلیف و در زندان هستند. ما جمعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشور، ضمن ابراز خرسندی نسبت به تصمیم‌های جناب‌عالی برای تزریق امید در جامعه، بر این باوریم که رسانه‌ها و خبرنگاران، نور را بر حقیقت می‌تابانند تا درست از نادرست، دلسوزان از بدخواهان و دوستان از دشمنان تشخیص داده شوند؛ بنابراین در ادامه این تصمیم امیدبخش و در آستانه سال جدید، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی دو روزنامه‌نگار شاغل در رسانه‌های رسمی و داخلی کشور هستیم تا بتوانیم به فردایی بهتر و اعتمادبخشی میان آحاد جامعه امیدوارتر باشیم».

روزنامه‌نگاران    بازداشتی

پس از آغاز اعتراضات در شهریور امسال جمعی از روزنامه‌نگاران کشور بازداشت شدند. نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه «شرق»، از اولین روزنامه‌نگاران بازداشتی بود که اواخر شهریور بازداشت شد و بیش از 175 روز است که در زندان به سر می‌برد. همچنین الهه محمدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه هم‌میهن، در هفته اول مهر بازداشت شد و مدت بازداشت خود را در بلاتکلیفی در زندان‌های اوین و قرچک به سر برده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها