|

روزنامه‌نگاران همچنان در زندان

به تازگی خبری از اهدای جایزه به دو روزنامه‌نگار زندانی نیلوفر حامدی و الهه محمدی منتشر شد که طبق گزارش ‌روزنامه «تورنتواستار» آنان جزء برندگان جایزه بین‌المللی روزنامه‌نگاران کانادایی شده‌اند.

روزنامه‌نگاران همچنان در  زندان

به تازگی خبری از اهدای جایزه به دو روزنامه‌نگار زندانی نیلوفر حامدی و الهه محمدی منتشر شد که طبق گزارش ‌روزنامه «تورنتواستار» آنان جزء برندگان جایزه بین‌المللی روزنامه‌نگاران کانادایی شده‌اند. قرار است این جایزه روز ۱۵ فوریه ۲۰۲۳/ 25 بهمن 1401 در مراسم سالانه «انجمن روزنامه‌نگاران کانادایی» به این دو روزنامه‌نگار ایرانی اهدا شود. این انجمن امسال مراسم چهلمین سال فعالیت خود را برگزار خواهد کرد. نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی «شرق»، چهارشنبه 30 شهریور 1401، از اولین خبرنگاران بازداشت‌شده در جریان اعتراضات اخیر بود.

الهه محمدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه هم‌میهن نیز چهارم آبان بازداشت شد. او پیش از بازداشت برای تهیه گزارشی از مراسم دفن مهسا (ژینا) امینی به سقز سفر کرده بود. در حال حاضر یک ماه از ارائه کیفرخواست الهه محمدی و نیلوفر حامدی می‌گذرد، آنها به زندان قرچک منتقل شده‌اند اما بلاتکلیفی هر دو همچنان ادامه دارد. قرار جدید بازداشت هنوز ابلاغ نشده و پرونده هر دو به دادگاه انقلاب ارجاع شده است اما هیچ خبری از رسیدگی به پرونده نیست و هنوز شعبه رسیدگی به آن رسما اعلام نشده است. از آغاز اعتراضات سراسری در ایران حدود صد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در ایران بازداشت، بازجویی و زندانی شده‌اند که نقطه مشترک فعالیت همه آنها اطلاع‌رسانی بوده است. بر اساس آخرین آمار رسمی منتشرشده 22 روزنامه‌نگار همچنان در زندان هستند و برخی از آنان با حکم‌های طولانی مواجه شده‌اند. حکم 18 سال زندان احسان پیربرناش و هفت سال حبس برای آریا جعفری، شش سال حبس برای یلدا معیری و پنج سال زندان برای ویدا ربانی و علیرضا خوشبخت از جمله این احکام است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها