|

دور دنیا در یک دقیقه

ناسا هشدار می‌دهد؛ فعالیت‌های نظامی چین با پوشش غیرنظامی در فضا

رئیس سازمان فضایی آمریکا هشدار می‌دهد چینی‌ها در پوشش فعالیت‌های غیرنظامی، برنامه‌های نظامی خود را در فضا جلو می‌برند.

ناسا هشدار می‌دهد؛ فعالیت‌های نظامی چین با پوشش غیرنظامی در فضا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. سری به کنگره آمریکا می‌زنیم و اظهارات رئیس ناسا را درباره فعالیت‌های فضایی چین می‌شنویم. از تعدیل نیرو در گوگل خبر می‌گیریم و در آخر به اعتراض وزیر خارجه سوئد به روسیه می‌پردازیم.

هشدار ناسا؛ فعالیت‌های نظامی چین در فضا

رئیس سازمان فضایی آمریکا هشدار می‌دهد چینی‌ها در پوشش فعالیت‌های غیرنظامی، برنامه‌های نظامی خود را در فضا جلو می‌برند.

آقای بیل نلسون در کنگره حاضر شده و در حضور نمایندگان آمریکا توضیح داده برنامه‌های نظامی چینی‌ها در فضا بسیار محرمانه است. آنها با ما رقابت می‌کنند.

چینی‌ها از برنامه‌‌های غیر نظامی برای پوشاندن و مخفی‌کاری فعالیت‌های نظامی بهره می‌برند و این هشداری است برای واشنگتن که آگاهانه عمل کند. نلسون برای بودجه سال ۲۰۲۵ ناسا در کنگره شهادت داده است.

کوئنتین تارانتینو؛ انصراف از ساخت آخرین فیلم؟

به نظر می‌رسد کوئنتین تارانتینو کارگردان مشهور آمریکایی برنامه‌های ساخت آخرین فیلم خود، «منتقد فیلم» را رها و پیش‌تولید را تعطیل کرده است. 

افراد نزدیک به او می‌گویند هنگامی که تصمیم گرفته فیلم‌نامه «منتقد فیلم» را بازنویسی کند، از فکر ساختش فارغ شده است. آشنایان به تارانتینو می‌گویند این رفتار در او عادی است. پروژه‌های قبلی او هم ابتدا تعطیل و سپس اجرا شده است.

تارانتینو پیشتر گفته بود تا قبل از بازنشستگی حتما ۱۰ فیلم خواهد ساخت. منتقد اگر ساخته شود، دهمین فیلم او خواهد بود. قرار است برد پیت در این پروژه همکار تارانتینو باشد.

گوگل؛ تعدیل نیرو و کاهش وظایف دفتر مرکزی

سخنگوی شرکت گوگل می‌گوید مدیران تصمیم گرفته اند تعدادی از کارمندان را تعدیل کنند و همچنین برخی وظایف و نقش‌ها را به دفترهای خارج از دفتر مرکزی بسپارند.

هنوز تعداد نیروهایی که قرار است از کار در گوگل بی‌کار شوند، مشخص نیست. اما این اقدام با هدف کاهش هزینه و تراز مالی صورت می‌گیرد. گوگل در پی جمع‌آوری سرمایه برای گسترش هوش مصنوعی خود است.

در برنامه جدید، دفترهای گوگل در هند، ایرلند، همچنین آتالانتا و شیکاگو برخی وظایف را به عهده می‌گیرند. گوگل در ماه ژانویه نیز حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کرده بود.

بریتانیا؛ افزایش محسوس استعمال دخانیات در زنان

نتایج یک تحقیق در سراسر بریتانیا نشان می‌دهد سیگار کشیدن در میان زنان متعلق به طبقه متوسط در یک دهه اخیر افزایش محسوس داشته است. 

به عبارت دقیق‌تر این که استعمال دخانیات در زنان در رده سنی ۱۸ تا ۴۵ سال از طبقه متوسط جامعه انگلیس با افزایش ۲۵ درصدی در ۱۰ سال اخیر مواجه بوده است.

این تحقیق همچنین می‌گوید تمایل به سیگار کشیدن در همین رده سنی در زنان طبقه کارگر کاهش داشته است. سیگار عمل بسیاری از سرطان‌ها در بریتانیا است و دولت برای کاهش این وضعیت برنامه حذف دخانیات را در دستور کار دارد.

سوئد؛ روسیه به قوانین دریای بالتیک توجه نمی‌کند

نفت‌کش‌های روسی و بی‌توجهی آنها به قوانین دریای بالتیک، سر و صدای وزیر خارجه سوئد را درآورده است. 

آقای توبیاس بیلستورم که این روزها به لندن سفر کرده است، می‌گوید روسیه محیط زیست دریای بالتیک را به ویرانی کشانده است. آنها نفت‌کش‌های غیرقابل تردد از این مسیر را به کار گرفته اند.

به گفته وزیر خارجه سوئد روسیه بیش از نیمی از حمل و نقل نفتی خود را از مسیر دریای بالتیک و آب‌های دانمارک و با مالکیت غیر شفاف انجام می‌دهد و از آب‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تحقیقات استفاده می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها