|

دور دنیا در یک دقیقه

تصمیم جدید دولت کودتا در میانمار؛ سو چی از زندان به حصر خانگی می‌رود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تصمیم جدید دولت کودتا در میانمار؛ سو چی از زندان به حصر خانگی می‌رود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا به میانمار می‌رویم و علت خروج خانم سوچی از زندان را جویا می‌شویم. سپس در ژاپن قانون جدید حضانت را بررسی می‌کنیم و در آخر هم سری به دوبی سیل‌زده می‌زنیم.

 

آنگ سان سو چی؛ از زندان به مکانی نامعلوم

دولت حکومت نظامی در میانمار می‌گوید رهبر سابق معترضان و مخالفان در این کشور از زندان خارج می‌شود و در وضعیت حصر خانگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت کودتای میانمار معتقد است افزایش دمای هوا و گرمای شدید باعث این تصمیم شده است. نه تنها سو چی ۷۸ ساله که همه زندانیان مسن وضعیت جدیدی را تجربه خواهند کرد.

البته منظور از حبس خانگی هم این نیست که این افراد در خانه‌های شخصی‌شان دوران محکومیت را می‌گذرانند. در حال حاضر معلوم نیست خانم سو چی به چه مکانی منتقل شده است.

 

ژاپن؛ تغییر قانون حضانت فرزندان پس از طلاق

سرانجام ژاپن هم تصمیم گرفت قوانین حضانت فرزندان را برای خانواده‌هایی که پدر و مادر از هم جدا می‌شوند، تغییر دهد و همچون دیگر کشورهای گروه هفت به سلامت روانی بچه‌ها توجه کند.

در قانون جدید حضانت فرزند اشتراکی خواهد بود و والدین مطلقه می‌توانند درباره آن مذاکره کنند. پیشتر یکی از والدین باید اعلام می‌کرد حضانت فرزند را می‌پذیرد و والد دیگر سهمی نداشت.

این تغییرات با هدف توجه بیشتر به سلامت روانی فرزند پس از جدایی والدین صورت گرفته است. پیش از این ژاپن تنها کشور گروه هفت بود که حضانت انفرادی را اجرا می‌کرد.

 

تلگرام؛ یک میلیاردی می‌شویم

بنیان‌گذار و صاحب پلتفرم تلگرام پیش‌بینی‌ می‌کند تا پایان سال جاری تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به یک میلیارد نفر برسد.

این شبکه اجتماعی یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در اوکراین و روسیه است و جک دورف بنیان‌گذار آن برای جلوگیری از دخالت کرملین در آن سال ۲۰۱۴ از روسیه گریخت.

تلگرام در حال حاضر ۹۰۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد. دورف می‌گوید ترجیح می‌دهد تلگرام یک شبکه اجتماعی خنثی باقی بماند و یک بازیگر ژئوپلتیک نباشد. واتساپ با ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه مهم‌ترین رقیب تلگرام است.

 

آمریکا، آسانژ و استرداد؛ مجازات مرگ در کار نخواهد بود

ایالات متحده برای این که خیال بریتانیایی‌ها را برای استرداد جولیان آسانژ راحت کند و موانع بازگرداندن بنیان‌گذار ویکی‌لیکس را از میان بردارد، تضمین‌هایی داده است. 

از جمله این تضمین‌ها این است که مجازات مرگ برای افشاگر اسناد محرمانه جنگ عراق و افغانستان در کار نخواهد بود. همسر آقای آسانژ معتقد است این تضمین بی‌اعتبار است.

آسانژ مدتی قبل در بریتانیا درخواست استیناف کرد و خواستار این شد بریتانیا مانع استرداد او به ایالات متحده شود. درخواستش اجرا می‌شود، اما به شرطی که دولت بایدن تضمین‌‌های مد نظر بریتانیا را ارائه ندهد.

 

امارات؛ بارش و سیلاب در بیابان دوبی

شهر بیابانی دوبی در امارات این روزها گرفتار بارش‌های سنگین و سیلابی شده است. ارتفاع بارش به ۱۴۲ میلی‌متر می‌رسد. حجم باران یک سال و نیم در یک روز باریده است!

کارشناسان می‌گویند این شکل از بارش در ۷۵ سال گذشته بیابان‌های امارات سابقه نداشته است. خانه‌‌ها و خیابان‌های دوبی درگیر سیلاب و فعالیت‌های روزمره مختل شده است.

بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه خود را در بزرگراه‌ها رها کرده اند. تانکرها و کامیون‌های تخلیه آب به خیابان‌ها آمده اند حجم اضافی را خارج کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها