|

دور دنیا در یک دقیقه

دستمال توالت زندان علیه دیکتاتور بلاروس

این روزها در بلاروس هر کجا پا بگذارید، نام «کاتسیاریانا ناویکاوا» را می‌شنوید. او شرح خشونت‌های درون زندانی در کشورش را به بیرون درز داده و آبروی «لوکاشنکو» رئیس‌جمهور کشورش را برده است.

دستمال توالت زندان علیه دیکتاتور بلاروس

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. ابتدا، سری به دادگاه شکایت از مدیر متا می‌زنیم؛ پای سوء‌استفاده از کودکان در میان است. از آن‌جا راهی کمپانی تسلا می‌شویم و از تعدیل نیرو خبر می‌گیریم. در آخر هم به ماجراهای دستمال توالت در زندان بلاروس می‌پردازیم.

شکایت از متا؛ پرونده مارک زاکربرگ سبک‌تر شد!

قاضی پرونده شکایت از زاکربرگ و شرکت متا ۲۵ مورد از موارد شکایتی علیه مدیر متا را رد کرده است. او می‌گوید زاکربرگ وظیفه ندارد به تک تک خانواده‌ها درباره مضرات پلتفرم‌ها توضیح شخصی بدهد.

ماجرای خانواده‌ها و زاکربرگ بر سر سوء‌استفاده از کودکان در پلتفر‌م‌های اینستاگرام، واتساپ و فیس‌بوک است. شاکیان می‌گویند زاکربرگ به عمد مضرات این برنامه‌ها را مخفی نگه‌ داشته و از حس اعتماد شهروندان سوء‌استفاده کرده است.

قاضی پرونده بخشی از ادعاها علیه زاکربرگ و متا را رد کرده و آنها را غیر‌قابل پیگیری دانسته است. چندی پیش زاکربرگ در ساختمان کنگره حاضر شد و درباره سوء‌استفاده از کودکان در پلتفرم‌های آنلاین پاسخ داد.

بلاروس؛ ثبت خشونت‌های زندان روی دستمال توالت

این روزها در بلاروس هر کجا پا بگذارید، نام «کاتسیاریانا ناویکاوا» را می‌شنوید. او شرح خشونت‌های درون زندانی در کشورش را به بیرون درز داده و آبروی «لوکاشنکو» رئیس‌جمهور کشورش را برده است.

خانم ناویکاوا آن‌چه را در زندان بلاروس بر او و دیگران گذشته، روی دستمال توالت ثبت کرده و به خارج از زندان رسانده است. ناویکاوا ۳۸ ساله است و یکی از ۱۳۸۵ زندانی سیاسی در کشوری ۹ میلیون نفری است.

او از ضرب‌و‌شتم و تعرض جنسی هنگام بازجویی نوشته و توضیح داده هر کدام از ماموران حاضر در اتاق به سر او ضربه زده‌اند و خدمات درمانی و پزشکی دریافت نکرده است.

ماسک و تسلا؛ تعدیل نیرو با اسم ساده‌سازی

کمپانی تولید و عرضه خودروهای الکترونیک تصمیم گرفته از تعداد نیروهای خود را در سراسر جهان بکاهد. به نظر می‌رسد تعدیل شامل ۱۰ درصد نیروها شود.

کاهش فروش و رقابت در زمینه تعیین قیمت خودروهای الکترونیک باعث شده اوضاع تا حدی نابه‌سامان شود و کمپانی تصمیم بگیرد از تعداد کارمندانش کم کند.

ایلان ماسک مدیر تسلا در صفحه ایکس خود نوشته: هر ۵ سال یک‌بار نیاز داریم شرکت را برای فاز بعدی پیشرفت و رشد سازماندهی مجدد و ساده‌سازی کنیم. او پیشتر تعدیل نیروها را در ایکس/توییتر انجام داده بود.

فدراسیون فوتبال عربستان: بازیکنان را شلاق نزنید!

انتشار تصاویر و خبر شلاق خوردن یکی از بازیکنان شاغل در فوتبال عربستان سعودی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

طرفداران باشگاه الاتحاد عربستان در پایان بازی فینال جام حذفی پس از باخت تیم‌شان مقابل الهلال بازیکن این تیم را شلاق زدند. عبدالرزاق حمدالله در این بازی گل زده بود ولی شلاق خورد!

اتحادیه بازیکنان و فدراسیون عربستان با انتشار بیانیه‌‌ای این رفتار را محکوم کرده و آن را شرم‌آور توصیف کرده اند. فینال جام حذفی فوتبال عربستان به میزبانی امارات و در ابوظبی برگزار شد.

نیمه ماراتن پکن؛ سازماندهی برای برنده شدن دونده چینی؟

بررسی فیلم چند صد متر پایانی مسابقه نیمه ماراتن پکن باعث شک برخی کارشناسان و گزارشگران ورزشی شده است. آنها می‌گویند دوندگان کنیا و اتیوپی برای پیروزی به دونده چینی راه داده اند.

برخی از این دوندگان در واکنش به این ادعا گفته اند دونده چینی دوست خوب‌شان است و نتیجه برای‌شان چندان اهمیتی نداشته و خواسته اند او زودتر از خط پایان عبور کند، اما…

ماجرا از این قرار است که دونده چینی برای شکستن رکورد نیمه ماراتن کشورش وارد این مسابقات شده بود که در نهایت موفق نشد این کار را انجام دهد. مقامات چینی می‌گویند فیلم‌ها را بررسی می‌کنند و اگر ادعای سازماندهی درست باشد برخورد می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها