|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هفتم فروردین

جزییاتی از مذاکره طولانی هاشمی و وزیر کشور عربستان

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هفتم فروردین سال ۱۳۸۰ در مورد دیدار با وزیر کشور عربستان و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

جزییاتی از مذاکره طولانی هاشمی و وزیر کشور عربستان

آقایان [محمدرضا] نورى‌شاهرودى، [سفیر سابق ایران در عربستان] و [علی‌اصغر] خاجى، سفیرمان در عربستان سعودی آمدند. راجع به عربستان و آقاى [امیر] نایف[بن‌عبدالعزیز]، وزیرکشور، مطالبى‌ گفتند. آقاى [عبدالواحد] موسوى‌لارى، [وزیر کشور] هم در همین مورد و نیز مسائل داخلى آمد؛ صحبت کرد و گفت، از شما انتظار است که براى‌ کم‌کردن تشنج‌ها و درگیرى‌ها کمک کنید و گفت، هنوز آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، تصمیمش را در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] اعلام نکرده است.

آقاى نایف، [وزیر کشور عربستان سعودی] و همراهان آمدند. بیش از یک ساعت و نیم مذاکره کردیم. گفت، ما از موضعى که در جنگ عراق علیه ایران داشتیم، متأسفیم؛ گرچه آقاى فهد [بن‌عبدالعزیز]، [پادشاه عربستان سعودی]، در آن موقع تلاش زیادى کرد که مانع حمله عراق به ایران شود و نتوانست. از من براى نزدیک‌کردن دو کشور قدردانى‌ کرد و دعوت نمود براى تعمیق روابط، سفر دیگرى به عربستان بروم. توافق‌ کردیم در مورد عراق، افغانستان و مسئله فلسطین، بیشتر مذاکره و همکارى بشود.

عصر اعضای شوراى مرکزى جامعه اسلامى دانشجویان آمدند. گزارش‌ کارشان را دادند و اظهار حیرانی کردند در مواضع و نیز در مورد نامزدهاى انتخاباتى، راهنمایى و کمک خواستند. تذکراتى دادم؛ نه آقاى خاتمى را قبول دارند و نه افرادى که نامزدهاى احتمالى خط مقابل‌اند. آقاى [مهدی] صفرى، سفیرمان در روسیه آمد. گزارش سفر آقاى خاتمى، [رئیس‌جمهور] به روسیه را داد و گفت، به تصمیم مشخصى در همکارى‌هاى مهم نرسیده‌اند؛ گرچه اظهارات دوستانه و مثبت بوده است.

دیشب، هواپیماهاى اسرائیل به مواضع ارتش سوریه در لبنان حمله کرده‌اند و چند نفر را به تلاقى حمله دیروز حزب‌الله به سربازان اسرائیلی در شبعای سینا کشته‌اند و منطقه را متشنج کرده‌اند. در شهر سین سیناتی اوهایو آمریکا، چند روز است که سیاه‌پوستان به‌خاطر کشته شدن یک سیاه‌پوست دیگر شورش کرده‌اند و با حکومت نظامى و بازداشت صدها نفر از سیاهان، پلیس مى‌خواهد آرامش ایجاد کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها