|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و یکم فروردین

کارگزاران بر سر دوراهی حمایت یا عدم حمایت از خاتمی/ نظر رهبری در مورد بازداشت گسترده ملی-مذهبی‌ها

هاشمی رفسنجانی روز بیست و یکم فروردین سال ۱۳۸۰ در مورد دیداری مهم با رهبری و صحبت از بازداشت‌ها و انتخابات نوشته‌است. او همچنین به رویکرد کارگزاران در مورد اتفاقات روز اشاره کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

کارگزاران بر سر دوراهی حمایت یا عدم حمایت از خاتمی/ نظر رهبری در مورد بازداشت گسترده ملی-مذهبی‌ها

آقاى [علی‌اکبر] طاهایى، معاون [اداری و مالی] وزیر کار [و امور اجتماعی] و استاندار سابق گیلان آمد. از مشکل بی‌کارى گفت و از عدم برنامه درست در دولت براى رونق اقتصادى و گفت، در مازندران و گیلان، رکود عمیق است و از رونق اقتصادى در دوران سازندگى و رضایت مردم تمجید کرد. نبود امنیت سیاسى و اقتصادى را مشکل اساسى خواند و حرف‌ها در مورد رانت‌خوارى را مضر می‌داند.

آقاى [سیدمطهر] کاظمى، نماینده خلخال آمد و گفت، شوراى نگهبان وضع خلخال را مناسب انجام انتخابات ندانسته و خود ایشان هم نامزد نشده و در دولت فعلى، سازندگى در خلخال تعطیل است. از بی‌کارى خود ناراحت است. آقاى [علی] مبینى، مسئول کمیسیون زیربنایى دبیرخانه [مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و براى برنامه کمیسیون، نظر خواست. بخش‌هاى صنعت و کشاورزى و خدمات و آمایش سرزمینى مانده است.

ظهر، محسن و عفت با من ناهار خوردند. محسن گفت، در جلسه [حزب] کارگزاران [سازندگی]، بحث حمایت یا عدم حمایت از آقاى [سیدمحمد] خاتمى، ناتمام ماند و نیز اعلام مخالفت با بازداشت ملى‌مذهبى‌ها رأى نیاورد. عصر آقایان [علی] شمخانى و [علی] حسینى‌تاش، [غلامعلی] رشید و [حسین] علایى، براى ادامه مصاحبه در مورد جنگ آمدند؛ ناتمام ماند.

شب، میهمان رهبرى بودم. دربارۀ انتخابات [ریاست‌جمهوری] و احتمال آمدن یا نیامدن آقاى [سیدمحمد] خاتمى و مسائل بازداشت‌هاى اخیر مذاکره شد. آقاى خاتمى، هنوز با رهبرى در مورد نامزدی‌اش حرف نزده و پیشنهاد کرده که رهبرى، ضمن تأیید عمل قوه قضائیه، دستور بدهند که بازداشتی‌‌هاى اخیر آزاد شوند، ولى رهبرى چنین تصمیمى ندارند. امروز در مجلس، جمعى از نمایندگان علیه قوه قضائیه درمورد بازداشت‌ها تند صحبت کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها