|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| سیزدهم فروردین

کمرنگ بودن مراسم سیزده‌بدر به خاطر محرم/بازداشت ۵ افسر گارد یاسر عرفات

هاشمی رفسنجانی روز سیزدهم فروردین سال ۱۳۸۰ بیشتر به اخبار حوزه بین‌الملل پرداخته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

 کمرنگ بودن مراسم سیزده‌بدر به خاطر محرم/بازداشت ۵ افسر گارد یاسر عرفات

در خانه بودم. به مراسم عزادارى‌ها از صداوسیما گوش دادم. وقت زیادی صرف مطالعه فیلم‌نامه محاکمه، نوشته آقای حسن هدایت کردم و نیز مطالعه فهرست حوادث مهم در رابطه با ترکیه و عراق، در دو قرن اخیر و به خصوص قبل از جنگ. مراسم سیزده‌بدر به خاطر محرم کمرنگ بود؛ گرچه رسانه‌هاى خارجى، تحریکات زیادى براى سوءاستفاده کرده بودند.

در جنوب چین، یک هواپیماى تجسسى آمریکا با ۲۴ سرنشین، با یک هواپیماى جنگى چین تصادف کرده؛ هواپیماى چینى [بر فراز دریای چین جنوبی] ساقط شده و هواپیماى آمریکایى، در فرودگاهى در جزایر چین به زمین نشسته و تحت نظر مأموران چینى است. چین، هواپیماى تجسسی را متخلف و مقصر مى‌داند و آمریکا، چین را مقصر دانسته و اخطار کرده که چین حق ندارد داخل هواپیماى آمریکا شود؛ چون اسناد سرّى و محرمانه در آن است و مى‌تواند بدل به بحران شود. آمریکایى‌ها به کشتی‌هاى جنگى خود در منطقه آماده‌باش داده‌اند.

در فلسطین، نظامیان اسرائیلى، پنج افسر گارد [یاسر] عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین] را بازداشت کرده‌اند و یک شخصیت [سازمان] جهاد اسلامى را توسط هلى‌کوپتر با موشک شهید کرده‌اند. فلسطینى‌ها هم تهدید به تلافى کرده‌اند و [حُسنی] مبارک که به آمریکا رفته، گفته است که بحران فلسطین از کنترل خارج شده است.

در ترکیه، دیروز تظاهرات وسیعى علیه سیاست‌هاى اقتصادى دولت برپا شده و دولت امارات [متحده عربی]، از شوراى امنیت [سازمان ملل] خواست که از ایران بخواهد مسئله جزایر [ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ] را به دادگاه بین‌المللى ارائه نماید.

دکتر حمید لاهوتى، [همسر فائزه] آمد. در مورد کارهایش صحبت کردیم. هم به مطب مى‌رود و هم به عنوان عضو هیئت‌مدیره کارخانه کار مى‌کند. گفت، به خاطر بى‌پولى، کار ساختمان خانه‌اش متوقف شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها