|

دور دنیا در یک دقیقه

نویسنده هری پاتر علیه وزیر اول اسکاتلند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

نویسنده هری پاتر علیه وزیر اول اسکاتلند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از دندان‌پزشکی‌های بریتانیا شروع می‌کنیم که به قتلگاه افراد آسیب‌پذیر جسمی تبدیل شده است. سپس به آلمان می‌رویم و حواشی لباس جدید تیم ملی فوتبال را بررسی می‌کنیم. در آخر هم پای دعوای دولت اسکاتلند با مخالفان قانون جدید جرم‌انگاری نفرت‌پراکنی می‌نشینیم.

 

بریتانیا و دندان‌پزشکی؛ عدم تجویز آنتی‌بیوتیک و مرگ بیماران

دندان‌پزشکی در بریتانیا به یکی از مکان‌های مرگ‌بار برای بیماران آسیب‌پذیر در این کشور تبدیل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد عدم تجویز آنتی بیوتیک نقش عمده‌ای در این ماجرا دارد.

در سیستم دندان‌پزشکی بریتانیا آنتی‌بیوتیک به ندرت تجویز می‌شود. این موضوع باعث می‌شود بیمارانی که عارضه‌های قلبی دارند به اندوکاردیت عفونی مبتلا شوند و جان خود را به خطر بیاندازند. این عفونت حدود ۳۰ درصد منجر به مرگ می‌شود.

چیزی حدود ۴۰۰ هزار نفر در سراسر بریتانیا با هر بار مراجعه به دندان‌پزشکی جان خود را به دلیل ریسک ابتلا به اندوکاردیت عفونی به خطر می‌اندازند.

 

آلمان و لباس تیم ملی فوتبال؛ آدیداس شماره ۴۴ ندارد!

طراحی اعداد روی پیراهن تیم ملی فوتبال آلمان دردسر و حاشیه درست کرده است؛ شماره ۴۴ این پیراهن‌ها یادآور نازی‌ها و نشان SS است.

یک مورخ آلمانی به نام میشل کونیگ با دیدن پیراهن شماره ۴۴ تیم ملی فوتبال آلمان شباهت میان این عدد و نشان اس‌اس را مطرح کرده است. 

آدیداس می‌گوید این شباهت سهوی است و هیچ برنامه‌ای پشت طراحی آن نبوده است. به همین دلیل شماره ۴۴ در لباس‌های تیم ملی فوتبال آلمان ممنوع می‌شود.

 

گوگل و حریم خصوصی؛ حذف داده‌های جستجو در مرورگر

سرانجام دعوای شهروندان آمریکایی و کمپانی گوگل به این مرحله رسیده است که کمپانی پذیرفته میلیون‌ها داده جمع‌آوری شده مربوط به جستجوها را حذف کند!

این پرونده از سال ۲۰۲۰ در کالیفرنیا و از سوی شهروندانی گشوده شده که معتقدند آنها از ظرفیت ناشناس مرورگر گوگل برای جستجوهای اینترنتی استفاده کرده اند، اما بر خلاف ادعا همه داده‌های آنها جمع‌آوری شده است.

این شکایت پذیرفته شد و کارشناسان ارزش آن را ۵ تا حدود ۸ میلیارد دلار ارزیابی کردند. اما حالا گوگل به این نتیجه رسیده است تمامی داده‌های جمع‌آوری شده مرورگر را حذف کند و غرامتی نپردازد.

 

ژاپن و قانون ازدواج؛ نام فامیل همه ما ساتو خواهد شد!

اگر قانون ازدواج در ژاپن تغییر نکند، تا سال ۲۵۳۱ نام فامیل همه ژاپنی‌ها ساتو سان خواهد بود! این زنگ خطری است که یک استاد دانشگاه در ژاپن به صدا درآورده است.

بر اساس قانون فعلی ژاپن زوج‌ها با نام خانوادگی یکسان شناخته می‌شوند. کارشناسان درخواست کرده اند قانون تغییر کند و زوج‌ها بتوانند نام خانوادگی جداگانه خود را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه می‌گوید اگر همه نام فامیلی ساتو داشته باشند، به ناچار و برای شناسایی هر فرد باید از اسم کوچک و یا عدد استفاده کرد. عدد؟ این چیزی خوبی برای یک جامعه نیست.

 

اسکاتلند و ترانس‌ها؛ خانم نویسنده علیه قانون جدید

وزیر اول اسکاتلند آقای حمزه یوسف برای جلوگیری از نفر‌ت‌پراکنی علیه افراد بر اساس جنسیت (افراد ترنس که هویت جنسیتی تولد را نمی‌پذیرند یا هویت جنسیتی خود را نمی‌دانند)، نژاد، مذهب و … قانون جدیدی ارائه کرده است.

این قانون انتقادات زیادی در پی داشته است؛ از جمله این که پلیس می‌گوید اعتماد عمومی نسبت به پلیس در موضوع گزارش‌ تعرضات جنسی و خشونت علیه زنان خاصه درباره فرد متعرض ترنس کاهش می‌یابد. 

جی کی رولینگ نویسنده مشهور هم می‌گوید با این قانون مجرم جنسی می‌تواند خود را فرد ترنس معرفی کند و از جرم تعرض به زنان رها شود. در واقع توصیف بیولوژیکی فرد متعرض جرم خواهد بود و آزادی بیان به خطر می‌افتد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها