|

دور دنیا در یک دقیقه

سانسور عکس شادی دو دونده چینی؛ دولت چین از ۶/۴ می‌ترسد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

سانسور عکس شادی دو دونده چینی؛ دولت چین از ۶/۴ می‌ترسد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از ایرلند آغاز می‌کنیم؛ جایی که دانش‌آموزان سابق علیه معلم سابق خود شوریده اند. سپس به واتیکان می‌رویم. زنان برای نخستین بار در مجمع اسقف‌ها رای می‌دهند. در آخر راهی ایتالیا می‌شویم که فاجعه‌ انحراف خودروی گردشگری را پشت سر گذاشته است.

 

ایرلند؛ کمپین دانش‌آموزان سابق علیه معلم سابق و مُرده

تعدادی از دانش‌آموزان سابق مدرسه سنت کنلث در دوبلین علیه معلمی به نام لویی فیترن کمپین راه انداخته و خواستار عذرخواهی هیات مدیره شده اند.

ماجرا بر می‌گردد به دوران جنگ جهانی دوم و فرار معلمی فرانسوی به نام فیترن به دوبلین. او در کنار تدریس همکار نازی‌ها بوده، دانش‌آموزان را تنبیه بدنی و روحی و روانی می‌کرده، اما در پایان جنگ و حتی در سال ۲۰۰۹ که فوت کرده مورد تجلیل و احترام بوده است!

علت این که بازماندگان برای راه اندازی کمپین اعتراضی دیر اقدام کرده اند، اختلاف نظر بر سر جدایی‌طلب بودن و همکاری با نازی‌ها بوده است. 

 

هانگژو؛ سانسور تصویر شادی دونده‌های چینی

دو دونده چینی پس از قهرمانی در رشته دوی با مانع در بازی‌های آسیایی هانگژو یکدیگر را در آغوش گرفتند. شماره آنها ۶ و ۴ بود. این تصویر ثبت و پس از وایرال شدن، حذف و سانسور شد. 

عدد ۴/۶ در حافظه تاریخی چینی‌ها به قتل عام میدان تیان‌آن‌من در تاریخ چهارم ژوئن ( ماه ششم ) سال ۱۹۸۹ اشاره می‌کند.

هم‌آغوشی و شادی دو دونده چینی با این شماره‌ها اتفاقی بوده است، اما چون در شبکه‌های اجتماعی به این اعداد و معادل تاریخی آن اشاره شده، دولت چین عکس را سانسور کرده است!

 

مجمع واتیکان؛ زنان برای نخستین بار رای می‌دهند

روز چهارشنبه این هفته مجمع اسقف‌های واتیکان تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره اعضای شورا بحث و بررسی کنند و گزارشی درباره این موضوع بدهند.

برای نخستین بار زنان عضو واتیکان هم اجازه رای خواهند داشت. این اقدام از جمله اصلاحات و تغییراتی است که پاپ فرانسیس آغاز کرده است. 

 پاپ فرانسیس طی سه هفته آتی و در جلساتی پشت درهای بسته مجموعه اقدامات اصلاحاتی را به عنوان « گام فوق‌العاده رو به جلو » در دستور کار واتیکان و کاتولیک‌ها قرار خواهد داد. 

 

بریتانیا؛ هشدار برای ماهی‌گیرها و منوی رستوران‌ها

اوضاع ذخایر آبزیان بریتانیا بد شده است. از ۳۳۷ منطقه ماهی‌گیری در سراسر بریتانیا تنها ۱۳ درصد مجوز صید دریافت کرده اند به این معنی که ذخایر آنها در وضعیت پایدار بوده است. 

به این ترتیب نهادهای ناظر به رستوران‌ها و ماهی‌گیرها هشدار داده اند در منو و همچنین فهرست صید خود تجدید نظر و نام برخی ماهی‌ها را حذف کنند.

از جمله ماهی‌هایی که صید آنها ممنوع شده زغال ماهی و حلوای دوِور در آبهای کانال مانش و دریای ایرلند است. 

 

ایتالیا؛ خودروی گردشگران پرواز کرد و آتش گرفت!

حادثه تلخ رانندگی در ونیز جان حداقل ۲۱ نفر را گرفته و تعدادی را مجروح و مصدوم کرده است. نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به این حادثه تسلیت گفته است. 

اتوبوس گردشگری از مسیر خود روی پل هوایی در ونیز منحرف شده و حدود ۳۰ متر جلوتر نزدیک به خطوط ریلی فرود آمده و پس از مدتی آتش گرفته است.

علت انحراف مشخص نشده است، اما اتوبوس به شکلی روی زمین فرود آمده که له شده است. این وضعیت عملیات خروج اجساد و مجروحین را سخت کرده و انفجار که فاجعه را عمیق‌تر کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها