|

دور دنیا در یک دقیقه

درمان سرطان در زنان/ برابری جنسیتی را رعایت کنید

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

درمان سرطان در زنان/ برابری جنسیتی را رعایت کنید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

امروز به نیویورکی می‌رویم که دادگاهش ترامپ را به کلاهبرداری محکوم کرده است. سپس راهی استرالیا می‌شویم که شهروندانش علیه مربی سگ‌ها موضع گرفته اند. در آخر مقاله‌ای از مجله لنست درباره زنان، سرطان و برابری جنسیتی می‌خوانیم.

 

قاضی دادگاه نیویورک: ترامپ کلاهبرداری کرده است

قاضی آرتور انگورون حکم خود را در پرونده مدنی ترامپ درباره املاک و مستغلات خود در نیویورک صادر کرده است. به استناد این حکم ترامپ و پسرانش کلاهبرداری کرده است. 

در این حکم آمده ترامپ و مدیران اجرایی‌اش شامل دو پسرش به مدت یک دهه درباره ارزش دارایی و املاک خود دروغ گفته اند تا راحت‌تر بتوانند وام بانکی و تسهیلات دریافت کنند.

ترامپ‌ها سعی کرده بودند به هر نحوی شده فرآیند قضایی این دادگاه را متوقف کنند که در نهایت موفق نشدند. ترامپ و وکلایش به حکم صادر شده اعتراض کرده اند.

 

ایکس؛ امکان گزارش محتوای نادرست حذف شد

درست یک هفته مانده به همه‌پرسی پارلمانی در استرالیا، ایلان ماسک گزینه گزارش محتوای نادرست را در پلتفرم ایکس حذف کرد!

این گزینه به برخی کاربران توییتر اجازه می‌داد پست‌های حاوی اطلاعات گمراه کننده و غلط را نشان‌دار کنند و گزارش دهند. اما حالا این گزینه حذف شده است.

پلتفرم ایکس از سال ۲۰۲۱ در آمریکا، کره جنوبی و استرالیا شامل گزینه گزارش پست حاوی اطلاعات غلط بود. این گزینه در سال ۲۰۲۲ به توییتر در فیلیپین، برزیل و اسپانیا هم اضافه شده بود. 

 

کالیفرنیا علیه فروش سلاح؛ دو برابر مالیات بدهید

فرماندار کالیفرنیا برای تامین امنیت مدارس و دانش‌آموزان در تقابل با قانون حمل سلاح، راه حل مالیات را در پیش گرفته است. 

به این ترتیب فروشندگان سلاح در سراسر ایالت کالیفرنیا دو برابر حد مجاز مالیات پرداخت خواهند کرد. مالیات فدرال خرید و فروش اسلحه ۱۱ درصد است. 

فرماندار گوین نیوسام می‌گوید این هزینه اضافی خرج امنیت مدارس خواهد شد. حمل سلاح در ایالات متحده خاصه در مدارس فجایع مرگ‌باری رقم زده و قربانیان زیادی گرفته است.

 

استرالیا؛ کمپین اعتراضی علیه مربی سگ‌ها

آگوستو دی‌اولیویرا، یکی از مربیان مشهور سگ‌ها در جهان است. او به سگ‌های دچار عارضه پرخاشگری و اضطراب در سراسر جهان کمک می‌کند تا مشکلات‌شان برطرف شود. 

اما روش او در تربیت سگ‌‌ها باعث اعتراض استرالیایی‌هاست. دی‌اولیویرا با قلاده خاردار و فلزی و همچنین روش‌های تنبیهی سگ‌ها را تربیت می‌کند. 

بیش از ۶ هزار استرالیایی بیانیه‌ای امضا کرده و از دولت خواسته اند مانع از ورود این مربی مشهور سگ به کشورشان شود. آنها معتقدند این مربی حقوق حیوانات را نقض می‌کند.

 

درمان سرطان در زنان؛ برابری جنسیتی را رعایت کنید

سالانه ۸۰۰ هزار زن در سراسر جهان جان خود را در اثر سرطان از دست می‌دهند. اما این آمار می‌تواند کاهش محسوسی داشته باشد اگر دولت‌ها برابری جنسیتی را رعایت کنند.

برابری جنسیتی رویکردی فمینیستی است که اگر در زمینه بهداشت و سلامت مورد توجه قرار بگیرد، مانع از مرگ ۸۰۰ هزار زن در سال می‌شود.

برابری جنسیتی در زمینه پزشکی خواهان آن است تا زنان در سراسر جهان به امکانات بهداشتی، مراقبتی و تشخیص و درمان برابر دسترسی داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها