|

دور دنیا در یک دقیقه

استرالیا علیه روز ملی/ رنگ قرمز بر صورت ملکه ویکتوریا

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

استرالیا علیه روز ملی/ رنگ قرمز بر صورت ملکه ویکتوریا
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا به دادگاهی در هند می‌رویم که مشغول دعوای دو رستوران و حق مالکیت رسپی جوجه کره‌ای است. سپس در قطب جنوب از دیدن کلونی‌های جدید پنگوئن‌های امپراتور خوشحال می‌شویم و در آخر اعتراض استرالیایی‌‌ها به تاریخ روز ملی را بررسی می‌کنیم.

استرالیا؛ پاشیدن رنگ قرمز بر تندیس ملکه ویکتوریا

پلیس استرالیا گزارش می‌دهد مجسمه کاپیتان کوک در سنت ‌کیلدا از مچ پا شکسته است و روی صورت تندیس ملکه ویکتوریا هم رنگ قرمز اسپری شده. روی هر دو تندیس شعار« مستعمره سقوط خواهد کرد» دیده می‌شود.

این نشانه‌ها یعنی ۲۶ ژانویه و روز ملی استرالیا نزدیک است. اما برخی از استرالیایی‌ها موافق این تاریخ نیستند و ترجیح می‌دهند روز دیگری به عنوان روز ملی استرالیا انتخاب شود.

ملکه ویکتوریا نماد مستعمره بودن استرالیا برای بریتانیا است و کاپیتان کوک هم دریانورد بریتانیایی است که در سال ۱۷۶۸ سواحل شرقی استرالیا را کشف و نقشه‌برداری کرد. اما ۲۶ ژانویه ۱۷۸۸ آرتور فیلیپ پرچم بریتانیا را در استرالیا به اهتزاز در آورد.

هند؛ دعوای آشپزها بر سر رسپی جوجه کَره‌ای!

چه کسی نخستین‌بار دستور پخت جوجه کره‌ای را تهیه کرد؟ جواب این پرسش در هند به دادگاه سپرده شده است. دو رستوران در دهلی خود را صاحب رسپی جوجه کره‌ای می‌دانند.

جوجه کره‌ای یکی از غذاهای مهم و محبوب هند است. در اغلب رستوران‌های هندی نام این غذا در منو دیده می‌شود. هندی‌ها ترجیح می‌دهند جوجه کره‌ای را در ظروف نقره سرو کنند.

دعوای دو رستوران موتی محل متعلق به خانواده گوجرال‌ و رستوران دریاگانجی به دادگاه کشیده است. گوجرال‌ها می‌گویند پدربزرگشان این رسپی را ابتدا در پیشاور تهیه کرده و به هند آورده است.

ژاپن؛ صدور مجوز حضور زنان در جشن راندن شیطان

سرانجام پس از بیش از هزار و ۲۰۰ سال مجوز حضور زنان در جشنواره برهنه‌های ژاپن صادر شد. در این مراسم آیینی مردان برای زدودن روح شیطانی از جسم خود تلاش می‌کنند.

جشنواره برهنه‌ها ۱۲۵۰ سال پیش در معبد شینتو پایه‌گذاری و حضور زنان در آن ممنوع شد. مردان تنها لباس سنتی فوندوشی یا همان شورت و جوراب به تن دارند و با یکدیگر مبارزه می‌کنند تا بدی‌های روحی خود را بزدایند.

برای نخستین بار امسال ۴۰ زن ژاپنی هم مجوز حضور در این مراسم را دریافت کرده اند. آنها لباس کامل به تن خواهند داشت و نقشی در مبارزه ندارند. این مراسم در ماه فوریه برگزار می‌شود.

بریتانیا؛ کاهش علائم یائسگی با شنا در آب سرد

مطالعات دانشگاه لندن نشان می‌دهد شنا در آب سرد برای زنان مفید خواهد بود و در دراز مدت بر سندروم قاعدگی و یائسگی تاثیر می‌گذارد.

شنا در آب سرد می‌تواند به صورت جسمی و روحی بر نشانه‌های یائسگی تاثیر بگذارد و گذراندن این دوران را برای زنان راحت‌تر کند. در واقع غوطه‌وری در آب سرد گرگرفتگی و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد.

نکته مهمی که در این مطالعه و تحقیق بر آن تکیه شده است، شنای منظم در آب سرد است. به عبارت بهتر آنها که عادت به شنای منظم روزانه در آب سرد دارند این دوران را بهتر سپری می‌کنند.

قطب جنوب؛ کشف کلونی جدید پنگوئن‌های امپراتور

تصاویر به دست آمده از قطب جنوب دانشمندان و فعالان حوزه محیط زیست را تا حدی امیدوارتر کرده است. در این تصاویر کلونی جدیدی از پنگوئن‌های امپراتور مشاهده می‌شود.

پنگوئن‌های امپراتور بزرگترین گونه پنگوئن‌ها در قطب جنوب هستند، اما جمعیت‌شان به نسبت دیگر گونه کمتر است. جمعیت آنها را حدود ۶۰۰ هزار قطعه تخمین می‌زنند.

کشف چهار کلونی جدید از این گونه پنگوئن‌ها در قطب جنوب فعالان حوزه محیط زیست را به حفظ آنها امیدوارتر کرده است. آب شدن یخ‌های قطبی مهم‌ترین عامل از بین رفتن پنگوئن‌هاست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها