|

دور دنیا در یک دقیقه

پسر ۱۳ ساله آمریکایی، تتریس را شکست داد!

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پسر ۱۳ ساله آمریکایی، تتریس را شکست داد!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا جدیدترین گزارش از تصادف دیروز هواپیماها در فرودگاه توکیو را می‌خوانیم. سپس به تاثیر آنتی‌بیوتیک جدید بر مقاومت دارویی بیماری‌‌های باکتریایی امیدوار می‌شویم و در آخر پای حرف‌های رئیس مستعفی دانشگاه هاروارد می‌نشینیم.

 

برخورد هواپیماها در توکیو؛ خلبانان از آتش‌سوزی خبر نداشتند

تصاویری که مسافران هواپیمای مسافربری با گوشی‌ها گرفته‌‌اند، نشان می‌دهد آتش‌سوزی از زیر بدنه هواپیما شروع شده و به همین دلیل کابین خلبان متوجه نشده است. 

تجمع دود و افزایش دما در بخش مسافران باعث می‌شود سرمهمان‌دار به کابین خلبان موضوع را اطلاع دهد. سرسره‌های خروج به درهای جلویی متصل و در مدت ۱۸ دقیقه کل هواپیما تخلیه می‌شود. 

یک سگ و یک گربه در بخش بار مسافران تلف شده اند. روز گذشته هواپیمای مسافربری روی باند فرودگاه توکیو با هواپیمای گارد ساحلی برخورد کرد و آتش گرفت. همه خدمه پرواز هواپیمای گارد ساحلی به جز خلبان جان خود را از دست دادند.

 

پسر ۱۳ ساله تتریس را شکست داد!

پسر بچه ۱۳ ساله آمریکایی نخستین فردی است که موفق شده است، الگوریتم بازی تتریس را شکست دهد. طراحان این بازی فکر نمی‌کردند انسان بتواند این کار را انجام دهد.

ویلیس گیبسون از تکنیک چرخشی استفاده کرده است. پیش از ویلیس هوش مصنوعی تتریس را شکست داده بود. تا کنون ۵۰۰ میلیون نسخه از تتریس به فروش رفته است!

بازی تتریس بیش از ۳ دهه قدمت دارد و پرفروش‌ترین بازی ویدئویی همه دوران است. ویلیس موفق شده است رکورد جهانی کنار هم قرار دادن قطعات رنگی تتریس را بشکند.

 

آنتی‌بیوتیک جدید علیه باکتری خرچنگ

دانشمندان و محققان یک کلاس جدید از آنتی‌بیوتیک‌ها را کشف کرده اند که سویه‌هایی از ذات الریه و سپسیس را در موش‌ها شکست داده اند. 

نتایج این آزمایش‌ها امید محققان را برای به کار گرفتن «زوسورابالپین» در انسان‌ افزایش داده است. اغلب یکی از سه باکتری، مقابل داروها در انسان مقاومت و سلامت او را تهدید می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عفونت‌های باکتریایی که در بیمارستان‌ برای بیمارانی که از دستگاه تنفسی استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد، اسینتوباکتر بومانی یا خرچنگ است که به آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی مقاومت نشان می‌دهد. زوسورابالپین شاید خرچنگ را شکست دهد.

 

سکوت رئیس هاروارد پس از استعفا شکست

رئیس دانشگاه هاروارد پس از استعفا ادعا می‌کند بی‌واکنشی نسبت به یهودی‌ستیزی بیشتر از آن که اصل ماجرا باشد، بهانه‌ای برای ضربه زدن به اصول و ستون‌‌های جامعه آمریکایی است.

خانم کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد روز سه‌شنبه مجبور به استعفا شد. او نخستین سیاه‌پوستی بود که به ریاست هاروارد رسیده بود. او همچنین کوتاه‌ترین دوره ریاست را گذراند.

خانم گی چندی پیش و پس از اوج گرفتن جنگ حماس و اسرائیل همراه چند رئیس دانشگاه دیگر فراخوانده شد تا توضیح دهد چرا مقابل شعارهای یهود ستیزانه در هاروارد واکنشی نشان نمی‌دهد.

 

بازگشت ماسک به بیمارستان‌ها در آمریکا

برخی بیمارستان‌ها در آمریکا دستورالعمل استفاده از ماسک را ارائه و آن را برای بیماران و کادر درمان و کارمندان حاضر در بیمارستان اجباری کرده اند.

اوج گرفتن آنفلوآنزا و همچنین بروز سویه‌ جدید کووید ۱۹ باعث شده است بیمارستان‌های ایالتی در نیویورک، کالیفرنیا، ماساچوست و ایلی‌نوی استفاده از ماسک را اجباری کنند. 

مسئولان درمانی در این ایالت‌ها با شعار «ما کمبود کادر درمان را تحمل نمی‌کنیم» و همچنین یادآوری خاطرات تلخ پاندمی کووید ۱۹ و از دست رفتن جان کادر درمان شیوه‌نامه ماسک را بازگردانده اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها