|

دور دنیا در یک دقیقه

واکنش ماسک به خروج تبلیغات از ایکس

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

واکنش ماسک به خروج تبلیغات از ایکس
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

ابتدا به کانادا می‌رویم که گوگل را مجاب کرده به ناشران خبر حقوق بدهد. سپس سری به پایتخت نیوزیلند می‌زنیم که میزبان دو جوجه کیوی است و در آخر یک ساسوماتا از توکیو می‌خریم.

 

کانادا؛ گوگل به ناشران خبر حقوق می‌دهد

در توافقی میان وزیر میراث کانادا و گوگل، این غول اینترنتی سالانه مبلغی را به عنوان حق نشر آنلاین به ناشران اخبار کانادایی پرداخت می‌کند.

بر اساس توافق این مبلغ حدود ۱۰۰ میلیون دلار کانادا است. گوگل این مبلغ را می‌پردازد تا لینک خبرها از سوی منابع کانادایی حذف نشود و قراردادهای تبلیغاتی‌اش به خطر نیفتد.

حذف لینک‌های خبری از منابع اصلی و در نهایت از بین رفتن آنها در جستجوهای گوگل، باعث فقر داده در موتورهای جستجو از جمله گوگل می‌شود. گوگل نمی‌خواهد موقعیت خود را از دست بدهد، پس حقوق تولید خبر را به منابع اصلی می‌دهد.

 

نیوزیلند؛ تولد جوجه‌ کیوی‌ پس از یک قرن!

پس از حدود یک قرن دوباره سر و کله کیوی‌ها در پایتخت نیوزیلند پیدا شده است. آن هم نه در اسارت که در محیط طبیعی و حیات وحش!

این روزها حیات وحش اطراف ولینگتون، پایتخت نیوزیلند میزبان دو جوجه کیوی است که به تازگی متولد شده اند. آنها امید را به احیای جمعیت خود به نیوزلندی‌ها بازگردانده اند.

کیوی‌ها پرواز نمی‌کنند و گونه در حال انقراض هستند. نیوزیلندی‌ها برای حفظ جمعیت این گونه تلاش می‌کنند. پرنده کیوی نماد ملی نیوزیلند به حساب می‌‌آید.

 

ایلان ماسک؛ تبلیغ نکنند، به جهنم!

مدیر ایکس در واکنش به خروج شرکت‌ها از بخش قراردادهای تبلیغات پولی می‌گوید: «خب به جهنم، تبلیغ نکنند، کسی که با تبلیغ و پول از من باج می‌خواهد، برود به جهنم».

پای متن یهود ستیزانه ایلان ماسک در ایکس در میان است و استفاده از تبلیغات کمپانی‌هایی مثل والت‌دیزنی در کنار این نوشته. این شرکت‌ها ماسک را به شکایت و خروج تهدید کرده اند.

ماسک می‌گوید بابت آن نوشته عذرخواهی کرده و ادامه دادن موضوع در واقع باج‌خواهی است. اما آن شرکت‌ها می‌گویند انتشار متن‌های یهود ستیزانه و قرار گرفتن تبلیغات کنار آنها رفتاری سیستماتیک در ایکس است.

 

 بریتانیا؛ چالش هزینه هدیه کریسمس و خرید اعتباری

بحران هزینه‌های زندگی در بریتانیا شهروندان را برای تهیه هدیه کریسمس به دردسر انداخته است. آنها مجبور به خرید اعتباری هستند؛ الان بخرند، سپس پولش را پرداخت کنند.

نظرسنجی‌های صورت گرفته در بریتانیا نشان می‌دهد یک چهارم بزرگسالان خرید اعتباری را برای هدیه روز کریسمس در دستور کار خود دارند.

کارشناسان می‌گویند این اتفاق خوبی نیست. خرید اعتباری به اقتصاد خانواده آسیب می‌زند و آنها را شکننده می‌کند؛ افراد مجبور می‌شوند قرض بگیرند تا خرید اعتباری خود را تسویه کنند و …

 

ژاپن؛ رونق بازار سلاح سامورایی ساسوماتا

استفاده کارمند یکی از جواهرفروشی‌های توکیو از ساسوماتا در تقابل با دزدها، باعث رونق این ابزار دفاعی شده است. انتظار می‌رفت این کارمند از اسپری فلفل یا شوکر استفاده کند.

ساسوماتا یک سلاح سامورایی شامل میله دراز و سر منحنی و باز برای گیر انداختن و زمین‌گیر کردن افراد است. این سلاح در دوران ادو در ژاپن برای بازداشت مجرمان استفاده می‌شده است. 

سه مرد موتورسوار برای دزدی از یک جواهرفروشی در توکیو اقدام می‌کنند که کارمند با استفاده از سلاح ساسوماتا آنها را فراری می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها