|

دور دنیا در یک دقیقه

خبر خوب برای قربانیان مالاریا؛ ارزان‌ترین و موثرترین واکسن در راه است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

خبر خوب برای قربانیان مالاریا؛ ارزان‌ترین و موثرترین واکسن در راه است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا سری به سوپرمارکت‌های بریتانیا می‌زنیم که قیمت مواد غذایی را کاهش داده اند. سپس به نیویورک می‌رویم تا دادگاه ترامپ را برای کلاهبرداری پیگیری کنیم. در آخر از ارزان‌ترین واکسن مالاریا خبر می‌گیریم.

 

بریتانیا؛ کاهش قیمت مواد غذایی

برای نخستین بار در دو سال اخیر قیمت مواد غذایی مورد نیاز شهروندان در سراسر بریتانیا کاهش داشته است. 

کاهش قیمت شامل موادی نظیر لبنیات، مارگارین، ماهی و سبزیجات شده است. این میان رقابت سوپرمارکت‌‌ها هم برای جذب مشتری قابل توجه است. 

آنها می‌گویند به طور میانگین در هر سبد خرید ۰.۱ درصد قیمت کاهش پیدا کرده است. علت کاهش قیمت‌ها، توقف فرآیند افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی بریتانیاست.

 

پیرترین اسکای درایور جهان از شیکاگو می‌آید

سرانجام خانم دوروتی هافنر آمریکایی به آرزویش رسید. او موفق شد به عنوان پیرترین اسکای‌درایور جهان نام خود را در کتاب گینس ثبت کند. 

دوروتی هافنر اهل شیکاگوست. روی زمین با واکر راه می‌رود. او واکر خود را رها کرد تا در سن ۱۰۴ سالگی هم پرواز اسکای‌درایور را تجربه کند. دوروتی بار اول در سن ۱۰۰ سالگی پریده بود.

دوروتی می‌گوید سن فقط یک عدد است. او در ارتفاع بیش از ۴ هزار متری زمین پرواز کرده و رکورد قبلی گینس که دست زنی ۱۰۳ ساله بوده، شکسته است. 

 

آتش‌بازی ترامپ خارج از دادگاه

نخستین جلسه دادگاه غیر کیفری کلاهبرداری مالی ترامپ در نیویورک برگزار شد. چهره او در صحن دادگاه کمی گرفته بود، به آرامی با وکلایش صحبت کرد و در واکنش به اتهامات سرش را به نشان نفی تکان ‌داد و نیشخندی به تمسخر ‌زد.

ترامپ اما در پایان جلسه استماع و در لحظه خروج از صحن دادگاه موتورش را روشن کرد و آتش‌بازی به راه انداخت تا انتظارات هوادارانش را برآورده کند.

او قاضی را مضطرب توصیف کرد که باید از دفتر کارش اخراج شود! ترامپ با اتهاماتی نظیر پنهان کردن اصل درآمدها و ارزش مستغلات خود برای گرفتن وام و تسهیلات در نیویورک روبه‌رو است.

 

باربی و تجدید حیات صندل آلمانی

ارزش برند مشهور صندل آلمانی بیرکن استوک در بازار نیویورک به بیش از ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. برندی که بیشتر به عنوان صندل طبی شناخته می‌شود.

تلاش‌های دو سال اخیر این برند به کنار، اما سهم فیلم باربی را هم باید در تجدید حیات این محصول در نظر گرفت. چه کسی است که صندل‌های صورتی مارگوت رابی را ندیده باشد.

بیرکن‌استوک یکی از برندهای مشهور صندل در جهان است. محصولی که از سال ۱۷۷۴ تا کنون قدمت دارد و حالا به یکی از ارزشمندترین محصولات آلمانی در سراسر جهان تبدیل شده است.

 

سازمان بهداشت جهانی؛ تایید ارزان‌ترین واکسن مالاریا

سازمان بهداشت جهانی با تایید دومین واکسن که در دانشگاه آکسفورد ارتقا یافته است و اثربخشی بالایی دارد، به اهداف خود برای مبارزه با مالاریا نزدیک می‌شود.

مالاریا با نیش پشه در سراسر جهان قربانی می‌گیرد. سالانه نیم میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. زنان باردار و کودکان بزرگترین قربانیان مالاریا هستند.

واکسن ساخت آکسفورد نخستین محصولی است که ۷۵ درصد اثربخشی دارد و در ضمن نسبت به نسخه قبلی ارزا‌ن‌تر هم هست. ۲۸ کشور آفریقایی در فهرست دریافت این واکسن قرار دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها