|

دور دنیا در یک دقیقه

خبری از بریز و بپاش نخواهد بود؛ تاج‌گذاری پادشاه دانمارک در بالکن نخست‌وزیری

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

خبری از بریز و بپاش نخواهد بود؛ تاج‌گذاری پادشاه دانمارک در بالکن نخست‌وزیری
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 از دادگاهی در استرالیا شروع می‌کنیم که شکایت یک شهروند را از پسری زیر ۱۸ سال رد کرده است. سپس در کره جنوبی ماجرای چاقو خوردن رهبر اپوزیسیون را بررسی می‌کنیم. در آخر راهی ایتالیا می‌‌شویم که پیرترین مرد خود را از دست داده است.

 

استرالیا؛ ۳۰ هزار دلار برای اسنیکرزهای تقلبی!

یک مشاور املاک در ملبورن استرالیا به دادگاه مراجعه و برای پس گرفتن پول خود شکایت کرده است. او از نوجوانی که هم‌اکنون ۱۸ ساله است، شکایت کرده است.

این پسر پیش از تولد ۱۸ سالگی خود چند جفت اسنیکرز دیور ایکس ایر جردن را به مبلغ ۳۰ هزار دلار به مشاور املاک فروخته است. خریدار پس از دریافت اسنیکرزها متوجه تقلبی بودن آنها شده و شکایت کرده است.

دادگاه شکایت مرد مشاور املاک را نمی‌پذیرد. دادگاه می‌گوید او آگاهانه وارد معامله با یک پسر بچه زیر سن قانونی، ۱۸ سال، شده است و نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد.

 

کره جنوبی؛ رهبر اپوزیسیون چاقو خورد

مردی که تاج کاغذی بر سر داشت و رویش نوشته شده بود «لی» به هوای گرفتن امضا به آقای لی جائه میونگ نزدیک شد، ناگهان به او حمله کرد و به گردنش چاقو زد.

این مرد به سرعت دستگیر شد. آقای لی هم به بیمارستان پوسان منتقل و سپس سوار بر هلی‌کوپتر به سئول پرواز کرد و در بیمارستانی بستری شد. این حادثه در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران اتفاق افتاد.

پزشکان می‌گویند شرایط جسمی رهبر اپوزیسیون کره جنوبی پایدار است. اطلاعاتی درباره علت این اتفاق منتشر نشده است. لی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷ تلاش می‌کند.

 

دانمارک؛ تاج‌گذاری پادشاه در بالکن نخست‌وزیری

شاهزاده فردریک دهم ، پسر ملکه مارگرت دوم قرار است جای مادر را بگیرد و تاج پادشاهی دانمارک را به سر بگذارد. خبری از تاج‌گذاری رسمی و مراسمی شبیه به مراسم خانواده سلطنتی بریتانیا نخواهد بود.

مراسم در روز چهاردهم ژانویه برگزار می‌شود. ملکه مارگرت دوم بنا به وعده خود در سخنرانی روز اول سال نو، پس از ۵۲ سال سلطنت در این روز کناره‌گیری می‌کند و کار را به ولیعهد می‌سپارد.

شاهزاده فردریک دهم در جلسه‌ای فوق‌العاده در دفتر نخست‌وزیری حاضر می‌شود. او با اعلام مت فردریکسن از بالکن نخست‌وزیری پادشاه دانمارک می‌شود.

 

ایتالیا؛ پیرترین مرد ایتالیا درگذشت

پیرترین مرد ایتالیا و دومین مرد مسن در سراسر اروپا در ۱۱۱ سالگی درگذشت. او تریپولی جیانینی نام داشت و همسرش را بیش از ۴۰ سال پیش از دست داده بود.

تریپولی همواره غذای سبک، سالم و ساده خورد، هرگز سیگار نکشید و به استرس تن نداد. او هر روز را هدیه‌ای از سوی خدا می‌دانست. او دو جنگ جهانی و دو بیماری عالم‌گیر را دید. 

تریپولی در خانه‌اش در لیورنو زندگی می‌کرد و در شب سال نو درگذشت. او از معدود مردان صد ساله و بیشتر در ایتالیا بود. اغلب صدساله‌‌های ایتالیایی زن هستند.

 

آمریکا؛ گسترش پرچم قرمز برای کنترل خشونت اسلحه

دو ایالت ایلی‌نوی و کلرادو هم به کالیفرنیا می‌پیوندند و قوانین محدودکننده حمل اسلحه را به کار می‌گیرند تا از میزان خشونت بکاهند. این قوانین به پرچم قرمز مشهور هستند.

واقعیت آن است که در سال ۲۰۲۳ ایالات متحده در مجموع با بیش از ۶۵۰ مورد تیراندازی دسته‌جمعی روبه‌رو بوده است. برخی فرمانداران ایالت‌ها برای کاهش آمار اقدام کرده اند.

این فرمانداران دموکرات هستند و قانون محدودیت حمل سلاح را ایالتی تهیه کرده اند. به این ترتیب حمل اسلحه در مکان‌های عمومی حساس این سه ایالت ممنوع می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها