|

دور دنیا در یک دقیقه

زمزمه‌ بیماری رهبر چچن قوت می‌گیرد/ آدم قدیروف برای جانشینی پدر آماده می‌شود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

زمزمه‌ بیماری رهبر چچن قوت می‌گیرد/ آدم قدیروف برای جانشینی پدر آماده می‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا سری به جشن سال نوی استرالیا می‌زنیم که تعدادی را راهی بیمارستان کرده است. سپس راهی ونیز می‌شویم و از طرح کاش تعداد گردشگران این شهر خبر می‌گیریم. در آخر با جانشین احتمالی رهبر چچن آشنا می‌شویم.

 

هشدار پزشک قانونی به آمازون و گوگل: هوشیارتر باشید!

کلویی مک‌درموت بریتانیایی پس از جستجو در گوگل در نهایت یک ماده سمی و مرگ‌بار را از آمازون آمریکا سفارش داده و تحویل گرفته است. او به قصد خودکشی این ماده را خریده بود.

این زن ۴۳ ساله با همین ماده سمی خودکشی کرد و درگذشت. اما پزشک قانونی بریتانیا به آمازون و گوگل هشدار داده است. پزشک قانونی معتقد است این دو کمپانی باید بیش از این حساس باشد.

جستجوی راه‌های خودکشی و گپ و گفت در این زمینه در اتاق‌های گوگل و همچنین ثبت خرید یک ماده سمی باید حساسیت‌های این کمپانی‌ها را بر می‌انگیخته است تا از وقوع این تراژدی جلوگیری کنند.

 

استرالیا؛ آتش‌بازی جشن سال نو و ۱۱ مجروح

آتش‌بازی جشن سال نو در ملبورن استرالیا یازده نفر از شهروندان را با سوختگی و مصدومیت‌های زیاد و کم راهی بیمارستان کرده است. حال یکی از مصدومان به قدری بد است که پای کارآگاهان هم به ماجرا باز شده است.

بررسی‌های محل وقوع حادثه نشان می‌دهد شدت انفجار وسایل آتش‌بازی بیش از حد زیاد بوده است؛ گویی کسی ماده‌ای انفجاری را به وسایل آتش‌بازی اضافه کرده است.

آتش‌بازی جشن سال نو همواره در سراسر جهان خساراتی را به جا می‌گذارد. در بخش ویکتوریای استرالیا ۳۳ نفر به دلیل آتش‌بازی کنترل نشده دستگیر شده اند.

 

تایید قرص ترک سیگار در بریتانیا

سیگاری‌هایی که تصمیم جدی برای ترک سیگار دارند، حالا راحت‌تر و با ضریب اطمینان بیشتر می‌توانند به هدف خود برسند. سایتیزین تایید‌های سازمان نظارتی بریتانیا را به‌دست آورده است.

تحقیقات نشان می‌دهد آن دسته از معتادان به سیگار که از قرص سایتیزین استفاده کرده اند دو برابر بیشتر از افرادی که از روش‌های دیگر را به کار گرفته اند، موفق‌ بوده اند.

استفاده از سیگارهای الکترونیک، چسب‌ها و آدامس‌ها روش‌های دیگر ترک سیگار در میان سیگاری‌هاست. اما حالا پس از چند دهه استفاده از قرص سایتیزین در اروپای شرقی و مرکزی، بریتانیا هم آن را تایید می‌کند. آمریکا هنوز به این قرص مجوز نداده است.

 

ونیز تعداد گردشگرها را کاهش می‌دهد

مقامات شهری در ونیز ایتالیا به این نتیجه رسیده اند برای حفظ بافت قدیمی شهر و همچنین امنیت روانی شهروندان بهتر است تعداد گردشگران شهر را کاهش دهند.

طرح کاهش جمعیت گردشگران از ماه ژوئن اجرایی می‌شود. به این ترتیب اتوبوس‌های گردشگری تنها نصف ظرفیت خود را پر می‌کنند. آنها همچنین باید استفاده از بلندگو را هم کاهش دهند.

حفظ پل‌ها، پیاده‌راه‌های باریک و قدیمی و همچنین میدان‌های تاریخی از اهداف مسئولان شهری است. رفت و آمدهای بسیار و ازدحام جمعیت این بافت‌ها را بیش از پیش فرسوده کرده است. ونیز در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 

چچن؛ آدم قدیروف برای جانشینی پدر آماده می‌شود

زمزمه‌ بیماری رمضان قدیروف ۴۷ ساله، رهبر چچن مدتی است به گوش می‌رسد. این میان پررنگ‌تر شدن نام آدم قدیروف شایعه بیماری را قوی‌تر می‌کند. آدم ریاست دایره امنیتی اختصاصی پدرش را به عهده گرفته است.

آدم قدیروف ۱۵ ساله است و در خشونت کم از پدر ندارد. چندی پیش قدیروف پدر فیلمی از آدم منتشر کرد و او را مشغول لگد زدن به یک زندانی روس متهم به قرآن‌سوزی در زندان‌های چچن نشان داد.

رمضان قدیروف رهبر چچن در واکنش به لگد زدن پسرش به زندانی روس و کوباندن سر او به دیوار گفت نمی‌تواند به پسرش افتخار کند. لگد زدن هم شد مجازات؟ بهتر بود آدم آن زندانی را می‌کشت!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها