|

دور دنیا در یک دقیقه

گسترش روابط بین‌المللی ویتنام

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان می‌رویم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

گسترش روابط بین‌المللی ویتنام
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان می‌رویم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. اول به دادگاهی در نیویورک می‌رویم و شکایت نیویورک‌تایمز را پی‌گیریم. سپس راهی ویتنام می‌شویم و دیپلماسی بامبو را بررسی می‌کنیم. در آخر گزارش پزشکی قانونی برزیل را درباره کنسرت تیلور سوئیفت می‌خوانیم.

 

شکایت نیویورک تایمز از مایکروسافت و هوش مصنوعی

مسئولان روزنامه نیویورک تایمز در دادگاه فدرال منهتن شکایتی را از کمپانی مایکروسافت و AI ثبت کرده اند. شکایت نیویورک تایمز درباره نقض حق نشر است.

نیویورک تایمز می‌گوید مایکروسافت از محتوای تولید شده در این روزنامه بدون مجوز در اهداف آموزشی خود در زمینه هوش مصنوعی استفاده کرده است.

این شکایت می‌تواند میلیاردها دلار غرامت برای مایکروسافت و بخش هوش مصنوعی وابسته به آن در پی داشته باشد. پیشتر نیویورک تایمز درباره نفوذ هوش مصنوعی به محتوای تولید شده در این روزنامه هشدار داده بود. 

 

ویتنام؛ دیپلماسی بامبو سرعت می‌گیرد

حزب کمونیست، حزب حاکم بر ویتنام تصمیم گرفته ارتباطات خود را با همه کشورهای جهان خاصه دشمنان سابق، چین و آمریکا ارتقا دهد. 

آنها نام دیپلماسی بامبو را برای روابط بین المللی خود انتخاب کرده اند. بامبو گیاهی با ریشه‌های قوی و محکم و بسیار انعطاف‌پذیر است.

نخستین بار در سال ۲۰۲۱ دبیرکل حزب کمونیست و رئیس‌جمهور ویتنام، نگوین فو ترونگ اصطلاح دیپلماسی بامبو را به کار برد و حالا قرار است بیش از پیش ریشه بدواند.

 

پزشک قانونی برزیل تایید کرد؛ گرما باعث ایست قلبی شد

سرانجام پزشک قانونی برزیل گزارش نهایی خود را درباره علت درگذشت خانم آنا کارلا بنویدس در کنسرت تیلور سوئیفت منتشر کرد. حادثه در استادیوم نیلتون سانتوس ریودوژانیرو رخ داد.

این دختر ۲۳ ساله به دلیل کم‌آبی و گرما دچار ایست قلبی شده و ساعتی بعد جان خود را از دست داده است. حال آنا هنگام برگزاری دومین آهنگ سوئیفت بد و به بیمارستان منتقل شد.

دمای هوا در آن روز ۴۰ درجه سانتیگراد بالای صفر بوده و مسئولان برگزاری اجازه نداده اند شرکت‌کنندگان آب همراه خود داشته باشند. آب کافی هم توزیع نشده است. سوئیفت به احترام آنا اجرای خود را متوقف کرد.

 

استرالیا؛ نهادهای نظارتی به تیک‌تاک مشکوک هستند

نهادهای نظارتی در استرالیا نحوه جمع‌آوری داده‌های شهروندان را در پلتفرم تیک‌تاک بررسی می‌کنند. آنها به نقض حریم خصوصی مشکوک شده اند.

تیک‌تاک با استفاده از نرم‌افزارهای بازاریابی عادات آنلاین شهروندان را رصد و آنها را ذخیره می‌‌کند، اما این شبهه وجود دارد در این فرآیند حریم خصوصی مردم نقض شود.

داده‌های جمع‌آوری شده در مرکز اطلاعات تیک‌تاک شامل مکان خرید شهروندان، آدرس ایمیل، شماره تلفن و مدت زمان حضور در وب‌سایت‌ها و … است.

 

واکسن نیرسویمب؛ کاهش بستری کودکان در بخش ریوی

با این که میزان تاثیر واکسیناسیون نیرسویمب بر روی نوزادان پیشتر تایید شده بود، اما مطالعه‌ای جدید در این زمینه صورت گرفته است که نشان می‌دهد این واکسن تا ۸۰ درصد از بستری شدن کودکان نیز جلوگیری می‌‌کند.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی در فصل پاییز فعالیت خود را شروع و اغلب ریه کودکان را درگیر می‌کند. کودکانی که واکسن نیرسویمب را دریافت کرده اند بسیار کمتر در بیمارستان بستری شده اند.

در تحقیقات جدید نوزادانی از بریتانیا، فرانسه و آلمان از بدو تولد تا یک سالگی شرکت داشته اند. تنها ۰/۳ درصد کودکانی که نیرسویمب دریافت کرده اند مبتلا و بستری شده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها