|

دور دنیا در یک دقیقه

کالیفرنیا علیه دیوان عالی/ ممنوعیت حمل اسلحه در مکان‌های حساس عمومی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهارگوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کالیفرنیا علیه دیوان عالی/ ممنوعیت حمل اسلحه در مکان‌های حساس عمومی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

سری به دادگاه استیناف کالیفرنیا می‌زنیم که رای دیوان عالی را رد کرده است. سپس راهی استرالیا می‌شویم که با مارها هر روز یک داستان دارد. در آخر هم در قطب جنوب اسکی می‌کنیم.

 

کالیفرنیا؛ ممنوعیت حمل اسلحه در مکان‌های حساس عمومی

دادگاه استیناف فدرال در کالیفرنیا حکم تعلیق طرح ممنوعیت حمل اسلحه را در این ایالت رد کرد. به این ترتیب مسیر برای ممنوعیت حمل اسلحه در کالیفرنیا باز شد.

به این ترتیب از اول ژانویه ۲۰۲۴ حمل اسلحه در مکان‌‌های حساس عمومی مثل بیمارستان، ورزشگا‌ه‌ها، زمین‌های بازی، باغ وحش و مکان‌های مذهبی ایالت کالیفرنیا ممنوع خواهد بود.

کالیفرنیا در آمریکا صاحب یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل اسلحه است. پس از آن که دیوان عالی از حق حمل اسلحه دفاع کرد، کالیفرنیا همچون نیویورک تصمیم گرفت قوانین خود را سخت‌گیرانه‌تر کند.

 

رفت و آمد مارها وسط زمین تنیس بریزبن

دومینیک تیم از اتریش و جیمز مک‌کیب استرالیایی مشغول مسابقه تنیس بودند که ناگهان سر و کله یک مار ۵۰ سانتی‌متری قهوه‌ای وسط زمین پیدا شد.

مار قهوه‌ای یکی از سمی‌ترین مارهای استرالیا به شمار می‌رود. حضور این مار باعث توقف مسابقه در زمین بریزبن و تلاش برای خروج این خزنده خطرناک شد.

انواع مارها در استرالیا یکی از پرچالش‌‌ترین موضوعات هستند. آنها در بسیاری از مناطق این قاره در زندگی روزمره شهروندان استرالیایی حضور دارند و حوادثی را رقم می‌زنند.

 

مصر؛ بریتانیا به فکر روزنامه‌نگار زندانی نیست

با این که نخست‌وزیر بریتانیا قول داده بود از همه ظرفیت‌ها برای آزادی علاء عبدالفتاح روزنامه‌نگار مصری - بریتانیایی استفاده کند، اما خواهر علا می‌گوید هیچ اتفاقی نیفتاده است.

عبدالفتاح از چهر‌ه‌های مطرح در اعتراضات سال ۲۰۱۱ مصر که منجر به سرنگونی مبارک شد، بود. او بیشتر یک دهه گذشته را پشت میله‌های زندان در مصر گذرانده است.

مادر علا می‌گوید فکر می‌کردیم اخذ تابعیت بریتانیایی می‌تواند کمک‌کننده باشد. مادر علا شهروند بریتانیاست و به این شکل پسرش هم تابعیت گرفته،‌ اما این اتفاق نتوانسته باعث تلاش دولت سوناک برای آزادی او شود.

 

بریتانیا؛ رکورد اسکی زنان در قطب جنوب شکسته شد؟

خانم هارپریت چندی از بریتانیا ادعا می‌کند او موفق شده است قطب جنوب را به تنهایی در ۳۱ روز و ۱۳ ساعت و ۱۹ دقیقه اسکی کند؛ او در این مدت ۱۱۳۰ کیلومتر را اسکی کرده است.

پیش از او خانم کارولین کوت کانادایی صاحب رکورد سریع‌ترین زن اسکی‌باز در قطب‌ جنوب بود. او در ۳۳ روز و ۳ ساعت و ۵۳ دقیقه این مسافت را اسکی کرده بود.

کارشناسان گینس باید ادعای خانم چندی را تایید کنند. هارپریت چندی ۳۴ ساله و کاپیتان و افسر پزشکی در ارتش بریتانیاست.

 

استرالیا؛ انبار تخمک‌های منجمد بدون استفاده

تحقیقات جدید در استرالیا نشان می‌دهد این کشور با انبوهی از تخمک‌های فریز شده شهروندان روبه‌رو است که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

این تخمک‌ها از سوی شهروندان برای بارداری در آینده و همچنین کمک به افراد نابارور فریز شده اند، اما نه از سوی خود آنها استفاده می‌شوند و نه در تحقیقات IVF به کار رفته است.

این اتفاق مسئولان کلینیک‌های بارداری را وادار کرده دستورالعمل‌های جدیدی برای دوران نگهداری از تخمک‌ بنویسند. مسئولان در کوئینزلند، ساوت ولز و ویکتوریا تصمیم گرفته اند تنها ۱۰ سال از تخمک‌های منجمد نگهداری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها