|

دور دنیا در یک دقیقه

پیام مخالف پوتین از قطب شمال به هواداران رسید/ ناوالنی: حال من خوب است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

پیام مخالف پوتین از قطب شمال به هواداران رسید/ ناوالنی: حال من خوب است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا پیام ارسالی ناوالنی را از سیبری می‌خوانیم. سپس به فرانسه می‌رویم و از حمایت ستاره‌ها از دوپاردیو خبر می‌گیریم و در آخر سری به انبارهای سازمان بهداشت بریتانیا می‌زنیم.

 

پیام ناوالنی از سیبری: حال من خوب است

پس از دو هفته بی‌خبری از اوضاع و احوال منتقد سرسخت پوتین، حالا پیام الکسی ناوالنی روی صفحه شخصی او در ایکس در دسترس است: حال من خوب است. نگرانم نباشید!

او از زندانی در مسکو به زندانی در قطب شمال موسوم به گرگ قطبی منتقل شده است. انتقال ۲۰ روز طول کشیده و بسیار روند طاقت‌فرسایی بوده است. وکلایش او را دیده و حضورش را تایید کرده اند.

ناوالنی می‌نویسد با لباس پوست گوسفندی و کلاه خزدار و ریشی که در طول روزهای انتقال بر صورتش رشد کرده است، چیزی از یک بابانوئل خوب کم ندارد.

 

حمایت ستاره‌ها از ژرار دوپاردیو؛ او قربانی نفرت است

تعدادی از چهره‌های مشهور عرصه هنر نامه‌ای سرگشاده به روزنامه فیگارو فرستاده و پشت همکار سرشناس خود ژرار دوپاردیو درآمده اند. او به تجاوز و آزار جنسی متهم شده است. 

نویسندگان معتقدند دوپاردیو قربانی نفرت‌پراکنی شده است. نام کارلا برونی خواننده و بانوی اول سابق فرانسه، شارلوت رمپلینگ انگلیسی، کارول بوکه و خیلی‌های دیگر پای این نامه ۶۰ امضایی دیده می‌شود. 

وزیر فرهنگ فرانسه می‌خواهد نشان افتخار دوپاردیو را از او پس بگیرد. این در حالی است که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه این ادعا را رد و از این ستاره فرانسوی حمایت کرده است.

 

دایاهاتسو؛ رسوایی تست ایمنی و توقف تولید خودرو

بعد از جمع‌آوری تولیدات تویوتا در آمریکا، حالا نوبت زیر مجموعه این غول خودروسازی یعنی دایاهاتسو است که رسوایی به بار آورد و مجبور به توقف تولید شود.

تحقیقات نشان می‌دهد تست ایمنی خودروهای تولید دایاهاتسو دستکاری شده و نتایج به دلخواه کارخانه منتشر شده است. این اتفاق در سه دهه گذشته و در ۶۴ مدل تکرار شده است.

مدیران دایاهاتسو به صراحت گفته اند به اعتماد مشتریان خیانت کرده و همه تقصیرها را گردن گرفته اند. تولیدات سال ۲۰۲۲ دایاهاتسو در تایلند و مالزی هم شامل این رسوایی می‌شوند.

 

خلع عنوان قهرمان چینی؛ تقلب و مدفوع در وان حمام!

ژیانگ‌کی قهرمان شطرنج چینی حالا باید لقب «ژیانگ‌کی پادشاه» را پس بدهد. او نه فقط قهرمان شطرنج چینی در چین که در جهان است.

آخرین مسابقه و همچنین جشن پس از قهرمانی برایش دردسرساز شده است. برخی می‌گویند پادشاه از مهره‌های مقعدی برای تقلب استفاده کرده است. این موضوع در حال بررسی است.

موضوع مهم بعدی این که ژیانگ‌کی پس از قهرمانی از نوشیدنی‌های الکلی استفاده کرده و چنان از خود بی‌خود شده که در وان حمام اجابت مزاج کرده است. او باید جایزه قهرمانی را پس بدهد و یک سال هم دوران محرومیت را طی کند.

 

برده‌داری مدرن در چین؛ هشدار برای سازمان بهداشت بریتانیا

بسیاری از محصولات و تجهیزات محافظتی پزشکی موجود در انبارهای سازمان بهداشت بریتانیا از چین وارد می‌شود. آمارها می‌گویند بیش از ۲۰ درصد این محصولات چینی هستند.

نام چین که به میان می‌آید، حس‌گرهای فعالان اجتماعی هم واکنش نشان می‌دهد؛ آنها گزارش می‌دهند ماسک‌ها، گانها و دستکش‌ها محصول کار ده‌ها هزار کارگر بی‌جیره و مواجب هستند.

در این گزارش به منطقه اویغور در چین و به کار گرفتن حدود ۱۰۰ هزار نیروی کار اجباری اشاره شده است. اویغورها اقلیت قومی زیر فشار دولت چین هستند. نام ترکمنستان هم در این گزارش به چشم می‌خورد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها