|

دور دنیا در یک دقیقه

تلاش تگزاسی‌ها برای بستن همه راه‌های سقط جنین

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

تلاش تگزاسی‌ها برای بستن همه راه‌های سقط جنین
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا راهی کلرادو می‌شویم که به عدم صلاحیت ترامپ رای داده است. سپس به ایتالیا می‌رویم که والدین پاکستانی را به حبس ابد محکوم کرده است و در آخر پرونده یکی از شرکت‌های معتبر اجاره خانه در استرالیا را بررسی می‌کنیم. 

 

دادگاه عالی کلرادو: ترامپ فاقد صلاحیت نامزدی است

دیوان عالی در کلرادو در حکمی بی‌سابقه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را فاقد صلاحیت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در این ایالت می‌داند.

قضات این دیوان با رای ۴ به ۳ و بر اساس قانون شورشیان معتقدند ترامپ نقش اصلی را در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در واشنگتن و حمله به کنگره داشته است، پس صلاحیت ندارد.

این حکم تنها در کلرادو معتبر است و دیگر ایالات رای و نظر خود را دارند. با این همه رای مهی است از این نظر که دیوان کلرادو بابت واقعه‌ای در واشنگتن فردی را فاقد صلاحیت ریاست‌جمهوری می‌داند.

 

 ایتالیا؛ حبس ابد برای والدین پاکستانی

 دادگاه ایتالیا والدین پاکستانی سمن عباس را به قتل او محکوم کرده است. جسد این دختر ۱۸ ساله، یک سال و نیم پس از ناپدید شدنش در نزدیکی محل کارش پدرش در شمال ایتالیا پیدا شد.

سمن عباس وقتی پیشنهاد والدین خود را برای ازدواج با پسر عمویش در پاکستان رد کرد، ناپدید شد. دادگاه ایتالیا می‌گوید او در ماه می ۲۰۲۱ کشته شده است. والدین سمن پس از این تاریخ از میلان به پاکستان رفته اند.

  آنها در ماه آگوست به ایتالیا استرداد شده اند. دادگاه به والدین حکم حبس ابد داده است. دایی سمن به دلیل همکاری در قتل به ۱۴ سال زندان محکوم شده است.

 

 ایربی‌ان‌بی استرالیا؛ دریافت دلار آمریکا به جای دلار استرالیا!

 بررسی‌های انجام شده در سایت ثبت مستاجر شرکت معروف ایربی‌ان‌بی در استرالیا می‌گوید علامت دلار مشخص نمی‌کند واحد پول استرالیاست یا آمریکا. اما این شرکت از شهروندان استرالیایی دلار آمریکا گرفته است.

این اتفاق بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ رخ داده و ساکنان خانه‌های ایربی‌ان‌بی در استرالیا به دلار آمریکا هزینه کرده اند. این موضوع دادگاهی شده و جریمه و غرامت برای ایربی‌ان‌بی در پی داشته است.

دادگاه ایربی‌ان‌بی را به بازپرداخت ۳۰ میلیون دلار آمریکا محکوم کرده است؛ ۱۵ میلیون جریمه و ۱۵ میلیون غرامت به حدود ۷۰ هزار مشتری این بنگاه اجاره مسکن.

 

 تگزاس؛ تلاش برای بستن همه راه‌های سقط جنین

تعدادی از مسئولان شهری از جمله شهر آماریلو در تگزاس دنبال قانونی هستند تا همه راه‌های سقط جنین را برای متقاضیان مسدود کنند. از ممنوعیت فروش قرص گرفته تا بستن مسیر خروج از ایالت را!

آنها درخواست ممنوعیت مسافرت زنان باردار متقاضی سقط جنین را در شورای شهر مطرح کرده و البته شکست خورده اند. ممنوعیت سفر، قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کند.

پس از رای دیوان عالی به لغو سراسری قانون سقط جنین، متقاضیان این عمل در ایالت‌های ممنوع از جمله تگزاس به ایالت‌های آزاد سفر می‌کنند.

  

فرانسه؛ پرونده نسل‌کشی در رواندا باز است

پزشکی که در کشتار اقلیت قومی توتسی در رواندا نقش داشته است، به ۲۴ سال زندان محکوم شد. او ششمین نفری است که در فرانسه در این پرونده محکوم می‌شود.

دکتر ساستن مونیه‌مانا در فاجعه سال ۱۹۹۴ در رواندا حضور داشته است. او هم‌اکنون ۶۸ ساله است و به نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و مشارکت در فراهم ساختن فضا برای جنایت محکوم شده است.   وکلای این پزشک زنان می‌گویند به حکم اعتراض دارند. دادستان معتقد است مونیه‌مانا بابت برخی اقداماتش که منجر به نسل‌کشی شده باید به 30 سال حبس محکوم شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها