|

دور دنیا در یک دقیقه

برنده جایزه نوبل صلح علیه کارخانه سیمان فرانسوی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

برنده جایزه نوبل صلح علیه کارخانه سیمان فرانسوی
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به دادگاهی در نیویورک می‌رویم که شکایتی از ایزدی‌ها علیه کارخانه سیمان را ثبت کرده است. سپس راهی پکن می‌شویم و حال مصدومان حادثه مترو را می‌پرسیم. در آخر پرونده ادرار یک پسر بچه در پارکینگ را بررسی می‌کنیم.

 

نادیا مراد و ایزدی‌ها علیه کارخانه سیمان فرانسوی!

نادیا مراد برنده جایزه صلح نوبل و هم‌کیشان ایزدی‌اش در آمریکا علیه یک کارخانه تولید سیمان فرانسوی شکایت کرده اند.

در متن شکایت تاکید شده لافاراژ از گروه تروریستی داعش حمایت مالی و برخی مواد مورد نیاز این گروه را تامین می‌کند. شاکیان خواستار غرامت هستند.

امل کلونی یکی از وکلای حقوق بشری نادیا مراد و دیگر شهروندان ایزدی در این پرونده است. این شکایت در دادگاه فدرال نیویورک ثبت شده است. لافاراژ پیشتر هم به حمایت از داعش متهم شده بود.

 

سناتور وارن به زاکربرگ: هواداران فلسطین را سانسور می‌کنید؟

خانم الیزابت وارن سناتور آمریکایی نامه‌ای مختصر و مفید خطاب به مدیر عامل متا، مارک زاکربرگ نوشته و از او خواسته درباره موضوعاتی پاسخ دهد. 

سانسور محتوای صفحات حامیان فلسطین و ترجمه نادرست نوشته آنها موضوعی است که وارن به آن توجه کرده است؛ اتفاقی که از زمان بروز جنگ میان اسرائیل و حماس در اینستاگرام رخ داده است.

نامه سناتور وارن به استناد گزارش گروه‌های حقوق بشری و بسیاری از رسانه‌ها از جمله وال استریت جورنال تنظیم شده است. او از متا می‌خواهد رک و پوست‌کنده درباره این موضوع پاسخ دهد.

 

آنفلوآنزای طولانی در انتظار بیماران بستری شده

همانطور که برخی از مبتلایان به کووید ۱۹ از عوارض کووید طولانی مدت رنج می‌برند و دوران بیماری طولانی‌تری طی می‌کنند، بیماران آنفلوآنزا هم باید منتظر چنین اتفاقی باشند.

برخی از مبتلایان به ویروس فلو خاصه آنها که کارشان به بیمارستان و بستری کشیده است، نامزد آنفلوآنزای طولانی هستند.

مطالعات دانشگاه واشنگتن در میسوری نشان می‌دهد آنفلوآنزای طولانی بیشتر بر ریه افراد متمرکز است و کووید طولانی عارضه‌های دیگر دارد. اما هر دوی این بیماری‌ها مرگ‌بار و یا دست کم با حس ضعف و ناتوانی طولانی همراه هستند.

 

چین؛ بارش سنگین برف و حادثه در متروی پکن

عصر روز پنجشنبه یکی از قطارهای متروی پکن در حال حرکت بوده است که دو واگن انتهایی آن جدا می‌شوند و حادثه‌ای بزرگ به وجود می‌آورد.

این حادثه مرگ‌بار نبوده و تنها باعث مصدومیت ۱۰۲ مسافر شده است. بارش سنگین برف و لغزندگی بخش بیرونی ریل‌ها و البته اختلال در سیستم هشدار باعث بروز این حادثه بوده است.

ماجرا از این قرار است که لغزندگی ریل باعث ترمز اضطراری قطار جلویی و جدایی دو واگن عقبی آن می‌شود. سپس قطار بعدی با دو واگن جدا شده برخورد می‌کند.

 

سه ماه حبس تعلیقی برای ادرار در پارکینگ

قاضی آمریکایی پسربچه سیاه‌پوست ۱۰ ساله را به سه ماه حبس تعلیقی محکوم کرده است. او بارها در پارکینگ و در انظار عمومی ادرار کرده است.

این پسربچه همچنین باید گزارشی دو صفحه‌ای درباره ستاره فقید بسکتبال کوبی برایانت بنویسد. پلیس حین ادرار در پارکینگ این کودک را دستگیر کرده است. 

خانواده کودک می‌گویند افسران پروتکل بازداشت کودکان را رعایت نکرده اند. رئیس پلیس منطقه می‌گوید افسران خاطی تعلیق شده اند. این پسربچه عفو مشروط دارد و در صورت تکرار و اعتراض والدین، حکمی سنگین‌تر در انتظارش خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها