|

دور دنیا در یک دقیقه

کریسمس، سال نو و تورم در اروپا/ رستوران‌های خلوت و سوپرمارکت‌های شلوغ

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کریسمس، سال نو و تورم در اروپا/ رستوران‌های خلوت و سوپرمارکت‌های شلوغ
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به ویرجینیای آمریکا می‌رویم که یک گلدان شیشه‌ای سر و صدا به پا کرده است. پس از آن سیلاب کوئینزلند استرالیا و جولان تمساح‌ها را رصد می‌کنیم. و در آخر سری به بازار کریسمس و سال نوی اروپا می‌زنیم.

 

گلدان ۴ دلاری اثر هنری از آب درآمد!

جسیکا وینست در جستجوهایش در یک مغازه محلی در ویرجینیا از گلدانی خوش و‌‌ آب رنگ خوشش می‌آید. او کمتر از ۴ دلار برای آن گلدان می‌پردازد در حالی که فکر می‌کرده ارزش آن هزار تا ۲ هزار دلار باشد.

وینست پس از خرید متوجه علامت M روی آن می‌شود و پس از تحقیق به این نتیجه می‌رسد این گلدان یک اثر هنری ارزشمند ایتالیایی است.

او کارشناسان هنری را در جریان این اتفاق قرار می‌دهد و در نهایت تصمیم می‌گیرد گلدان خریداری شده را به قیمت کمی بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به یک مجموعه‌دار آثار هنری بفروشد و پول آن را به خیریه بدهد.

 

سیلاب در کوئینزلند و کروکودیل‌ها در معابر عمومی!

بالا آمدن سطح آب‌ کانال‌ها و رودخانه‌ها در کوئینزلند استرالیا پس از بارندگی و سیلاب اخیر، تمساح‌ها را وارد معابر عمومی شهری کرده و باعث ترس و وحشت اهالی شده است.

مسئولان شهری با کمک ابزار و ادوات و کارشناسان تلاش کرده اند پیش از آن که حادثه‌ای مرگ‌بار رخ دهد، تمساح‌ها را زنده‌گیری کنند و به زیستگاه‌های خود بازگردانند.

منابع خبری استرالیا می‌گویند تعدادی از ساکنان نزدیک زیستگاه‌های تمساح‌ها به پشت بام خانه خود پناه برده اند مبادا به چنگ آنها بیفتند.

 

نام دانش‌آموزان پرسشگر درباره تغییر جنسیت ثبت نمی‌شود

در متن دستورالعمل تهیه شده برای مدارس بریتانیا از معلمان و مسئولان آموزشی درخواست شده از نشانه‌گذاری دانش‌آموزان پرسشگر درباره جنسیت خودداری کنند.

بر اساس دستورالعمل جدید کادر آموزشی تنها وظیفه دارد خانواده دانش‌آموزان را مطلع کند، به پرسشهای کلی دانش‌آموزان درباره جنسیت و تغییر آن پاسخ دهد و از یادداشت کردن نام دانش‌آموزان پرهیز کند.

پیش از این کادر آموزشی نام دانش‌آموزانی را که تصمیم می‌گرفتند جنسیت خود را تغییر دهند و یا درباره این موضوع پرسش می‌کردند، یادداشت می‌کردند و گاهی کار به برخورد هم می‌کشید.

 

داروی مانع گُرگرفتگی در بریتانیا تایید شد

سازمان داروی بریتانیا پس از تحقیق و بررسی به داروی کنترل تعریق و گرگرفتگی به نام «وئوزا» مجوز استفاده در این کشور داده است. این دارو از ژانویه در دسترس خواهد بود.

گرگرفتگی و تعریق شبانه یکی از عارضه‌های دوران یائسگی زنان است. این اتفاق بر کیفیت خواب و زندگی روزمره در زنان تاثیر می‌گذارد و بسیار آزاردهنده است.

پیش از بریتانیا در ماه می آمریکا این دارو را تایید کرده بود. وئوزا جایگزین بسیار خوبی برای دارو‌های هورمونی خاصه برای زنان یائسه‌ای است که نامزد ابتلا به سرطان تخمدان و پستان و فشار خون و … است.

 

غذای آماده کریسمس در صدر فروش سوپرمارکت‌ها

اوضاع و احوال اقتصادی اروپا بازار کریسمس و جشن سال نو را به سمت و سوی دیگری سوق داده است. اگر در سال‌های گذشته بازار خرید هدیه داغ و سر رستوران‌ها شلوغ بود، امسال بازار خرید غذای آماده داغ است.

تورم جیب شهروندان اروپایی را کوچک‌تر کرده است. به همین دلیل بسیاری از سوپرمارکت‌ها با تهیه غذاهای آماده کریسمسی با قیمت مناسب‌تر به جای رستوران‌ها، بازار را دست گرفته اند.

آمار می‌گوید بریتانیایی‌ها امسال ۹ درصد کمتر از سال گذشته نوشیدنی برای سال نو خریده اند. یا در فرانسه شهروندان شکلات کریسمسی خود را به جای فروشگاه‌های برند از سوپرمارکت‌ها خریده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها