|

دور دنیا در یک دقیقه

سحرخیز هستید؟ ژن نئاندرتال دارید!

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

سحرخیز هستید؟ ژن نئاندرتال دارید!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا راهی استرالیا می‌شویم و پرونده منفورترین زن این کشور را بررسی می‌کنیم. سپس به سواحل هوکایدوی ژاپن می‌رویم و علت مردن ماهی‌ها را جویا می‌شویم و در آخر سری به فرانسه و ایستگاه متروی جنجالی‌اش می‌زنیم.

 

سحرخیز هستید؟ ژن نئاندرتال دارید!

دانشمندان علوم ژنتیک ژن‌هایی را کشف کرده اند که به تمایل به سحر‌خیزی مرتبط است. این‌ ژن‌ها از عموزاده‌های اولیه ما به ارث رسیده است؛ نئاندرتال‌‌ها.

ژنوم سحر‌خیزی خاصه در زمستانها که نیم‌کره شمالی طول روز کوتاه است، مفید و موثر است. محققان می‌گویند آن دسته از افرادی که تمایل دارند زود به رختخواب بروند هم این ژن را دارند.

با این که ژن‌های امروزی ما متاثر از تکامل هستند، اما با این همه بخش کوچکی از آنها که مربوط به دوران باستان است، همچنان باقی است. ژن سحرخیزی یکی از همین ژنهاست.

 

اظهارات تحریک‌آمیز بله! قانون‌شکنی نه!

استعفای رئیس‌ دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا متاثر از فشارهای کنگره و ماجراهای یهود ستیزانه کمیته آزادی بیان دانشجویان دانشگاههای بریتانیا را وادار به واکنش کرده است. 

دانشجویان در دانشگاه‌های بریتانیا هم همان مشکلی را دارند که در دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد؛ اظهارات تند درباره اسرائیل و حماس و نسبت این اظهارات با آزادی بیان و نقض قانون.

رئیس دیده‌بان آزادی بیان دانشجویان در بریتانیا می‌گوید هیچ شعاری تا ابد نمی‌تواند ممنوع باشد یا نباشد. شرایط روز نقش بسیار مهمی در برخورد با این شعارها دارد. اما اظهاراتی که نژاد و قوم و دین را نشانه بگیرد و نفرت‌پراکنی کند حتما نقض قانون است.

 

استرالیا؛ بزرگترین غرامت به «زن منفور» پرداخت می‌شود؟

خانم کاتلین فالبیگ شهروند استرالیا در سال ۲۰۰۳ به قتل چهار فرزندش و ۲۰ سال حبس محکوم شد. بررسی‌های پزشکی در ماه ژوئن گذشته مشخص کرد او قاتل نیست و مرگ فرزندانش با نقص ژنتیک مرتبط بوده است.

او در این دو دهه حبس، منفورترین زن استرالیا لقب گرفت. اما حالا پس از تبرئه و آزادی از زندان برای رهایی از این وضعیت تلاش می‌کند. 

بر اساس قانون خانم فالبیگ باید از دولت استرالیا غرامت بگیرد. دادستان رقمی اعلام نکرده است، اما به نظر می‌رسد رقم قابل توجهی به این شهروند پرداخت شود.

 

ژاپن؛ هجوم هزار تُن ماهی مرده در ساحل هوکایدو

ماهیگیران هوکایدو ناگهان با پهنه نقره‌ای رنگ آب‌های ساحلی و ساحل شنی این منطقه مواجه شده اند؛ بیش از هزار تن ماهی ماکرل و ساردین مرده روی آب آمده اند!

آنها پیش از هر کاری تصمیم گرفته اند لاشه ماهی‌ها را جمع‌آوری کنند، مبادا حضور آنها مانع اکسیژن‌رسانی به آب و اختلال محیط زیست دریایی شود. وزن دقیق لاشه‌ها هزار و ۲۰۰ تن است!

صیادان می‌گویند این وضعیت بی‌سابقه است. کارشناسان افت ناگهانی دمای آب، یا هجوم ماهیان شکارچی را دلیل این اتفاق می‌دانند. نمونه‌گیری از آب دریا و ماهی‌ها انجام شده، اما هنوز نتیجه مشخص نشده است.

 

فرانسه؛‌ نام این زن‌‌ستیزِ کودک‌آزار را از خط ۱۱ بردارید!

شهروندان معترض فرانسوی علیه نام‌گذاری یکی از ایستگاه‌های متروی پاریس کمپین تشکیل داده و نامه نوشته اند. آنها ۴ هزار امضای مخالف جمع کرده اند. 

مسئولان متروی پاریس یکی از ایستگاه‌ها را به نام خواننده مشهور سرژ گینزبورگ اختصاص داده اند. گینزبورگ ترانه‌سرا و آهنگساز نیز بود و در سال ۱۹۹۱ درگذشت.

معترضان معتقدند ترانه‌های گینزبورگ زن ستیزانه بوده و محتوای کودک‌آزاری هم داشته است. به همین دلیل نباید نام او روی یک ایستگاه باشد. این ایستگاه در سال ۲۰۲۴ افتتاح می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها