|

دور دنیا در یک دقیقه

فناوری علیه رانندگی در وضعیت عدم هوشیاری/ خودروی رانندگان مست روشن نمی‌شود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

فناوری علیه رانندگی در وضعیت عدم هوشیاری/ خودروی رانندگان مست روشن نمی‌شود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا در آمریکا پرونده مردی را که بدون بلیت، ویزا و پاسپورت راهی این کشور شده، بررسی می‌کنیم. سپس به سواحل هلند می‌رویم و در آخر ممنوعیت واردات سنگ‌های مهندسی شده را به استرالیا پیگیری می‌کنیم.

 

از کپنهاگ به لس‌آنجلس؛ بدون بلیت، بدون پاسپورت!

وقتی سرگی اوچیگاوا در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس فرود آمد، به مامور چک پاسپورت گفت پاسپورتش را در هواپیما جا گذاشته است. آنها اطلاعات هویتی اوچیگاوا را در سایت پروازی او از دانمارک به آمریکا رصد کردند و چیزی پیدا نکردند؛ نه بلیت و نه پاسپورت!

اوچیگاوا به ماموران گفته یادش نیست چگونه پروتکل‌های امنیتی پرواز را رد کرده تا وارد هواپیما شده است! او یک شهروند روسی و اسرائیلی است. او ویزای آمریکا را هم ندارد.

ایالات متحده اوچیگاوا را به ارتکاب جرم فدرال، مسافرت قاچاق متهم کرده و او را به دادگاه فراخوانده است. در صورت محکومیت ۵ سال زندان در انتظار اوچیگاواست.

 

نژادپرستی ساختاری و استفاده از شوکر علیه سیاه‌پوستان

مطالعات انجام شده در زمینه استفاده ماموران پلیس بریتانیا از تیزر یا شوکر نشان می‌دهد آنها به‌طور فزاینده‌ای این وسیله را در تقابل با مجرمان سیاه‌پوست به کار می‌گیرند.

این مطالعه می‌گوید نژادپرستی نهادینه شده باعث می‌شود ماموران پلیس در برخورد با سیاه‌پوستان از این وسیله استفاده کنند. سلاحی که گاهی مرگ‌بار است.

پلیس می‌گوید در مناطقی که فقر و نابرابری بیشتر است، خشونت هم بیشتر است. بالطبع مناطقی که سیاه‌پوستان سکونت دارند، واجد این ویژگی است. بنابراین آنها مجبور به استفاده از تیزر هستند.

 

خودروی رانندگان مست روشن نخواهد شد

نهادهای نظارت بر خودروسازی در ایالات متحده کارخانه‌ها را موظف می‌کنند فناوری عدم استارت ماشین رانندگان مست را در محصولات خود به کار بگیرند.

این اتفاق در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد تا از مرگ سالانه ۱۰ هزار شهروند در بزرگراه‌های آمریکا جلوگیری کند. این فناوری از روشن شدن خودروهای رانندگان مست جلوگیری می‌کند. 

حس‌گرهای واکنشی مبتنی بر لمس و بوی الکل و همچنین دوربین‌هایی که عدم تعادل و حرکت چشم‌ها را تشخیص می‌دهند در این خودروها نصب می‌شوند.

 

ممنوعیت ورود سنگ‌های مصنوعی به استرالیا

از ژانویه ۲۰۲۴ ورود سنگ‌های مصنوعی به استرالیا ممنوع خواهد شد. این سنگ‌ها برای سلامتی شهروندان مضر است و باعث ابتلا به انواع سرطان می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد هنگام تراش و برش دادن این سنگ‌ها ذرات ریز سیلیس در فضا منتشر می‌شود که بسیار خطرناک است و موجب بیماری‌های کشنده خاصه سرطان می‌شود.

سنگ‌های مصنوعی اغلب در سرویس بهداشتی و میزهای آشپزخانه‌ای کاربرد دارد. چالش دولت استرالیا درباره قراردادهایی است که پیش از ممنوعیت منعقد شده است.

 

کودکان کف روی آب دریا را قورت ندهند! 

دولت هلند به شهروندان این کشور هشدار می‌دهد اجازه ندهند کودکان و حیوانات خانگی هنگام شنا کف روی آب دریا را قورت دهند. 

بررسی‌های انجام شده روی کف آب دریا آلودگی آن را به مواد شیمیایی پایدار تایید می‌کند. این مواد از دسته پلی فلوروآلکیل‌‌ها و زیر مجموعه‌های آن هستند.

محققان نمونه‌های ساحل بلژیک و هلند را آزمایش و این ادعا را اثبات کرده اند. دولت هلند پس از این گزارش دستورالعملی را برای آنها که در سواحل این کشور شنا می‌کنند، صادر کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها