|

گزارش «شرق» از نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه به مناسبت روز مجلس

غیرعلنی‌های 2 قوه

اژه‌ای: مجلس و دولت باید برای حل مسائل مردم دست به دست هم دهند قالیباف: اجازه ندادیم موضوعاتی در دستور کار مجلس قرار بگیرد که دغدغه و مشکل مردم نیست

نشست مشترک قوای مقننه و قضائیه صبح روز گذشته به مناسبت روز مجلس برگزار شد و قاضی‌القضات به همراه اعضای شورای عالی قضائی برای تبریک این روز به مجلس آمدند.

غیرعلنی‌های 2 قوه

شرق: نشست مشترک قوای مقننه و قضائیه صبح روز گذشته به مناسبت روز مجلس برگزار شد و قاضی‌القضات به همراه اعضای شورای عالی قضائی برای تبریک این روز به مجلس آمدند. ساعت 10 صبح بود که به دلیل حضور رئیس قوه قضائیه و میهمانان، جلسه علنی با اعلام عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس خاتمه یافت و نشست به صورت غیرعلنی برگزار شد. هرچند انتظار می‌رفت جلسه مشترک دو قوه که به منظور تبریک روز مجلس با حضور نمایندگان برگزار شد، با حضور رسانه‌ها ادامه یابد، اما به صورت غیرعلنی ادامه یافت. گفتنی است نشست مشترک مجلس و دولت هم امروز سه‌شنبه، بعد از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط رئیس‌جمهور و با حضور نمایندگان و اعضای کابینه دولت بعد از جلسه علنی صحن برگزار خواهد شد.

اینکه در جلسه غیرعلنی صبح روز گذشته چه گفته و شنیده شد، موضوعی است که نمایندگان درباره آن به کلی‌گویی پرداخته و جزئیات خاصی از آن مطرح نکردند. اما بعد از اتمام این جلسه و علنی‌شدن آن، محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا به عنوان میهمان پشت تریبون مجلس قرار گرفت و با توجه به اینکه 11 اسفند انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم، چند دقیقه‌ای درباره انتخابات و توصیه به کاندیداها برای دوری از بداخلاقی و تخریب یکدیگر صحبت کرد. بعد از آن نوبت قالیباف رسید که رسم میزبانی را به جا آورده و چند دقیقه‌ای پشت تریبون رفته و درباره لازمه تعامل بیشتر بین قوا صحبت کند. آنچه پس از علنی‌شدن جلسه صحن مشهود بود، اضافه‌شدن دو ردیف صندلی میهمان در جلوی کرسی نمایندگان بود و همچنین خوش‌وبشی که در انتهابی جلسه بین نمایندگان با میهمان عالی قوه قضائیه در حال انجام بود.

اژه‌ای: اجازه و وقتی برای پرداختن به حاشیه‌ها نداریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه که در محل برگزاری جلسات علنی مجلس برگزار شد، گفت: «زمان زود می‌گذرد و فرصت ما برای خدمت‌رسانی کم می‌شود. باید همه دست به دست هم بدهیم تا برخی از مسائل، کسری‌ها و ضعف‌ها را به سرعت جبران کنیم. اجازه و وقت نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم».

او اظهار کرد: «ما امروز یک سلسله عقب‌ماندگی‌هایی داریم. اینکه فریاد بزنیم این عقب‌ماندگی‌ها تقصیر چه کسی بوده اشکالی ندارد، اما ما را به جایی نمی‌رساند. باید دید امروز چطور این کار عقب‌افتاده را جبران کنیم. امروز مشکلاتی در حوزه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی داریم، زمان زود می‌گذرد».

اژه‌ای خطاب به نمایندگان تصریح کرد: «چند ماه دیگر تا پایان دوره شما نمانده است، من هم نزدیک به نصف دوره مسئولیتم را گذرانده‌ام، زمان با سرعت می‌گذرد و خدمت‌رسانی بیشتر از دست ما می‌رود. ما درباره برق نسبت به تولید و مصرف، ناترازی داریم. این ناترازی در تولید و مصرف گاز هم وجود دارد. درباره آب هم مسائلی جدی داریم که اگر به آن نرسیم مشکلاتی جدی به وجود می‌آید. درباره سوخت مثل بنزین ناترازی هست و باید کارهایی صورت می‌گرفته که نشده است. حالا آیا باید عزا بگیریم؟ باید همه دست به دست هم داده و پشت به پشت هم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و ارتقا ببخشیم».

او ادامه داد: «دشمن به برخی ضعف‌ها امید بسته که بتواند استفاده کند. باید به نحوی حرکت و اقدام کنیم و همه قوا و مردم دست به دست هم بدهیم که بتوانیم برخی از مسائل، کسری‌ها و ضعف‌ها را به سرعت و نه در درازمدت جبران کنیم. اجازه و وقتی نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم».

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تأکید بر افزایش تعامل و همراهی بین قوا افزود: «باید مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه، دولت را کمک کنند به خاطر برخی از این مسائل که بنده ذکر کردم مانند کاهش ارزش پول ملی و ناترازی بانک‌ها و از این دست مسائل. امروز عده‌ای از مردم در فشار هستند».

اژه‌ای تصریح کرد: «مردم ما متدین، صبور و انقلابی هستند و زیر بار فشارها برای حفظ ارزش‌ها و نظام خود کمر خم نمی‌کنند اما ما وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم. امروز جمع قابل توجهی از مردم از لحاظ معیشت، مسکن و امورات روزمره تحت فشار هستند. درست است که دشمن فشار آورده و تحریم‌های ظالمانه‌ای را وضع کرده است اما بنده نیز همواره به همکاران خود می‌گویم باید نگاه کنیم اگر تحریم و فشار دشمن است اما ما قوانینی داریم که قطعا یکی از آنها می‌تواند گره‌گشا باشد. ما بسیار تکلیف سنگینی بر عهده داریم».

رئیس قوه قضائیه در ادامه ضمن درخواست استمداد از نمایندگان برای حل مشکلات بیان کرد: «قوه قضائیه مصمم است که وظایف قانونی را انجام دهد. زمانی که مجلس شورای اسلامی قانونی وضع می‌کند و مصوبه‌ای دارد و پس از آن از سوی شورای نگهبان تأیید می‌شود، همه ما موظف هستیم که آن را اجرا کنیم».

او اظهار کرد: «یکی از مسائلی که همه نمایندگان بر آن اصرار دارند، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و مبارزه با تبعیض و مبارزه با دانه‌درشت‌هاست. بنده همواره گفته‌ام اگر مراجعه‌کننده یک دستگاه حکومتی دولتی یا یک مؤسسه عمومی غیردولتی تخلف داشت، ما باید به تخلف خود دستگاه جدی‌تر رسیدگی کنیم. اگر در قوه قضائیه کسی تخلف کند ما باید با فردی که در قوه قضائیه تخلف کرده است جدی‌تر برخورد کنیم. شما نمایندگان خیلی قدرت دارید؛ چراکه نظارت در دست شماست. انتظار می‌رود همکاری و هم‌افزایی بین کمیسیون اصل ۹۰ و قوه قضائیه ارتقا یابد».

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: «مسئله بعدی که ما باید برای آن تلاش کنیم احیای حقوق عامه است که در این زمینه از شما کمک می‌خواهیم؛ هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ حمایت معنوی و هم تأمین اعتبارات لازم. حقوق عامه مقوله وسیعی است. هوا امروز چگونه است؟ آیا این آلودگی هوا از حقوق عامه به شمار می‌رود یا نه؟ آیا قوه قضائیه به تنهایی می‌تواند برخورد متناسب با این موضوع داشته باشد یا خیر؟ همه ما از امنیت روانی و جسمی می‌نالیم، آیا به تنهایی قوه قضائیه می‌تواند برای تأمین امنیت روانی و جسمی جامعه گام بردارد؟ ما نیاز به همکاری و همفکری شما داریم».

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه امسال سال انتخابات است، بیان کرد: «اکنون سال انتخابات است، انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۲ یک انتخابات پرشور، بانشاط، دشمن‌شکن و مأیوس‌کننده دشمنان و خوشحال‌کننده مردم متدین و انقلابی برگزار شود. انتخاباتی که در بستری امن و سالم با مشارکت بالا باشد. برگزاری این انتخابات الزاماتی دارد، بایدها و نبایدهایی دارد که بخش قابل توجهی از آن به قوا باز‌می‌گردد. بایدهایی را که موجب مشارکت بالا و نشاط مردم و ایجاد فضای سالم انتخاباتی می‌شود باید احصا کنیم. اگر تاکنون احصا نکرده‌ایم دیر است. اکنون باید با هم‌افزایی برای آن راهکار پیدا کنیم».

قاضی‌القضات در ادامه بیان کرد: «یکی دیگر از مسائلی که درخصوص آن گلایه می‌شود، بحث فضای مجازی است. ما شورای عالی فضای مجازی داریم که سران قوا نیز عضو آن هستند. اینکه کاندیداها خصوصیات، برنامه‌ها و وظایف‌شان را برای مردم تبیین کرده و توضیح دهند خوب است اما نیازی نیست انسان برای معرفی خود دیگران را تخریب کند».

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: «ما باید دست به دست هم داده و کمک کنیم به قول معروف حرمت امامزاده را متولی باید نگه دارد که اگر کنترل نشود شرایط سخت خواهد شد. برای جلوگیری از فضاسازی که باعث سوء‌استفاده دشمنان و بدخواهان می‌شود باید شرایط را مراقبت کنیم. انتخابات بالاخره تمام می‌شود و ان‌شاءالله مثل همیشه خوب خواهد بود اما در نهایت بداخلاقی‌ها می‌ماند و تا بعد از انتخابات هم رسوب می‌کند».

رئیس مجلس: مجلس در پیگیری مشکلات مردم تحت‌ تأثیر گروه‌ها و جریان‌ها نبوده است

پس از اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به عنوان میزبان پشت تریبون قرار گرفت و در جمع رئیس قوه قضائیه و معاونان او که به مناسبت روز مجلس برای تبریک به جمع نمایندگان آمده بودند، با تأکید بر اینکه شهید مدرس نماینده تراز انقلاب اسلامی است، گفت: «هم به عنوان یک شهروند و هم به عنوان فردی که چندسالی به عنوان ضابط قوه قضائیه در نیروی انتظامی توفیق خدمت داشتم و با مسائل قوه قضائیه آشنا هستم، امروز از همه عزیزانم در قوه قضائیه به‌ویژه ریاست محترم قوه تقدیر و تشکر می‌کنم که با اشراف همه‌جانبه بر موضوعات کاری و به طور خاص در شجاعت در تصمیم‌گیری، هم در جایی که در حوزه وظیفه‌شان به موضوعی می‌رسند، هرگز قدرت و ثروت مانع تصمیم‌گیری‌شان نشده و هم آنجا که در تصمیم اشکالی وجود داشته، اعلام و اصلاح کردند».

قالیباف همچنین تأکید کرد: «اجازه ندادیم موضوعاتی در دستور کار مجلس قرار بگیرد که دغدغه و مشکل مردم نیست و مجلس در پیگیری مشکلات مردم تحت‌ تأثیر گروه‌ها و جریان‌ها نبوده است».

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۲۹ هزار نفر برای داوطلبی انتخابات مجلس تأکید کرد: «الان بیش از ۲۰ هزار نفر در میدان انتخابات وارد شدند و می‌خواهند در چهار رکنی که رهبری فرمودند یعنی مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت وظیفه خود را در مشارکت و رقابت انجام دهند. ویژگی قانون انتخاباتی که بر اساس سیاست‌های قانون‌گذاری در مجلس تصویب و ابلاغ شد این است که در آن برای صیانت از افرادی که خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادند، پیش‌بینی شده‌ است. در این زمینه چنانچه [از تخلفات] رصد و جلوگیری نکنیم و حتی بعدا اقدام کنیم نیز با خسارت‌هایی مواجه خواهیم شد؛ همه باید تلاش کنیم که این اتفاق نیفتد».

رئیس مجلس با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس، شورای نگهبان و وزارت کشور درباره انتخابات گفت: «چندی پیش و در زمان آغاز ثبت‌نام‌ها با دوستان‌مان در وزارت کشور و شورای نگهبان قرار گذاشتیم که هفته‌ای یک بار نمایندگانی از این دو مجموعه به همراه یک نفر از هیئت‌رئیسه مجلس دور هم بنشینند و مسائل مربوط به انتخابات و مسائل مربوط به مشارکت و مسائل موجود را رصد کنند تا اشکالی پیش نیاید؛ در همین راستا خواهش من این است که اگر ریاست قوه قضائیه بپذیرند یک نفر از هیئت‌رئیسه مجلس و قوه قضائیه برای پیگیری این موضوع انتخاب شوند و به صورت هفتگی مسائل مربوط به انتخابات را دنبال کنند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها