|

دور دنیا در یک دقیقه

دردسر ترجمه هلندی برای امید اسکوبی و خانواده سلطنتی بریتانیا/ جمع‌آوری کتاب «پایان بازی» از هلند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است. مرور می‌کنیم.

دردسر ترجمه هلندی برای امید اسکوبی و خانواده سلطنتی بریتانیا/ جمع‌آوری کتاب «پایان بازی» از هلند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

به عیادت پاپ در واتیکان می‌رویم که سفرش را به دوبی لغو کرده است. سپس به هلند می‌رویم و از دردسرهای نویسنده کتاب پایان بازی خبر می‌گیریم و در آخر سری به چین می‌زنیم.

 

نشست COP28؛ پاپ فرانسیس هم به دوبی نمی‌رود!

سفر پاپ فرانسیس به دوبی و شرکت در نشست تغییرات آب و هوایی می‌توانست تاریخی باشد، اما علائم شبه‌آنفلوآنزایی رهبر واتیکان این سفر را لغو می‌کند. پیش از پاپ، بایدن از سفر به دوبی انصراف داده بود.

پاپ فرانسیس ۸۶ ساله است و می‌خواست نخستین پاپی باشد که در یک نشست جهانی مربوط به سازمان ملل شرکت کند. اتفاقی که از سال ۱۹۹۵ تا کنون رخ نداده است.

حضور پاپ فرانسیس با توجه به جایگاه مذهبی و اخلاقی او در جهان می‌توانست در تصمیم‌گیری‌های سران کشورها برای توجه به محیط زیست و تغییرات آب و هوایی بسیار موثر باشد.

 

هلند؛ جمع‌آوری کتاب یک ایرانی از کتاب‌فروشی‌ها

کتاب « پایان بازی » امید اسکوبی روزنامه‌نگار ایرانی - بریتانیایی از قفسه کتاب‌فروشی‌های هلند خارج می‌شود تا نسخه اصلاح شده آماده شود. پای حیثیت خانواده سلطنتی بریتانیا در میان است. 

گفته شده در جایی از این کتاب که درباره خانواده سلطنتی است، هویت کسی که درباره رنگ پوست فرزند شاهزاده هری و مگان پرسیده است، فاش می‌شود.

امید اسکوبی می‌گوید «در نسخه انگلیسی هرگز حرفی از این موضوع در میان نیست. هر چه هست زیر سر ترجمه هلندی است. من هلندی بلد نیستم و احتمال دارد مترجمان اشتباه کرده باشند».

 

دیابت نوع ۲؛ سریع‌تر بدوید تا شرایط را بهتر کنید!

تا کنون مشخص نبود چه نوع دویدنی می‌تواند بر کاهش وضعیت دیابت نوع دوم موثر باشد. اما حالا محققان معتقدند پیاده‌روی تند و کمی افزایش سرعت در دویدن می‌تواند اوضاع را بهتر کند.

به طور دقیق‌تر دانشمندان معتقدند کسانی که با سرعت ۶ کیلومتر بر ساعت می‌دوند ۳۹ درصد عارضه دیابت نوع دوم را کاهش می‌دهند و مانع از پیشرفت آن می‌شوند.

دیابت نوع دوم یکی از بزرگترین تهدیدها در سراسر جهان برای سلامتی بشر است. این عارضه طی سه دهه گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است. ۵۳۷ میلیون نفر در جهان به بیماری قند نوع دوم مبتلا هستند و البته میلیون‌ها نفر قند مخفی دارند.

 

امیدواری وزیر آموزش سابق افغانستان به طالبان!

رنگینه حمیدی آخرین وزیر آموزش و پرورش افغانستان قبل از تسلط طالبان، معتقد است حکومت طالبان یک‌پارچه نیست و همین برای دختران جای امیدواری است. 

امیدواری خانم حمیدی به گشایش درهای مدارس به روی دختران دانش‌آموز است که در طول دو سال حضور طالبان تبعیض جنسیتی آموزشی را بیش از هر زمان دیگر تجربه کرده و به مدرسه نرفته اند.

او می‌گوید متاسفانه جامعه جهانی نمی‌داند با طالبان چه کند. در حالی که آنها باید از عدم انسجام طالبان استفاده و آنها را به بازکردن مدارس دخترانه متقاعد کنند. همه طالبان به توقف ادامه تحصیل دختران معتقد نیستند.

 

افزایش بستری کودکان در کلینیک بیماری‌های تنفسی چین

این روزها کلینیک‌‌های بیماری‌های تنفسی در چین فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ تعداد کودکان بستری افزایش یافته است. روزانه بیش از نه هزار و ۳۰۰ کودک با عارضه تنفسی بستری می‌شود.

مقامات چینی معتقدند این وضعیت متاثر از قرنطینه شدید دوران پاندمی کووید ۱۹ است و موضوع جدیدی نیست. اما به هر حال کودکان با اختلال تنفسی شدیدی روبه‌رو هستند و بستری می‌شوند.

چین اطلاعات دقیقی از وضعیت جدید پیش آمده منتشر نمی‌کند، اما به گزارش منابع خبری این کشور ظرفیت مراکز پزشکی پر شده است. برخی مدارس در این کشور تعطیل شده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها