|

دور دنیا در یک دقیقه

اتهام استونی به روسیه؛ پوتین عروسک‌گردان هجوم پناهجویان است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

اتهام استونی به روسیه؛ پوتین عروسک‌گردان هجوم پناهجویان است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از هجوم پناهجویان به استونی و فنلاند شروع می‌‌کنیم. آنها روسیه را مسبب این وضعیت می‌دانند. سپس به پیونگ‌یانگ و جشن رهبر کره شمالی و کارشناسان علوم فضایی می‌رویم. در آخر نامه انتقادی هنرمندان بریتانیایی را می‌خوانیم.

 

عفونت خونی و مرگ در انتظار افراد فقیر و ناتوان

مطالعات اخیر بریتانیایی‌ها نشان می‌دهد بیماری سپسیس یا گندخونی و مرگ بیشتر از هر کسی در انتظار طبقات محروم اجتماع و ناتوان است. سالانه ۴۸ هزار نفر در بریتانیا در اثر سپسیس می‌میرند.

آنها به این نتیجه رسیده اند افرادی که سابقه بیماری کبدی دارند، از ناتوانی ذهنی رنج می‌برند، بیمار کلیوی هستند و … در معرض خطر بیشتر نسبت به این بیماری قرار دارند.

مراحل ابتدایی سپسیس با علائمی مثل لکه‌ها و یا بثورات پوستی و گنگی کلام شناخته می‌شود. شناسایی این موارد می‌تواند مانع گسترش سپسیس و در نهایت کاهش مرگ و میر شود.

 

استونی: پوتین عروسک‌گردان هجوم پناهجویان است!

نیروهای مرزی استونی و فنلاند این روزها درگیر پناهجویان و مهاجرانی هستند که به این کشورها هجوم آورده اند. پناهجویان اغلب از سوریه، یمن و سومالی هستند. 

مسئولان استونی می‌گویند هجوم بی‌سابقه پناهجویان (برخی دوچرخه‌سوار!) آن هم در زمستان به این مرزها کاملا سازماندهی شده است و پشت آن کسی نیست جز « آقای پوتین ».

استونیایی‌ها و فنلاندی‌ها در واقع معتقدند روسیه با عملیات هیبریدی در مرزهای شرقی اروپا و تسلیحاتی کردن فضا باعث شده پناهجویان به این دو کشور هجوم بیاورند.

 

حذف ویرایش از پرتره سسیل؛ لب‌ برجسته نمی‌خواهم!

محافظان و کارشناسان سرانجام تصمیم گرفته اند ویرایش موسوم به « درمان کایلی جنر » را از پرتره دایانا سسیل حذف کنند. این درمان شامل برجسته‌تر کردن لب و پایین‌آوردن خط مو بوده است!

دایانا سسیل نجیب‌زاده قرن هفدهمی یکی از مظاهر زیبایی در دوران خود به شمار می‌آمده است. به همین دلیل پرتره‌هایی از صورت او تهیه شده است. در پرتره اصلی لب بالایی او بسیار باریک است.

تا مدتی پرتره سسیل مطابق زیبایی‌های روز تغییر کرده است؛ لب بالایی برجسته‌تر و پررنگ‌تر و خط مو بلندتر شده است. اما حالا این تغییرات حذف می‌شوند.

 

کره شمالی؛ ماهواره جاسوسی و شام با اون و دخترش

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره جاسوسی کره شمالی، کیم جونگ اون در جشنی همراه با کارشناسان علوم فضایی شرکت کرد. دخترش جو آئه نیز در این مراسم حضور داشت.

فعالان فضایی کره شمالی پس از دو پرتاب ناموفق در ماه می و اوت بالاخره موفق شدند مالیگیونگ ۱ را به فضا پرتاب کنند و در مدار قرار دهند. 

کره جنوبی این رخداد را تایید می کند و می‌گوید البته معلوم نیست این ماهواره درست کار می‌کند یا نه. کره شمالی با هدف رصد فعالیت‌های خصمانه دشمنان این ماهواره را پرتاب کرده است.

 

انتقاد بازیگران بریتانیایی به دولت: ما مجرم نیستیم!

تعدادی از بازیگران و هنرمندان و دانشگاهیان بریتانیایی به دولت نامه نوشته و سیاست‌های دیوانه‌وار در زمینه تغییرات اقلیمی و محدود کردن اعتراضات را نقد کرده اند. 

آنها در این نامه تاکید کرده اند دولت پروژهای جدید سوخت‌های فسیلی را بدون توجه به عواقب محیط‌زیستی آن و با جدیت پی می‌گیرد و معترضان را جرم‌انگاری می‌‌کند.

دولت بریتانیا به تازگی محدودیت‌هایی برای تجمعات گروه‌های معترض برقرار و آزادی عمل آنها را محدود کرده است. گروه‌های حامی محیط زیست شامل این محدودیت‌ها هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها