|

دور دنیا در یک دقیقه

آرزوی نخست‌وزیر سابق بریتانیا؛ کاش جمهوریخواهان به کاخ سفید بازگردند

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

آرزوی نخست‌وزیر سابق بریتانیا؛ کاش جمهوریخواهان به کاخ سفید بازگردند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از آلمان و اعتراض به ممنوعیت فروش کتاب روزنامه‌نگاران روس شروع می‌کنیم و سپس به آمریکا می‌رویم؛ مخالفان جنگ غزه اعتصاب غذا کرده اند. در آخر هم سری به کره شمالی می‌زنیم.

 

آلمان؛ ممنوعیت کتاب روزنامه‌نگاران روس و آزادی بیان!

اعضای انجمن ناظر بر آزادی بیان حکم دادگاه هامبورگ آلمان را برای ممنوعیت فروش کتاب دو روزنامه‌نگار روس، مخالف اصل آزادی بیان ارزیابی کرده است.

کتاب « هموطنان » نوشته آندری سولداتوف و ایرینا بوروگان درباره یک تاجر روسی به نام الکسی کوزلوف است. در این کتاب ادعا شده او با KGB سرویس جاسوسی و اطلاعات روسیه در ارتباط بوده است.

این ادعا باعث بدنامی کوزلوف تاجر شده است. به همین دلیل او علیه این کتاب و نویسندگانش اقامه دعوا کرده است. دادگاه آلمان به ممنوعیت فروش این کتاب در این کشور حکم داده است.

 

استرالیا؛ راستولینا و جمع‌آوری محصولات نمکی بیمارستانی

گروه ناظران سلامت و پزشکی از همه بیمارستان‌های استرالیا درخواست کرده است محصولات نمکی خود را جمع‌آوری کنند تا منشاء آلودگی باکتریایی اخیر معلوم شود. 

حدود ۴۰ شهروند استرالیایی مشکوک آلودگی باکتریایی راستولینا هستند. یکی از این افراد که مردی مسن بوده در کوئینزلند فوت کرده است. 

این باکتری در خون افرادی مشاهده شده است که به نوعی با محصولات بیمارستانی در ارتباط بوده اند. راستولینا باکتری موجود در آب و خاک است. شاید محصولات وارداتی هند و یونان آلوده به این باکتری باشد.

 

بریتانیا؛ حمایت تراس از جمهوریخواهان آمریکا

خانم لیز تراس ترجیح می‌دهد جمهوریخواهان آمریکا برنده انتخابات ۲۰۲۴ باشند. او به وضوح نامی از ترامپ نمی‌آورد، اما دوست دارد او رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

لیز تراس نخست‌وزیر کوتاه مدت بریتانیا پیش از سوناک بود؛ ۴۹ روز، کمتر از زمانی که کاهو سالم می‌ماند! او در یادداشتی برای وال استریت جورنال از امیدهایش به بازگشت جمهوریخواهان به کاخ سفید در ۲۰۲۴ می‌نویسد.

او از ریگان و پایان جنگ سرد می‌گوید و شرح می‌دهد جهان نیازمند یک رهبر جمهوریخواه آمریکایی است تا یک بار دیگر رژیم‌‌های شیطانی را مخاطب خود قرار دهد.

 

آمریکا؛ اعتصاب غذا برای آتش‌بس دائمی در غزه

تعدادی از فعالان اجتماعی و چپهای آمریکا مقابل کاخ سفید تجمع کرده اند تا رئیس‌جمهور بایدن را مجاب کنند برای غزه کاری انجام دهد.

آنها خواستار برقراری آتش‌بس دائمی در غزه هستند و برای رسیدن به این خواسته به اعتصاب غذای ۵ روزه دست زده اند. سینتیا نیکسون بازیگر هم در میان اعتصاب‌کنندگان است.

توافق توقف جنگ در غزه چند روزه است و هرگز قواعد آتش‌بس را ندارد. تمدید توقف درگیری‌ها به رفتار حماس و آزادی گروگان‌ها بستگی دارد.

 

کره شمالی؛ ماهواره جاسوسی و تصویربرداری از آمریکا

مقامات کره شمالی ادعا می‌کنند مالیگیونگ تصاویری از کاخ سفید و پنتاگون ارسال کرده است. هفته پیش ماهواره مالیگیونگ کره شمالی به فضا پرتاب شد و در مدار قرار گرفت.

ادعای ارسال تصاویر را به جز منابع خبری کره شمالی منبع دیگری تایید نکرده است. کارشناسان کره جنوبی پیشتر گفته بودند اظهار نظر درباره عملکرد این ماهواره زود است و باید زمان بگذرد.

کره شمالی گفته ماهواره مالیگیونگ را با هدف رصد فعالیت‌های خرابکارانه دشمنان و محافظت از این کشور به فضا پرتاب کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها