|

دور دنیا در یک دقیقه

خاورمیانه ملتهب و کمپین‌های تبلیغاتی ۲۰۲۴/ سر بایدن شلوغ است به اجلاس Cop28 دوبی نمی‌رود

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

خاورمیانه ملتهب و کمپین‌های تبلیغاتی ۲۰۲۴/ سر بایدن شلوغ است به اجلاس Cop28 دوبی نمی‌رود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم. به نیوزیلند می‌رویم که قانون فروش سیگار را به نسل بعدی لغو کرده است. سپس خبری از بزرگترین کوه یخی قطب جنوب می‌گیریم که به حرکت درآمده است. 

نیوزیلند؛ لغو قانون ممنوعیت سیگار به نفع کاهش مالیات!

کشوری که قانون پیشروی منع فروش سیگار به نسل‌های آینده را طراحی کرده بود، آن را به نفع کاهش مالیات لغو کرد. دولت جدید در نیوزیلند چنین تصمیمی گرفته است.

این قانون در سال ۲۰۲۲ و در دولت قبلی نیوزیلند تهیه شده بود. این قانون فروش سیگار را به متولدین پس از ژانویه ۲۰۰۹ ممنوع می‌کرد و به این ترتیب نسل‌های آینده را از استعمال دخانیات دور نگه‌ می‌داشت.

دولت جدید در نیوزیلند با هدف تامین منابع مالیاتی و با وجود هشدارهای کارشناسان سلامت این قانون پیشرو را که قرار بود مقدمه تهیه قانون مشابه در بریتانیا باشد، لغو کرد.

آمریکا؛ سر بایدن شلوغ است، به COP28 نمی‌رود

پنجشنبه این هفته اجلاس تمرکز بر تغییرات آب و هوایی موسوم به COP28 در دوبی آغاز می‌شود. اما بعید است رئیس‌جمهور ایالات متحده در آن حاضر شود.

سر بایدن بابت چالش‌های خاورمیانه‌ای، کمپین‌های تبلیغاتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، دیدار با رئیس‌جمهور آنگولا و شرکت در نورپردازی درختان کریسمس و … شلوغ است.

برخی از کشورهای شرکت کننده در اجلاس COP28 قرار است برای حذف زغال سنگ، نفت و گاز به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای تلاش کنند و برای توافقی قابل قبول فشار بیاورند.

قطب جنوب؛ کوه یخ یک تریلیون تنی به حرکت در آمد!

سرانجام کوه یخ A23a که سال ۱۹۸۶ از قطعه یخ قطبی فیلچنر جدا شده بود، از کف اقیانوس کنده شد و به حرکت در آمد. A23a یکی از بزرگترین‌های کوه‌‌های یخی جهان است.

وزن این قطعه عظیم یخی حدود یک تریلیون تن است. تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد این کوه یخی با کمک بادها در حال حرکت است.

کوه یخی A23a سه برابر وسعت شهر نیویورک، دو برابر بزرگتر از لندن و حدود ۴ هزار کیلومتر مربع است.

یهودستیزی در ایکس؛ ماسک در تل آویو

انتشار پست‌های ضد یهودی در پلتفرم ایکس/توییتر و اعتراض گروه‌های حقوق بشری به این اتفاق باعث شد تا ایلان ماسک راهی تل‌ آویو شود و با رئیس‌جمهور اسرائیل دیدار کند.

درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی نه تنها در میدان جنگ که در پلتفرم‌های اجتماعی از جمله ایکس هم با شدت دنبال می‌شود.

حفظ ارزش آزادی بیان و البته جلوگیری از نفرت پراکنی قومیتی و نژادی یکی از چالش‌‌های مهم پلتفرم‌ها در همه این مدت بوده است.

دردسرهای هوش مصنوعی؛ دانش‌آموزان و کودک‌آزاری

با رواج استفاده از هوش مصنوعی، ساختن تصاویر مناسب سایت‌های پورنوگرافی از کودکان به یکی از سرگرمی‌های دانش‌آموزان در مدارس بریتانیا تبدیل شده است. 

گروه‌های حامی حقوق کودک و ناظر بر اعمال مجرمانه در اینترنت می‌گویند این سرگرمی، کودک‌آزاری به شمار می‌آید و باید دانش‌آموزان از عواقب کار خود آگاه باشند.

عکاسی و انتشار تصاویر سوء استفاده جنسی از کودکان در بریتانیا غیر قانونی است؛ چه تولید هوش مصنوعی، چه واقعی.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها