|

دور دنیا در یک دقیقه

بلک فرایدی؛ از ارزانی خبری نیست؟

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

بلک فرایدی؛ از ارزانی خبری نیست؟
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا چالش میان ایکس و گروه دیده‌بان رسانه‌ها را مرور می‌کنیم. سپس به دادگاهی در ایتالیا سر می‌زنیم که بزرگترین محاکمه مافیایی اخیر را ترتیب داده است. در آخر هم از بلک فرایدی خبر می‌گیریم.

 

شکایت ایکس از گروه دیده‌بان رسانه‌ها

مسئولان ایکس/توییتر معتقدند گزارش خلاف واقع گروه ناظر رسانه‌ها باعث شده است شرکت‌های بزرگ از تبلیغ در این پلتفرم انصراف دهند. ایکس از دیده‌بان رسانه‌ها شکایت کرده است.

گروه ناظر رسانه‌ها گزارش داده بود که ایکس تبلیغات برخی شرکت‌های معتبر را در کنار محتوای مضر خاصه محتوای مبلغ ایده‌های نازیسم و یهود ستیزانه منتشر می‌کند.

شرکت‌هایی مثل IBM و کامکست از تبلیغ در ایکس انصراف داده اند. ایکس می‌گوید گروه دیده‌بان با دستکاری داده‌ها به این نتیجه رسیده است که تبلیغات شرکت‌های معتبر کنار محتوای مبلغ نازیسم منتشر شده است.

 

بلک فرایدی؛ از ارزانی خبری نیست؟

سه روز دیگر تا بلک فرایدی ( آخرین جمعه نوامبر) و حراج فروشگاه‌های آمریکا باقی مانده است. واقعه‌ای که خریداران به مغازه‌ها هجوم می‌آورند تا برای سال جدید خرید ارزان کنند. اما … 

اما گروه مشتریان که کارش تحلیل و آنالیز داده ها است می‌گوید بلک‌ فرایدی نسبت واقعی با ارزانی ندارد و شاید یکی از ۵۰ معامله بلک فرایدی ارزان‌تر از قیمت دیگر روزها درآمده باشد. 

 

مطالعه دقیق‌تر این گروه در آمازون، آرگوس و … نشان می‌دهد تنها ۲ درصد کالاها ارزان‌تر از قیمت بلک فرایدی در طول سال به فروش نرفته و موجود نبوده اند. در واقع بلک فرایدی خیلی هم ارزان نیست.

 

ایتالیا و بزرگترین دادگاه محاکمه مافیا

یکی از بزرگترین دادگاه‌های محاکمه جنایت‌های مافیایی گروه اندرانگتا در کالابریای ایتالیا برگزار شده است که در سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. ۲۰۰ نفر در این دادگاه محکوم شده اند.

تشکیل گروه‌های جنایی، رشوه‌خواری و اخاذی از اتهامات محکومان این دادگاه است. محاکمه گروه مافیایی اندرانگتا از سال ۲۰۱۹ و با دستگیری ۳۵۰ متهم و در شرایط امنیتی بالا آغاز شده است.

حدود ۱۰۰ نفر در این پرونده تبرئه شده اند. در میان محکومان نام برخی ماموران پلیس، تجار محلی  و همچنین نماینده سابق حزب زنده‌باد ایتالیا دیده می‌شود.

 

طاعون لندن، زنان سیاه‌پوست، تنوع نژادی و تبعیض

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بخش بزرگی از قربانیان در دوره طاعون مرگ‌بار لندن در قرن چهاردهم زنان سیاه‌پوست آفریقایی بوده اند. اما این گزاره حامل حرف دیگری هم هست؛ تنوع نژادی لندن قرون وسطی.

محققان با مطالعه بر بقایای قربانیان مرگ سیاه می‌گویند زنان سیاه‌پوست آفریقایی لندن قربانی بزرگتری بوده اند نه به این دلیل که نژاد ضعیفی داشته اند، بلکه چون طبقه آسیب‌پذیرتر بوده اند.

این موضوع باعث جدی‌تر شدن موضوع قربانیان سیاه‌پوست کووید ۱۹ می‌شود. در دوران همه‌گیری سیاه‌پوستان چهار برابر بیش از دیگران قربانی کووید ۱۹ شدند. آنها از شرایط بهداشتی نامناسب‌تری برخوردار بوده اند.

 

کنسرت رابی ویلیامز در سیدنی قربانی گرفت

زن سالمندی که هفته گذشته در استادیوم آلیانز سیدنی سقوط کرد و به کما رفت، امروز درگذشت. او در کنسرت رابی ویلیامز شرکت کرده بود. 

 

این زن ۷۰ سال سن داشت و از شش پله جایگاه خود در استادیوم سقوط کرد و بی‌هوش شد. او را در وضعیتی ناپایدار و وخیم به بیمارستان انتقال دادند، اما در نهایت درگذشت.

 

طی هفته اخیر این دومین شهروندی است که جانش را در یک کنسرت موسیقی از دست می‌دهد؛ چند روز پیش زنی جوان هم در کنسرت برزیل تیلور سوئیفت در اثر گرمای هوا جان باخت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها