|

دور دنیا در یک دقیقه

توقف فروش کتاب کارشناس روسیه در آلمان؛ پای پول پوتین و حامیانش در میان است

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

توقف فروش کتاب کارشناس روسیه در آلمان؛ پای پول پوتین و حامیانش در میان است
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 ابتدا راهی آلمان می‌شویم که فروش روس‌شناس برجسته را متوقف کرده است. سپس سری به دعوای مک‌دونالد و هانگری جک در استرالیا می‌زنیم و در آخر در فرانسه و در دادگاه کارشناس هنر حاضر می‌شویم.

 

بریتانیا؛ قرص ضدبارداری بدون تایید پزشک در دسترس است

سازمان بهداشت بریتانیا سرانجام مجوز فروش قرص‌های ضدبارداری را بدون تاییدیه پزشک عمومی برای داروخانه‌ها صادر کرد. این قرص‌ها راحت‌تر از همیشه در دسترس خواهند بود.

علت این اقدام، انتظار طولانی مدت متقاضیان پشت در مطب پزشکان عمومی است. گاهی گرفتن وقت معاینه از این پزشکان دو هفته طول می‌کشد.

فروش قرص‌های مینی (پروژسترون) هیچ شرطی ندارد. اما اگر زنان قرص‌های ترکیبی (استروژن و پروژسترون) خواستند، وزن و فشار خون آنها باید در داروخانه چک شود.

 

آلمان؛ توقف فروش کتاب کارشناس برجسته روسیه

ناشر آلمانی فروش دو کتاب آقای هوبرت زیپل را متوقف کرده است. تحقیقات این ناشر نشان می‌دهد پای متحدان پوتین در تهیه این کتاب‌ها در میان است. 

خود هوبرت زیپل هم اعتراف کرده است که برای نوشتن دو کتاب درباره به قدرت رسیدن پوتین، ۶۰۰ هزار یورو دریافت کرده است. کتاب تا حدی در حمایت از پوتین نوشته شده است.

این داده‌ها از پروژه محرمانه قبرس به دست آمده است. کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی و یک روزنامه‌ آلمانی این موضوع را گزارش کرده اند.

 

استرالیا؛ «هانگری جک» مک‌دونالد را شکست داد

سرانجام دادگاه استرالیایی رای خود را در پرونده شکایت مک دونالد از هانگری جک صادر کرد. همبرگر بیگ جک علامت تجاری بیگ مک مک‌دونالد را نقض نکرده است!

سه سال پیش مک‌دونالد دعوایی را با رقیب استرالیایی خود در این کشور آغاز کرد. مک‌دونالد معتقد بود همبرگر بیگ جک سوء استفاده از بیگ مک متعلق به این برند غذایی است.

برند استرالیایی هانگری جک البته در یک مورد مقصر شناخته شد. آنها ادعا کرده بودند همبرگر بیگ جک ۲۵ درصد بیشتر از همبرگرهای معمولی خود گوشت گاو دارند که در عمل ثابت شد چنین ادعایی صحت ندارد.

 

آمریکا؛ دعوای اینستاگرام و سنا بر سر قوانین کودک

دعوای شرکت مادر متا ( فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ) و کنگره بر سر قوانین بازدارنده از سوء استفاده از کودکان در این پلتفرم بالا گرفته است. 

قانون‌گذاران آمریکا می‌گویند متا موظف است حقوق کودکان را رعایت کند، اما متا می‌گوید سنا موظف است فروشگاه‌های دیجیتال را برای دانلود این ابزارها به کودکان قانون‌مند کند. 

طبق قانون کودکان زیر ۱۳ سال از دانلود برخی ابزارها و ایجاد حساب کاربری در آنها منع شده اند. متا می‌گوید برای ۱۳ تا ۱۶ سال هم فدرال باید گزینه مجور والدین از دانلود را فعال کند.

 

فرانسه؛ کارشناس برجسته هنر جاعل از آب درآمد! 

یک کارشناس برجسته هنر در فرانسه به اتهام جعل و کلاهبرداری دادگاهی شده است. نام این کارشناس مشهور بیل پالو است.

بیل پالو وسایل و کالاهایی جعلی را به اسم وسایلی قدیمی و آنتیک به مشتری‌ها فروخته است. نام مسئولان کاخ ورسای هم در میان مشتری‌های او دیده می‌شود.

کلاهبرداری‌های بیل پلو بیشتر بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ صورت گرفته است. او در یکی از این کلاهبرداری‌ها مبلمانی معمولی را به جای مبل قرن هیجدهمی آب کرده است!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها